A regisztrációs adó eltörlése sem segítene az autópiacon

Vágólapra másolva!
Az Európa országaiban bevezetett roncsprémium-programok miatt megugrott kereslet miatt az autógyártók alig szállítanak Magyarországra gépkocsikat, még a volumenmárkáknál is előfordul 3-6 hónapos várakozási idő, amire korábban nem igazán volt példa. Az éves összevetésben kevesebb mint felére zsugorodó autópiacnak az sem segítene, ha eltörölnék a komoly terhet jelentő regisztrációs adót. Az ágazati szövetség szerint a borús kilátások miatt 80-85 ezer autó találhat gazdára idén Magyarországon.
Vágólapra másolva!

A válság miatt számos lyuk keletkezett az idei költségvetésen, egyebek mellett a regisztrációsadó-bevételek is elmaradnak a várakozásoktól. A büdzsé tervezésekor eleve csaknem 5 milliárdos visszaeséssel számolt a Pénzügyminisztérium, de a kiesés ennél is nagyobb lehet az év végén, mivel május végéig a tervezett összegnek alig több mint 20 százaléka teljesült, összesen 18,2 milliárd forint folyt be.

A várható elmaradás pontos összegét nem tudják megbecsülni a tárcánál. Tavaly egyébként 86,8 milliárd forintos regisztrációs adóbevétellel számoltak a költségvetésben, amelynek közel 45 százaléka folyt be május végéig - közölte az [origo]-val a szaktárca.

A rendkívül gyenge időarányos eredmény elsősorban a recesszióval, ezen belül az autópiac mélyrepülésével magyarázható. A kedvezőtlen helyzet miatt a költségvetésben tervezetthez képest jelentős kiesésre számít a pénzügyi tárca regisztrációs adóból és egyéb adónemekből is, ezért is volt szükség a 400 milliárd forintos kiadáscsökkentésre, és ezért kellett módosítani a GDP arányos hiánycélt 2,9 százalékról 3,9 százalékra - tette hozzá a Pénzügyminisztérium illetékese.

Szükség lenne az élénkítésre

A válság miatt hónapról hónapra gyenge adatokat produkáló magyarországi autópiacnak szüksége lenne az élénkítésre. Az Európai Autógyártók Szövetsége legutóbb közétett adatai alapján Magyarországon májusban 4496 személygépkocsi talált gazdára, ami éves összevetésben 66 százalékos hanyatlást jelent, az év első hónapjában 33 567 eladott jármű pedig a piac feleződését mutatja. A regisztrációsadó-bevételek jócskán elmaradtak a várttól, ezért akár logikus lépésnek is tűnhet felfüggeszteni ezt az adónemet, ha a lépés nyomán felélénkülne az autópiac, ezáltal pedig az áfabevételek pótolnák a kiesést. (Más kérdés, hogy az autóeladásokból származó adóbevételek sem a terveknek megfelelően alakulnak.)

A legalacsonyabb regisztrációs adó az www.euvonal.hu kalkulátora alapján 250 ezer forint, ez egy 1100 köbcentiméteresnél kisebb motorral szerelt, 8-as környezetvédelmi kategóriába sorolt, idén januárban forgalomba helyezett gépkocsira vonatkozik. Egy 2,52 millió forintos áron kínált, 1,2 literes motorral hajtott Suziki Splash esetében 378 ezer forint a regisztrációs adó, ami 15 százalékos tételt jelent az autó teljes árára vetítve. Ha esetleg elengedné a kormány a regisztrációs adót, akkor egy ilyen árengedmény vonzóvá tehetné az autókat.

Forrás: [origo]

Szinte eltűntek az új autók Magyarországról

A példában szereplő 2,5 millió forintos autó utána fizetendő áfa 625 ezer forint lesz a júliusi áfaemelés után életbe lépő 25 százalékos forgalmi adókulcs miatt, tehát ahhoz, hogy csak a regisztrációs adóra vonatkozó éves terv teljesüljön 10 ezer 2,5 millió forintos autó eladására lenne szükség, ez 62,5 milliárd forintot jelentene. Van, ahol hasonló megoldással próbálkoztak, Romániában az év végéig felfüggesztették az új autókra vonatkozó regisztrációs adót. A kormány így akar segíteni a romániai autógyártáson, főként az Automobile Dacia gépkocsigyáron, amelynek eladásai már tavaly jelentősen csökkentek a román piacon. Azt egyelőre nem lehet megmondani, hogy az áfaemelés milyen hatással lesz az autópiacra, de az 5 százalékpontos emelés bőven ellensúlyozná a regisztrációs adó elengedése.

Nem segítene a regadó eltörlése

Mindez azonban csak elmélet, Gablini Gábor, a Magyar Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke szerint a jelenlegi piaci környezetben még egy ilyen lépéssel sem lehetne felpörgetni a piacot. A legnagyobb probléma, hogy szinte teljesen leült a magyar autópiac, kiürültek a készletek, a gyárak nem szívesen szállítanak Magyarországra. Sokkal inkább azokba az országokba viszik a járműveket, ahol a roncsprémium-rendszer miatt megugrott a kereslet. Egyes modelleknél több ezer euróval is többet kaphat a gyártó, mintha Magyarországon adná el autóit.

Ennek hatására megnőtt a várakozási idő, még olyan volumenmárkáknál is előfordul a 3-6 hónapos várakozás, amelyek modelleihez korábban 1-2 hét alatt hozzá lehetett jutni. A magyar piac élénküléséhez szükség lenne arra, hogy a külföldi országokban beindított roncsprémium-programokat leállítsák, ennek következtében Magyarország felértékelődhet, és gyorsabban hoznának erre a piacra is autókat a gyártók.

Bár a korábbi évek tapasztalatai alapján az év végén általában felfutottak az eladások, a mostani bizonytalan helyzetben nem lehet megmondani, hogy az idén és érvényesülni fog ez a forgatókönyv. A már említett roncsprémium-programok sorsa; a német gazdaság, ezen keresztül a magyar gazdaság állapota; a belpolitikai helyzet, esetleges előre hozott választások; a nemzetközi pénz- és tőkepiacok teljesítménye mellett számos tényező befolyásolhatja a magyar piac alakulását. A Gémosz első embere mindazonáltal bízik abban, hogy 2009-ben 80-85 ezer személygépkocsi találhat gazdára Magyarországon.