Töretlen a német cégek lelkesedése Magyarország iránt

2009.05.11. 13:38

Terjedelmes összeállítást közölt hétfőn a Frankfurter Allgemeine Zeitung a Magyarországon jelen lévő német cégekről. Bár többen panaszkodnak a politikai helyzet instabilitása és az árfolyam-ingadozások miatt, a magyarországi helyszín a Bosh, az Oetker, a Miele, a Hartrodt és a többiek számára továbbra is vonzó.

Itt olvashatja a válság híreit!

A konzervatív napilap Magyarországgal rendszeresen foglalkozó gazdasági tudósítója hangsúlyozta, hogy Magyarország esetében továbbra is az alacsony termelési költségek, a szakképzett munkaerő és a kedvező környezet jelentenek előnyt.

A belpolitikai válságot és a stabilitás hiányát már évek óta megérezték a vállalatok. Most, hogy mindezt a globális válság is tetézi, a konjunktúrával kapcsolatos várakozásaik csekélyebbek, mint korábban bármikor. A Német-Magyar Ipari és kereskedelmi Kamara (DUIHK) legutóbbi felméréséből kitűnik, hogy tíz vállalatból kilenc a gazdasági helyzet rosszabbodásával számol.

A Frankfurter Allgemeine Zeitung beszámolt arról, hogy a gazdasági teljesítmény idén előreláthatólag 6 százalékkal csökken. A magyar gazdaságot a szerkezeti gyengeségek, a reformok elmulasztása és a magas külföldi adósságok tették rendkívül sebezhetővé, s októberben a Nemzetközi Valutaalaptól kapott 20 milliárd eurós hitel mentette meg az országot a csődtől.

Az újság ismertette az új miniszterelnök, Bajnai Gordon konszolidálási törekvéseit, amelyekkel egyebek között az országgal szembeni bizalmat kívánja visszaszerezni. A lap ennek kapcsán idézte Gabriel Brennauert, a DUIHK ügyvezető igazgatóját, aki szerint a kormányfő a német vállalatok szívéből beszél.

Miért szeretnek minket a németek?

Mindezek mellett a német vállalatok többségének magyarországi beruházásait stratégiai, nem pedig rövid távú költség és piaci megfontolások indokolják. A Robert Bosch Kft. ügyvezető igazgatója, Thomas Beyer szerint például Magyarország a Bosch számára az egyik legfontosabb külföldi helyszín a több mint 7 ezres munkaerővel és az 1,5 milliárd eurós forgalommal. Ennek ellenére a Bosch számára Magyarországnak elsősorban az értékteremtésben van jelentősége.

Az ügyvezető igazgató a magyarországi előnyökkel kapcsolatban kiemelte a munkaerő jó minőségét, a munkaerő ára, illetve a teljesítmény közötti kedvező viszonyt, továbbá az ugyancsak kedvező kulturális környezetet Németország közelében. Ezáltal Magyarország előnyt élvez az olyan ázsiai piacokkal szemben, mint Kína és India, ahol a munkaerő költsége még sokkal alacsonyabb.

Kedvezően nyilatkozott a német újságnak Kálmán Csaba, a Dr. Oetker Kft. ügyvezető igazgatója is. "A háztartások a cukrászdákat alig engedhetik meg maguknak, s inkább otthon sütnek" - jelentette ki az igazgató, utalva arra , hogy Magyarországról látják el különböző sütőporokkal az északi országokat, Belgiumot, Svájcot, Horvátországot, Szlovéniát és Szerbiát is.

Hasonló véleményt fogalmazott meg a lapnak a budapesti Miele Kft. és a Hartrodt Kft. vezetője is. Mindketten panaszkodtak ugyan az árfolyam-ingadozások okozta nehézségekre, de mindez a magyarországi helyszínt nem kérdőjelezheti meg. Ezzel az értékeléssel a legtöbb németországi magyar beruházó valószínűleg egyetért. A DUIHK felmérésből kitűnt, hogy a nehéz körülmények ellenére többségük ma is Magyarországon ruházna be.