Nem csak népszerűtlen a MÁV, hanem piacképtelen is

Vágólapra másolva!
Ugyanolyan sínen futnak a magyar vonatok, a MÁV szolgáltatásai mégis elmaradnak a nyugati országok vasúti szolgáltatásaitól. Az osztrák állami vasút teljesítményeivel összevetve kiderül, hogy a határon túl a vasutasok is másképp játszanak - írja a Népszabadság.
Vágólapra másolva!

Itt találja a válsággal kapcsolatos összes hírt!

A MÁV az utasok számára a koszos, lepukkant és állandóan késő vonatokat jelenti, a fuvarozók rugalmatlan szolgáltatót látnak benne, az állam számára pedig feneketlen pénzeszsák. Ez azonban nem szükségszerűen van így, Ausztriában például más a helyzet.

Az összesen 5702 kilométernyi vasútvonalat kiszolgáló osztrák állami vasút, az ÖBB népszerű az utasok körében. Járataival évente mintegy 447 millióan utaznak. Ez háromszor akkora forgalmat jelent, mint amekkorát a vonatait majdnem 7800 kilométeren közlekedtető MÁV bonyolít. A magyar vasúti cég mintegy 150 millió utasnak szolgáltat évente.

Az ÖBB sikerének egyik oka, hogy az utasokat jobban kiszolgáló vonatos-buszos komplex szolgáltatást indítottak, ami a kis hegyi falvak lakosainak jó lehetőséget kínál hazajutni. Így a bevétel egy része az osztrák vasútnál nem is a vasúti szolgáltatásból ered.

Néha a veszteséges cég működik jobban

Az ÖBB 2006-ban 504 milliárd forintnak megfelelő összeget költött vonatos-buszos személyszállítási szolgáltatásaira. Bevétele eközben 499 milliárd forintnyi euró volt, ebbe beleértendő az államkasszából érkezett 135 milliárdnyi összeg. A cég tehát ötmilliárd forintos mínusszal zárt. A MÁV személyszállítási üzletága ekkor nullszaldós volt. Ez azonban csak a nagyobb támogatási összegnek köszönhető: Ebből a költségvetési támogatás az osztrák vasútnak kiutaltnál több, 160 milliárd forint volt..

A magyar cég vonatai közlekedtetésére költötte teljes, 230 milliárd forintos bevételét. Tavaly ugyanez a két szám 225 és 175 milliárd forint volt. Vagyis az ÖBB 364 milliárd forintnyi piaci bevételével szemben a MÁV-Start csupán 50 milliárd forint valódi bevételt tudott felmutatni. Ebből hatmilliárd forint a nemzetközi és 37 milliárd forint a belföldi jegyárbevétel. Az utasok így a vasút tényleges költségeinek csupán 19 százalékát fizetik be a pénztáraknál.