Eltűnnek az idegen nyelvű hazai hetilapok

2009.06.17. 10:17

Egymás után tűnnek el a Magyarországon megjelenő, idegen nyelvű hetilapok: januárban a Budapest Sun, májusban a Pester Lloyd hagyott fel a nyomtatott verziók publikálásával. Ugyanakkor az angolul olvasható internetes szájtok virágzanak. A Magyarországról szóló, német nyelvű online hírforrások viszont eleve ritkábbak.

Megszűnőben van az idegen nyelvű hazai nyomtatott sajtó: pár évvel ezelőtt még hat hetilap jelent meg angol és német nyelven hetente, mára ez a szám két és félre csökkent. (Két hetilapra és egy kéthetente megjelenő újságra.) Megszűnt - nyomtatott formában - a Budapest Week, a 16 évig publikált Budapest Sun (angol nyelvűek) és az összesen 155 éves múltra visszatekintő Pester Lloyd (német nyelven), pontosabban a rendszerváltás után újraalapított utódja, a Der Neue Pester Lloyd.

A magyarországi német nyelvű nyomtatott lapok és az online elérhető hírforrások összesítéséből kiderül, hogy a felsoroltakon kívül bizonyos időszaki kiadványok is eltűntek a nyomtatott idegen nyelvű sajtóból.

A Sunt és a Lloydot már nem nyomtatják

A megszűnt hetilapok közül a Budapest Sun idén januárban dobta be a törülközőt, a Pester Lloyd pedig most májusban. E két lap azonban az interneten továbbra is frissül.

A korábbi hat hetilap közül megmaradó két és fél szereplő a Budapest Business Journalt (BBJ), illetve a Budapester Zeitung/Budapest Times párost jelenti.

A BBJ 2008 januárja óta már csak kéthetente tűnik fel angol nyelvű üzleti híreivel. A páros kiadványt pedig - stílszerűen - egy házaspár adja ki: a német nyelvű Budapester Zeitung 1999 májusa óta hetente jelenik meg (idén tízéves a lap). A kiadványnak 2003 szeptembere óta létezik az angol nyelvű testvérlapja, a The Budapest Times. A lapok kiadója, a BZT Media Kft., illetve 2006-ig a Budapester Zeitung Kft., amelyek Jan Mainka és felesége tulajdonában vannak, voltak.

Pester Lloydtól a Budapester Zeitungig

Mainka közreműködésével indult el újra 1994-ben a német nyelvű magyarországi lap, a Der Neue Pester Lloyd. Mainka itt dolgozott öt évig, ahol társtulajdonos is volt. Ezután alapította meg újságját feleségével együtt, amelyet főszerkesztőként irányít máig. A BZT Media kiadónál jelenleg 15-en dolgoznak, öten a német, öten az angol újságnál, öten pedig az adminisztratív és értékesítési munkát végzik. Mainka elmondta, hogy lapjai hetente összesen 16 ezer példányban jelennek meg. Honlapjaikat havonta körülbelül százezren látogatják. A BZT Media Kft. forgalma évente körülbelül százmillió forint.

Ugyanakkor Mainka sem tagadja, hogy nehézségekkel küzdenek az idegen nyelven megjelenő magyarországi újságok. "A Budapester Zeitung és a The Budapest Times kizárólag piaci alapon, állami segítség nélkül talpon maradt" - mondta Mainka. "A hirdetésekből származó bevételek egyébként az összes bevétel 80 százalékát teszik ki, a többi 20 százalék az eladásokból származik.

Állami támogatás kéne

"A jelenlegi helyzetben egy olyan terméket, mint amilyen a miénk, szinte lehetetlen kizárólag piaci eszközökkel életben tartani. Szerencsére számíthatunk a Magyarországon élő külföldiek segítségére" - folytatja a lapkiadó.

A főszerkesztő-tulajdonos szerint a magyar államnak érdeke kellene legyen azoknak a médiumoknak a létezése, amelyeket az ország külföldi partnerei megértenek. A rendszerváltásig ezt a feladatot a tisztán állami pénzen kiadott német nyelvű Budapester Rundschau és a kétnyelvű Daily News/Neueste Nachrichten című MTI-publikáció látta el - jegyezte meg Mainka.

Ha a Budapester Zeitung és a Budapest Times is megszűnnének, újból az államnak kellene beugrania szerinte. Két hetilap esetében ez évente minimum 150 millió forintba kerülne. "Ehhez képest sokkal olcsóbb lenne átmenetileg néhány millió forinttal támogatni a két hetilap fennmaradását" - mondta az [origo]-nak a főszerkesztő.

A BBJ-nek a terjedelme bővül a ritkuló megjelenés óta

A Budapest Business Journal (BBJ) 2008 januárja óta kéthetente jelenik meg, a lap elsősorban üzleti híreket közöl angolul. A magyarországi gazdasági élet eseményeit követik, de számos termékfejlesztés is folyik a lapnál, így a hirdetői igények váratlan megugrása miatt most növelték terjedelmüket - mondta Dóra Melinda Tünde, a lap főszerkesztője az [origo]-nak. Fine Real Estate és Fine Restaurants néven speciális különkiadványaik is vannak, ezeken kívül számos más terméket fejlesztettek ki BBJ márkanév alatt. Még konferenciaszervezéssel is foglalkoznak.

A BBJ 10 ezer példányban jelenik meg, és a cég ezt a példányszámot a továbbiakban is fenntarthatónak tartja - tudtuk meg. A lap az Absolut Média Kft. médiaképviseletében jelenik meg. A főszerkesztő szerint jelenleg több mint háromezer előfizetőjük van, és ez a szám folyamatosan gyarapszik.

Dóra Melinda Tünde szerint nem véletlen, hogy az angol nyelvű lapok közül a BBJ maradt meg Magyarországon. Az angolul híreket olvasó hazai közönség ugyanis elsősorban üzletemberekből áll, és ők elsősorban gazdasági hírekre tartanak igényt.

A BBJ-nek korábban volt hivatalos, tulajdonosi összefonódása is a hasonló regionális lapokkal, az egykor azonos cégcsoporthoz tartozó Prague Business Journal és a Warsaw Business Journal című kiadványokkal, mára ez csak informális tapasztalat- és esetleges információcserére szorítkozik - tudtuk meg.

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK