Vágólapra másolva!
A válság a legnagyobbakat is megviseli. A MasterCard, a Visa Europe és az American Express is karcsúsításra vagy átszervezésre kényszerül a hitelkártyapiac változásai miatt. A reménysugarat sok esetben a kártyás tranzakciók számának növekedése jelenti.
Vágólapra másolva!

A MasterCard a 2008-as utolsó negyedévet nyereséggel zárta, bár a profitja 21 százalékkal alacsonyabb volt, mint az év elején. A pozitív eredményhez hozzájárult, hogy a cég sikeresen csökkentette a költségeit és az ügyfelei készpénz helyett továbbra is a hitelkártyáikat használták számláik fizetésére.

Martina Hund-Mejean, a MasterCard pénzügyi vezetője úgy nyilatkozott, hogy világviszonylatban a fogyasztók elmozdultak a készpénzhasználattól az elektronikus átutalások felé.

A MasterCard pénzügyi adatait más, egyszeri események is jelentősen befolyásolták. A cég eladta részesedését a Brazíliában tevékenykedő Redecardban, amivel 185 millió dollárt szerzett. Különböző jogi perek kapcsán (például trösztellenes büntetések) viszont 2,47 milliárd dollárt veszített. Ezek miatt a cég éves összteljesítménye 2008-ban negatív volt, 254 millió dollár veszteséget szenvedett el.

A Visa Europenál is nőtt az ügyfelek aktivitása Európában. 2009. január 1. és március 31. között. összesen 1,62 milliárd tranzakciót folytatott le a cég, 1,49 milliárd tranzakcióhoz viszonyítva, melyet 2008 ugyanezen időszakában bonyolítottak.

"Ahogy rengeteg európai ország recesszióba került, a tranzakciós érték növekedés terén is lassulás mutatkozott. Ennek ellenére, a tranzakciók számában megfigyelhető növekedés viszonylag erős maradt, ami rávilágít arra, hogy a fogyasztók egyre magasabb számú tranzakciót végeznek. Amikor a vásárlók költenek, felismerik, hogy a bankkártya egy biztonságosabb és kényelmesebb alternatívája a készpénznek" mondta Dr. Steve Perry, a Visa Europe kereskedelmi igazgatója.

Az pénzügyi tranzakciók nagy száma a MasterCarddal és a Visaval ellentétben nem segített az American Expressen (AmEx), ugyanis ott nem ellensúlyozta az emberek kisebb fogyasztását. A cégnek az első negyedévben összesen 56 százalékkal esett a profitja, 437 millió dollárra. Ebben az is közrejátszott, hogy egyre több ügyfele képtelen időben visszafizetni a hiteleit.

A cég most a kiadásait próbálja csökkenteni. 2009-ben 1,8 milliárd dollár megtakarítást akar elérni a vezetőség. Ennek keretében előző év októberben az AmEx már elbocsátotta az állománya 10 százalékát, összesen 7 000 főt.