Vágólapra másolva!
Csődvédelmet kért csütörtökön a második legnagyobb amerikai járműipari beszállító, a Visteon amerikai vállalkozására. A Visteon - amely elsősorban a Ford partnereként ismert - kérelemben közölte, hogy a csőd nem érinti Egyesült Államokon kívüli vállalkozásait. A Bloomberg szerint június elsején a General Motors, a legnagyobb amerikai autógyár is bejelenti a csődöt.
Vágólapra másolva!

Korábban a Visteon brit vállalata már csődbe ment. A michigani óriásvállalatnak világszerte 27 országban mintegy 31 ezer embert foglalkoztat, Magyarországon is van érdekeltsége, a székesfehérvári Visteon Kft.

A vállalat az amerikai csődtörvény 11. paragrafusa értelmében kért csődvédelmet csaknem 4,58 milliárd dollár összértékű eszközeire. Közlése szerint adósságainak összege 5,32 milliárd dollár.

A Visteon elsőként állt át a négynapos munkahétre

A Visteont az amerikai autóipari óriásvállalatok válsága fektette két vállra. Az idei első negyedévben bevételei ugyan elérték az 1,3 milliárd dollárt, de az összeg kevesebb mint fele az egy évvel korábbi forgalomnak.

A vállalat egykor a Ford alkatrész- és részegység-ellátó részlege volt, de 2000-ben önállósult, majd egy részét öt évvel később a Ford visszavásárolta. Manapság a Ford vásárolja termelésének a 30 százalékát. Amerikai üzemeiben az autóipari beszállítók közül elsőként vezették be a négynapos munkahetet mintegy kétezer dolgozóra az év elején.

Elsején becsődöl a GM is?

A Bloomberg amerikai hírügynökség szerint a General Motors, a legnagyobb amerikai autógyár június elsején jelenti be a csődöt. A GM állítólag azt tervezi, hogy eszközeinek nagy részét egy új cégbe viszi be. Amíg az adminisztráció zajlik, addig az amerikai kormány tartja életben a General Motorst, és finanszírozza működését. Az új céget a kormány felügyelete alatt szervezik meg, és elsősorban a Cadillac és a Chevrolet márkákra koncentrál majd.

A "régi" GM ugyanakkor időközben megegyezett néhány nagy kötvénytulajdonossal kötvényeik részvényre cserélésről, aminek nyomán 10 százalékos tulajdonra tennének szert a társaságban. Ezzel némiképp simábbá válhat a csődeljárás.

A harmadik legnagyobb amerikai autógyár, a Chrysler már korábban bejelentette a csődöt. A GM bukása a harmadik legnagyobb csőd lenne az amerikai vállalatok történetében. Ha bekövetkezne, akkor ennél nagyobb csak a Lehman Brothers befektetési bank tavaly szeptember 15-ei csődje és a WorldCom távközlési cég 2002-es összeomlása lenne.