Új ingatlanközvetítők dacolnak a válsággal

2009.04.12. 17:20

Miközben a legnagyobb hazai ingatlanközvetítő láncok többsége a forgalom érezhető csökkenéséről számol be, sőt némelyikük a rendszerének átmeneti zsugorodását sem zárja ki, mások szerint ez a megfelelő pillanat az indulásra. Az [origo] úgy tudja, három új országos hálózat rajtol, merőben eltérő tulajdonosi háttérrel.

A magyarországi ingatlanpiaci tranzakcióknak a válság miatti csökkenése óvatos becslések szerint is 30 százalék körüli lesz 2009-ben, ami azt diktálja, hogy az ebből élő vállalkozások húzzák összébb a nadrágszíjat, az ide készülő külföldiek halasszák el a terjeszkedést.

A jelek szerint azonban vannak cégek, amelyek úgy ítélik meg, a jelenlegi helyzet lehetőséget kínál a megjelenésre a piacon. Az egyik ilyen az egyebek mellett pénzügyi, utazási és telekommunikációs szolgáltatóként, illetve ingatlanfejlesztőként ismert Quaestor Csoport.

Budapestről vidékre

A Quaestor első lépésben a már meglévő irodahálózatát igyekszik kihasználni. "Az új tevékenység hamarosan négy budapesti helyszínen indul, majd az év második felében vidéken is. Az év végéig mind a huszonkét irodát bevonjuk, általában a vidéki lakásvásárokhoz kapcsolódva" - vázolta érdeklődésünkre Pap Adrienn üzletág-igazgató.

A további tervekről azt mondta, középtávon - amint vége lesz a válságnak - hálózatfejlesztésbe kezdenek, nyitottak a franchise-ra és más együttműködési formákra is. Nem állnának meg az ország határainál, öt év múlva 200 Quaestor-pontot szeretnének a régióban.

Kérdésünkre, hogy miért épp most startolnak, Pap Adrienn azt felelte: többek között azért, mert az ingatlanközvetítő lánc várhatóan nagyon jól jön majd a Quaestor legnagyobb készülő projektje, a Gropius Zrt.-vel közös Duna City leendő lakásainak, irodáinak, kereskedelmi egységeinek értékesítésekor.

Lazább modell

A hagyományos franchise-rendszer helyett annál lazább modell kialakításán dolgozik a Monto Ingatlan. Független ingatlanirodáknak és egyéni értékesítőknek is kínál partneri kapcsolatot, nem kér csatlakozási díjat, ugyanúgy biztosít viszont képzést, szoftvert és adatbázist, mint a nagy láncok. A csatlakozó egyéni értékesítőket egyéb szolgáltatásokkal is segítik - tudta meg az [origo] Kusper Zsolt ügyvezető-tulajdonostól.

Kérdésünkre úgy reagált, nem tudatos az időzítés, mindenesetre a válság ellenére a befektetett mintegy 50 millió forint három év alatti megtérülésével számol. Reményeit arra alapozza, hogy az "élni és élni hagyni" stratégia, a rugalmasság szerinte sokaknak vonzó lesz. A célokról annyit mondott, évente 50 partner csatlakozásával már elégedett lenne.

Kusper Zsolt hozzátette, a Monto azért nem a franchise-szisztémát követi, mert saját tapasztalatai alapján úgy látja, annak működését gyakran kedvezőtlenül befolyásolja a merev alá-fölérendeltségi viszony. Amellett az ilyen láncoktól megszokottnál sokkal fontosabb szerepet szán az értékesítők oktatásának.

Választható nexus

Többféle kapcsolatot tesz lehetővé az Otthonfutár nevű hálózat: a csatlakozó lehet klasszikus franchise-partner, vagy a működési szabályzatot elfogadó, de csak hirdetési partnerekkel együtt dolgozó iroda, és alkalmi együttműködés keretében külsősök is szóba kerülhetnek - magyarázta megkeresésünkre Takács Tibor ügyvezető.

Az Opten cégadatbázisa szerint egy Seychelle-szigeteken bejegyzett vállalat az Otthonfutárt elindító vállalkozás tulajdonosa. Takács Tibor a mögötte álló befektetőkről csupán azt volt hajlandó elárulni, hogy ingatlanfejlesztéssel és -kezeléssel foglalkoznak, és ezen ágazatokban már jelen vannak Magyarországon. Mostanra érett meg a döntés az indulásról, a válság ezt nem befolyásolta - jelentette ki.

Eddig két partneriroda kezdte meg a működést, de az Otthonfutárnak később sem a korlátlan méretű hálózatépítés a célja, hanem a még jól koordinálható méret - két év alatt legfeljebb 30-50 hazai iroda nyílhat. Később a régiós terjeszkedés is elképzelhető - jegyezte meg az ügyvezető.

Mire bazírozhatnak?

Az új szereplők egyfelől abban bízhatnak, amire a már működő vetélytársak is igyekeznek építeni: jelesül, hogy a kis, független irodák némelyike a nagy láncoknál keres menedéket a válság megszűnéssel fenyegető következményei elől. Úgy tudni, ennek már vannak jelei.

Biztató lehet az a következtetés is, amit az Otthon Centrum vezetője fejtett ki nemrég. Kühne Kata azt mondta, tapasztalataik szerint az emberek a korábbinál jobban igénylik a tanácsadást - olyanok is megkeresik az irodákat, akiknek ez korábban nem jutott eszükbe -, ezért úgy vélte, a tranzakciók számának csökkenése ellenére az ingatlanközvetítők közreműködésével nyélbe ütött ügyletek részaránya nőhet.

Az elmúlt fél évben ugyanakkor a nálunk megjelenést tervező külföldi márkák - így a spanyol Alfa Immobilaria és MC Immobilaria - jobb időkre halasztották e lépést, ami alighanem azzal magyarázható, hogy a meglévő hálózatuk problémáinak a kezelése is éppen eléggé megterhelő.

Érdekes, hogy a svájci tulajdonú A1 egy évvel ezelőtt kezdte franchise-osítani saját tulajdonú magyar hálózatát - mint most Huszti György üzletág-igazgatótól megtudtuk, tulajdonképpen kényszerűségből. Azóta több saját irodája helyét a volt alkalmazottak által megnyitott franchise-partner vette át. "Úgy tűnik, ez a megoldás" - jegyezte meg érdeklődésünkre Huszti György. Van újonnan megszűnt iroda is, a Szent István körúton, amelyre egyelőre csak érdeklődő van.

KAPCSOLÓDÓ CIKK