Vágólapra másolva!
A gazdasági válság hatása drasztikusan még nem mutatkozott meg az önkormányzatoknál, az idei első adóelőleg befizetési határidőkre többé-kevésbé befolyt a tervezett bevétel, de a megszokottnál többen kértek fizetési könnyítést. Biztosan kalkulálni azonban sehol nem tudnak az önkormányzatok, sok függ attól, hogy az új kormány csomagjának lesz-e konjunkturális hatása. A helyhatóságok mindenestre már élnek az adócsökkentés befizetést ösztönző eszközével.
Vágólapra másolva!

Az [origo] által megkérdezett önkormányzatok többsége a tavalyi adóbevétellel, vagy annak 80-90 százalékával számol idei költségvetésében, de abban senki sem biztos, hogy az év végéig be is folynak a tervezett összegek. Azok a települések lesznek bajban, ahol nincs komoly ipar, csak néhány szolgáltató és kis bolt működik, de futhat a pénze után az az önkormányzat is, amely eddig nem fordított elegendő energiát az adóbeszedésre és az ellenőrzésre - véli Szmetana György.

A Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének (TÖOSZ) adószakértője szerint, ahol nagy beruházások folynak - például autópályaépítés zajlik -, ott várhatóan befizetik az adót is, nagyon kevés település tud azonban biztosan kalkulálni.

Válsághelyzetben racionális lépés az adócsökkentés

A bevételek jelentős részét kitevő helyi iparűzési adót (hipa) a települések többsége a törvény által megengedett, legmagasabb 2 százalékos kulccsal veti ki, vagyis a legtöbb helyen nincs is mód az adóemelésre, aminek válsághelyzetben amúgy sem látják sok értelmét az önkormányzatok. A TÖOSZ információi szerint az építmény- és telekadóban az infláció mértékéhez kapcsolódó valorizációt, vagyis 80-100 forintos emelést hajtottak végre a települések, és számos önkormányzat inkább csökkentette a hipa mértékét - mondta az [origo]-nak Szmetana György. A szakértő szerint az adócsökkentésének racionális oka van, még mindig kisebb áldozatot jelent, mintha megszűnnének a vállalkozások és egyáltalán nem fizetnének adót.

Kecskeméten már tavaly megkezdték az adókulcscsökkentést a gazdaságösztönző poltika részeként, jelenleg 1,8 százalékos hipát vetnek ki. A válság és az adócsökkentés miatt a tavalyinál több mint 400 millió forinttal kevesebb, 5 milliárdos bevételt terveztünk a költségvetésben az adónemből, ami a március közepéig, az első előlegfizetési határidőig időarányosan be is folyt - tájékoztatott Bartosné Bátor Mária, az adóosztály vezetője. Az iparűzési adó megfelezését tervezi Hatvan városa a gazdasági krízisre tekintettel, de csak a jövő évtől. A jelenlegi 1,9 százalékos mérték 1 százalékra csökkene a településen, ezzel tartanák helyben a működő vállalkozásokat, illetve ösztönöznék a befektetési kedvet.

A válság okán kapott nagy nyilvánosságot, hogy a zemplén megyei Komlóskán nincs iparűzési adó. A településen 1994 óta nem vetették ki ezt az adónemet, a vállalkozások a mentességért cserébe a kötelező gépjárműadót ide fizetik, és munkahelyet teremtenek, aminek a hatására nő a helyben maradó személyi jövedelemadó mértéke is - hangsúlyozta Köteles László. A polgármester hozzátette: székhelyszolgáltatást is nyújtanak, a volt ipari telepen jelképes összegért területet is bérelhetnek vagy vásárolhatnak a cégek. Komlóska korrekt a környékbeli településekkel, nem engedik ugyanis letelepedni a faluban a zemplén megyei cégeket.

Nincs sok lehetőség a cégek segítésére

Az önkormányzatok mozgástere a vállalkozások segítését illetően rendkívül korlátozott, a jelenlegi törvények nem is írják elő a támogatásukat a feladatok között -, illetve a jogi szabályozás a piaci szereplők pénzügyi támogatását szigorú szabályokhoz köti. A helyi adókról szóló törvény annyit tesz lehetővé, hogy évi 2,5 millió forintos adóalapig kedvezményt vagy mentességet kapjanak a helyi adózók, ezzel a kisvállalkozások terheinek csökkentése céljából a legtöbb településen élnek is, Miskolcon például 2 millió forintig mentesítik a cégeket a fizetés alól.

Egy-egy vállalkozásnak célzott adókedvezményt az uniós szabályok miatt nem nyújthatnak a települések, de sok helyen valamilyen módon juttatnak vissza pénzt a nagy adófizetőkhöz, például közszolgálatatási szerződést kötnek velül, esetleg munkahelymegőrző-, vagy létrehozó támogatást adnak. Debrecenben kedvezményekben részesítik a magasabb hozzáadott értéket képviselő befektetőket, ipari és szolgáltató cégeket, a 2 százalékos helyi iparűzési adó alapjából levonható például a licencdíj, vagy a kutatás-fejlesztésre fordított költség.

Az új adópolitika eredményeként egy év alatt megtelt az egyik ipari park, hat technológiai szolgáltató központ települt a városba, itt fejleszt a Richter és a TEVA gyógyszergyár, valamint az amerikai National Instruments. Az építményadó és a kommunális adó Debrecenben jóval a kiszabható maximum alatt van, a város mozgástere a jelenlegi finanszírozási helyzetben - a kötelező feladatok ellátására adott állami támogatás, az elmúlt hat évben nominális értékben sem emelkedett - eddig terjed - hangsúlyozta Kovács Lászlóné, a gazdálkodási főosztály vezetője.

A gépjárműadón spórolnak a bedőlt hitelesek

A fővárosban 196 milliárd forint helyi iparűzésiadó-bevétellel számolnak, ami reálértékben kevesebb a tavalyinál. Március végéig Budapesten 3,5 milliárd forinttal több folyt be az adónemből, mint az előző év hasonló időszakában, de Deli Lajos, az adóügyosztály vezetője szerint csak nyár közepén, a 2008-as bevallások beérkezése és feldolgozása után lehet érdemi következtetéseket levonni az adatokból, a bevételeket ugyanis a tavaly beadott - 2007-es évről szóló - bevallások és az év végi adófeltöltések alapján becsülték meg. A szakértő szerint kérdés az is, hogy a válságkezelési programnak lesz-e konjukturális hatása, a fizetési könnyítési kérelmek számából jelenleg az látszik, hogy visszaesés van. Mivel a hipa önbevallásos alapon működik, a halasztást és az előleg mérséklését az év végéig automatikusan megadják, de a későbbiekben ellenőrzik, hogy indokolt volt -e.

Miskolcon is megugrott valamelyest a beadott könnyítési kérelmek száma, de az emelkedés már az előző években is jellemző volt, a nagyobb cégek pedig évek óta részletben fizetnek, csak így tudják megőrizni likviditásukat - mondta Kakas Zoltán. A város adóügyosztályának vezetője hozzátette: részletfizetést és halasztást csak az év végéig tudnak engedélyezni, és a kamatmentesítés a kérelemben szereplő összegtől függ. Miskolcon egyébként a tavalyinak megfelelő helyi iparűzési adóbevétellel számolnak, de idén először 150 millió forint összegben tartalékot is képeztek a költségvetésben az előre nem látható problémákra.

Helyi adóbevétel (milliárd forint)

Iparűzési adó

Helyi adóbevétel összesen

2000

186,8

221,8

2001

226,5

266,7

2002

252,6

296,8

2003

272

322,6

2004

310,5

367,1

2005

334,1

398

2006

380,2

448,9

2007

427,1

505,3



Forrás: Pénzügyminisztérium

Többen kérnek részletfizetést, az adóelőleg mérséklését a megrendelésállomány csökkenésére hivatkozva a kecskeméti cégek közül is, de a helyzet az eddig befizetett adóelőlegeket nézve egyelőre nem vészes - mondta Bartosné Bátor Mária. Az adóosztály vezetője szerint a foglalkoztatottak után fizetendő 1800 forintos kommunális adó esetében már érezhető a válság hatása az elbocsátások és a cégbezárások miatt, de ebből az adónemből nem folyik be sok, a tavalyi 80 helyett 75 millió forinttal terveztek. Az építményadót egyelőre rendesen fizetik a kötelezettek, de a gépjárműadó végrehajtásánál több feladat lesz, sokan elmulasztják a befizetést, főként azok, akik bedőltek a hitelükkel.

Évek óta késik a reform

Abban minden önkormányzati szövetség egyetért, hogy a települések gazdasági alapjainak megerősítésére lenne szükség a helyi adórendszer átfogó átalakítása mellett, úgy hogy a központi adóval szemben a helyi adó részaránya emelkedjen, de részletes tervek nem láttak még napvilágot, évek óta a kormány javaslatára várnak. Változásra szükség lenne, nagyon elaprózódott a rendszer, háromezer önkormányzat adóztat - háromezerféleképpen. Szmetana György szerint igazgatási társulásokat kellene létrehozni, amihez még kétharmados törvény módosítására sincs szükség. Ha az adóztatást és a beszedést kistérségi szinten oldanák meg, jelentősen nőne a hatékonyság. A fővárost és néhány várost leszámítva az önkormányzati adóhatóságok szakmai kvalifikáltsága nagyon alacsony, nem szánnak pénzt a megfelelő apparátusra, a helyi lehetőségeket nem aknázzák ki, a hátralékok behajtásával sok helyütt nem foglalkoznak.

A szakértő bővítené a helyi adók körét, megszüntetné például a bor jövedéki adóját, és a hegyközségek, hegybírók bevonásával inkább helyi adót vetne ki rá. A reklámtáblák kihelyezéséért Európában kérhetnek adót a települések, és a termőföld mellett az ingatlan-hasznosításból származó jövedelem adóztatásának jogát is megkaphatnák a települések - tette hozzá Szmetana György. Az szakértő szerint az Alkotmánybíróság határozata miatt a számított érték alapján történő ingatlanadóztatásra nincs esély, ezért az illetékkiszabáskor alkalmazott, korrigált forgalmi értéken, vagy hozamértéken lehetne adóztatni. Utóbbi azt mutatja meg, hogy az építmény, ingatlan hasznosítása esetén, mekkorra hozamra lehetne szert tenni, például mekkora bérleti díjat lehetne kérni érte.