Elkészült az [origo] legfrissebb árkörképe, amelyből kiderül, hogy a Budaörs és környékén lévő három szupermarket közül kettőben több mint 5 százalékkal emelkedtek az árak. Ez arra utal, hogy az áruházak megkezdték a felkészülést a júliustól érvénybe lépő áfaemelésre. A keménydiszkontokban éppen fordított volt a helyzet, a háromból kettőben csökkentek az árak.
Június végén is áttekintettük a hipermarketek árait, a felmérés adatai most különösen fontosak tekintettel a július 1-jén életbe lépő áfaemelésre. Egy hónap múlva leszünk okosabbak, az akkor elkészülő árkörkép választ ad majd arra, hogy mennyivel emelték áraikat az áruházak.
A legfontosabb kérdés, hogy a közelgő áfaemelésből adódó többletterhet ki fogja lenyelni. A kereskedelmi egységek már megtették az első lépést, a gyártókhoz, beszállítókhoz fordultak, ez azonban az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségénél (ÉFOSZ) kiverte a biztosítékot.
A szervezet panaszt tett a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH), mondván, az élelmiszer-kereskedelemmel foglalkozó üzletláncok sorozatban szólítják fel a hazai élelmiszer-beszállítókat arra, hogy a július 1-jével bevezetendő 5 százalékos áfaemelést a szállítók az élelmiszerek árának mintegy 4-6 százalékos csökkentésével vállalják át, vagyis az élelmiszeripari cégekkel fizettetnék meg a kereskedők az áfaemelésből származó terheket. Az ÉFOSZ fenyegetésnek tekinti, azt, hogy a kereskedők levelükben azt írták: " azok a termékek, amelyek forgalma csökkenni fog, átesnek egy választék-felülvizsgálaton, és igyekszünk helyette találni olyan termékeket, amelyekkel növelni tudjuk a forgalmat".
Az Országos Kereskedelmi Szövetség vitatja az ÉFOSZ állításait, a szervezet honlapjáról egyebek mellett kiderül, hogy a választék-felülvizsgálat önmagában nem fenyegetés, különösen, ha kevesebb árut vásárolnak az üzletekben, márpedig Magyarországon ez már harmadik éve így van. A kereskedelem évezredek óta így működik, az áralkuk folyamatosak, sok esetben pedig a gyártó kezdeményez árváltoztatást.
Több helyen drágább lett a kosár
Mindenesetre a legfrissebb árkörkép érdekes adatokkal szolgált. Az egyik áruházban már elmondták, hogy elkezdték beépíteni az árakba az áfaemelést, ami talán magyarázza az előző hónaphoz képest kimutatható jelentős különbséget a kosár árában, ez látszik is az eredményekben.
A három, Budaörsön és környékén lévő hipermarket közül kettőben több mint 5 százalékkal emelkedett a 64 fogyasztási termékből álló kosár ára, az egyikben pedig több mint 1 százalékos volt az árcsökkenés. Érdekes, hogy pontosan ilyen mértékű, 5 százalékpontos áfaemelés lép életbe a jövő hónap elejétől. A Tescóban május végén 34 106 forintot kértek ezekért a termékekért, a Corában pedig 36 210 forintot, a legfrissebb felmérés szerint a kosarak ára az előbbi egységben 5,1 százalékkal 36 018, utóbbi egységben pedig 38 418 forintra emelkedett. Az Auchanban ellentétes irányú változás következett be, a kosár ára 34 651 forintról 34 204 forintra apadt. (A részletes táblázat erre a linkre vagy a táblázatra kattintva jön elő.)
Mi a helyzet a kemény diszkontokban?
A hipermarketek árainak feltérképezése mellett ismét megvizsáltuk, május óta mennyivel változott a kemény diszokontokban összeállított válságkosár ára. Júniusban alaposan felfordult a keménydiszkontok - túlélőkosár alapján kialakult- sorrendje, a májusi legolcsóbb Aldi júniusban 99,50 forinttal drágult, s ezzel a harmadik helyre sorolódott.
Az előző hónapban a legdrágább Penny Market előrelépett a második helyre, miközben - igaz, csak minimális előnnyel - a legnagyobb árcsökkentést tudja magáénak 123 forinttal. Júniusban a Lidl válságkosara bizonyult a legolcsóbbnak úgy, hogy májushoz képest 122,50 forintot faragtak le a kosár árából. Első látásra torzíthatja az összevetést, hogy az Aldiban csak 50 százalékos almalé kapható - ami értelemszerűen drágább a kosárban szereplő 12 százalékosnál -, ám az Aldi hátránya nagyobb, mint a kosarának jellemzően 60 forint körüli, ebből adódó drágulása.
Árak, termékek, áruházak
Aldi |
Lidl |
Penny Market |
||||
Május |
Június |
Május |
Június |
Május |
Június |
|
Kristálycukor 1 kg |
209 |
209 |
199 |
199 |
205 |
205 |
Fehér kenyér 1 kg |
249 |
245 |
249 |
249 |
249 |
249 |
Liszt 1 kg |
89 |
99 |
89 |
89 |
83 |
79 |
Mirelit pizza 1 db (300 gramm) |
189 |
189 |
189 |
189 |
229 |
229 |
Sertés- vagy baromfipárizsi 1 kg |
300 |
398 |
379 |
349 |
398 |
398 |
Tej 1,5%-os 1 liter |
169 |
159 |
169 |
159 |
159 |
149 |
Almalé 12%-os 1 liter |
133 |
159* |
95 |
95 |
93 |
93 |
Margarin 500 gramm |
129 |
119 |
169 |
89 |
119 |
105 |
Ásványvíz 1 liter |
23 |
27,50 |
30 |
27,50 |
24,50 |
24,50 |
Mosópor 1 kg |
225 |
225 |
189 |
189 |
294 |
200 |
Toilettpapír 1 tekercs |
40 |
25 |
20 |
20 |
18 |
17,50 |
Összesen |
1755 |
1854,50 |
1777 |
1654,50 |
1872 |
1749 |
Sör 3%-os 1 liter |
- |
218 |
- |
198 |
- |
118 |
Mindösszesen |
|
2072,50 |
|
1852,50 |
|
1867 |
* az Aldiban csak 50 százalékos almalé kapható
Forrás: [origo]-gyűjtés
A kosárban szereplő termékek között a legnagyobb változásokat a párizsi mutatja, amelynek ára 300-ról 398 forintra emelkedett az Aldiban, a Lidlben viszont 379-ről 349-re esett. A mosópor a Penny Marketben 94 forinttal lett olcsóbb, míg a margarin ára a Lidlben 80 forinttal lett kisebb. Az áruházak összevetésében a legnagyobb áreltérést a pizza mutatja, ami a Pennyben 40 forinttal drágább, mint vetélytársainál, míg a kosárba most először bekerülő "alapsör" ugyanott 100, illetve 80 forinttal olcsóbb az Aldi, illetve a Lidl hasonló termékénél. A kosár sörrel való bővítése a sorrendet egyébként nem változtatta meg, de a legolcsóbb Lidl és a második Penny Market kosarának árát lényegesen közelítette egymáshoz, azaz számottevően csökkent a Lidl előnye.