Az autóárak még csak a lendületet veszik

Vágólapra másolva!
Rosszul jár-e, és ha igen, mennyire, aki a válságos időkben adja autóvásárlásra a fejét? A mindennapi bevásárlási költségek alakulásának követése mellett az [origo] ezentúl egy fontos tartós fogyasztási cikk árának változását is igyekszik figyelemmel kísérni, néhány meghatározó márka népszerűnek számító típusa segítségével. Az új autók listaárai még a nagy ugrás előtt vannak.
Vágólapra másolva!

Többszörös nyomás alatt van a hazai újautó-piac. Jelentősen visszaesesett a vásárlóerő, és ezt súlyosbítva szűkültek a hitellehetőségek. Az eladott személyautók darabszáma 2008 utolsó negyedévében 30 százalékkal csökkent, idén januárban pedig az egy évvel korábbi felére esett vissza. Februárban sem változott a helyzet, az ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége) pénteken közzétett adatai szerint 46 százalékos volt a piacszűkülés Magyarországon.

A friss statisztika szerint ennél valamivel jobb helyzetben van az összeurópai piac, amely 18,3 százalékkal zsugorodott februárban. Magyarország a közel 50 százalékos visszaesésével egyébként nem tartozik a legrosszabbak közé, Litvániában, Lettországban, Észtországban és Romániában 60-70 százalékkal kevesebb autó talált gazdára. A sort Izland zárja, a szigetországban 91 autó kelt el, ez pedig 91 százalékos hanyatlást jelent.

Nehéz helyzet

Erre az évre a szakemberek idehaza 80-120 ezres eladást valószínűsítenek, szemben a 2007-es 170 ezerrel. Révész Tamás, a Budapest Autó vezérigazgatója nemrég azt mondta az [origo] kérdésére, hogy akár 200-300 márkakereskedő csődje vagy megszűnése várható.

Nehéz helyzetben vannak a forgalmazók. Mivel a járműveket jobbára külföldön - a forinthoz képest most roppant erős euróban, tehát drágán - szerzik be, és az ettől független költségeik is emelkednek, előbb-utóbb bizonyára kénytelenek lesznek jelentős mértékben árat emelni. Hogy ez mikor következhet be, egyelőre nem tudni (sok függ a forintárfolyam további alakulásától), de a legvalószínűbb, hogy akkor, amikor elfogynak az országba még 240 forint közeli euróárfolyamon behozott készleteik.

Az eddigi fejlemények feltérképezéséhez mindenekelőtt arra voltunk kíváncsiak, hogyan reagáltak a piaci szereplők a válság tavaly szeptemberi súlyosbodására. Ezért a kiválasztott hat forgalmazótól a listaár elmúlt egy évbeli változásáról kértünk adatot - jelesül azt, hogy az adott típus mennyibe került 2008 márciusában és októberében, illetve mennyi az ára most.

Noha a kereskedésekben más, alacsonyabb összegek szerepelnek az árcédulákon - manapság akár milliós kedvezményekkel is találkozni -, az összehasonlíthatóság kedvéért mégis listaárakkal dolgoztunk. Az egyes autók árát ugyanakkor egymással nem érdemes összevetni, hiszen jobbára eltérő kategóriájú, ráadásul nem feltétlenül azonos felszereltségi szintű típusokról van szó.

A feketeleves még hátra van

Az adatok alapján úgy tűnik, a forgalmazók a közvetlenül a válság elhatalmasodása után tetten érhető csekély áremelés óta sem drágították meg jelentősen a flottánkban szereplő modelleket, sőt akad olyan (Suzuki), amely összességében csökkentette az árat (más típusokra ez természetesen nem feltétlenül igaz).

Számításaink szerint márciustól októberig átlagosan 1,5 százalékkal, majd azóta is csak 0,05 százalékkal emelkedtek az árak. (Ehhez képest a KSH szerint 2008-ban 6,1, az idei év első két hónapjában 3,1 százalékos volt az infláció.) Ez arra utal, hogy hamarosan várható egy nagyobb emelés.

Újautó-árak a válság előtt és azóta (ezer forintban)

típusidőpont

2008. március

2008. október

2009. március

változás egy év alatt

változás egy év alatt százalékban

Chevrolet Spark Style

2718

2778

3026

308

11,3

Suzuki Swift 1,3 GLX, ötajtós (CD, AC)

3000

3150

2505

-495

-16,5

Ford Focus Trend 1,6, ötajtós

4404

4429

4484

80

1,8

Opel Astra 1,6 Enjoy

4306

4357

4587

281

6,5

Mazda5 CD 110 CE

5669,9

5669,9

5789,9

120

2,1

Skoda Superb 1,9 PD-TDI Comfort

-

6176

6429

253

4,1

Forrás: forgalmazók

A forgalmazóknak feltettük azt a kérdést is, hogy a továbbiakban miképpen próbálják elkerülni vagy mérsékelni a gyengülő forint miatti kényszerű áremelést. A Chevrolet gyártója, a General Motors hazai képviseletén megerősítették, hogy árkorrekciókra szükség van, illetve lesz, de a tavalyi készletek kiárusításával ebben a negyedévben kedvező ajánlatokat tudnak kínálni az ügyfeleknek.

A Suzuki itt gyártott modelljei esetében jobb helyzetben van, mint az importőrök, ezt válaszában nem mulasztotta el hangsúlyozni a cég, egyszermind elismerve, hogy az árverseny nagyon erős, főleg a kedvezmények formájában. A Suzukinál erre az évre 20 ezer autó értékesítését tervezik.

A gyenge forint kikényszeríti a korrekciót

"Száz százalékban biztos, hogy nem fogjuk áthárítani a hatásokat a vásálókra, tartani kell egy bizonyos eladási szintet" - mondták kérdésünkre a Ford magyarországi képviseleténél. A cég inkább a profit egy részét áldozza fel, de teljes egészében persze nem tudja "lenyelni" a költségnövekedést. Ha stabilizálódik a forintárfolyam, további két-három százalékos emelésre lehet számítani, egyébként akár többre is.

Az Opelnél konkrétumot nem tudtak mondani, mindössze azt, hogy a javasolt listaárak, ha bizonyos késleltetéssel is, de biztosan igazodni fognak az árfolyamváltozásokhoz. A Mazda Motor Hungary Kft. szintén csak annyit közölt, hogy a kedvezőtlen gazdasági és piaci fejlemények fényében jelenleg vizsgálják a lehetőségeket.

A Skodát is forgalmazó Porsche Hungaria részéről Vérten Sándor kommunikációs igazgató elmondta, a jelenlegi helyzetben a forint gyengülése olyan mértékűvé vált, hogy nem lehetett elkerülni az áremelést, és valószínűleg újabb korrekcióra lesz szükség az elkövetkező hetekben, ha az euró árfolyama tartósan ilyen magas. Hozzátette, az árak emelkedése általában típusonként is eltérő.