Szerdán új elnök-vezérigazgatót és miniszteri biztost neveznek ki a MÁV-hoz - erősítették meg az [origo]-nak kormányzati forrásból. Az MTI értesülése szerint az új elnök-vezérigazgató az idei EP-választáson a Fidesz listáján szereplő Andrási Miklós lesz. A kormány, amely jövőre 40 milliárd forintot akar spórolni a vasúttársaságon, ezzel nekilát az átalakításoknak.

Átalakítják a MÁV vezetését, szerdán kineveznek egy elnök-vezérigazgatót, és egy kormánybiztost rendelnek a vasúttársaság átalakításának felügyelésére - erősítették meg az [origo]-nak kormányzati forrásból. Az MTI korábban több meg nem nevezett forrásra hivatkozva írta, hogy a kormány nekikezd a MÁV átalakításának. Ennek végrehajtása az új elnök-vezérigazgató feladata lesz, de a társaság jelenlegi vezérigazgatója, Heinczinger István is a helyén marad: operatív vezetővé nevezik ki.

Az MTI szerint az új vezető Andrási Miklós lesz, aki a Fidesz alapító tagja, az idei európai parlamenti választáson a Fidesz-KDNP listájának 46. helyén szerepelt. Orbán Viktor Fidesz-elnök egyik tavalyelőtti beszédében barátjaként emlegette, akivel a Fidesz alapításának idején együtt idézték be az ügyészségre. (A szöveg Orbán Viktor honlapján, itt olvasható.)

A távirati iroda úgy tudja, a választás nem véletlen: a kormányzat olyan szakemberre akarja bízni a vasúttársaság több éven át tartó átalakításának levezénylését, aki bírja a mostani ellenzék bizalmát is. A közgazdász végzettségű Andrási nem politizál aktívan, jelenleg a Budacash Brókerház befektetési igazgatója, de korábban dolgozott az ÁPV Rt.-nél, a Szerencsejáték Zrt.-nél és Magyar Villamos Műveknél is.

A MÁV átalakításáról hivatalosan csak annyit lehet tudni, hogy a kormány, az IMF és az Európai Bizottság között létrejött megállapodás tartalmazza a közösségi közlekedés racionalizálását. A MÁV-on 2010-ben 40 milliárd forintot akar spórolni a kormány.

Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) elnöke már hétfőn sajtótájékoztatót tartott a MÁV hivatalosan még be sem jelentett átszervezéséről. Azt mondta, hozzájutottak a vasút átalakítását taglaló kormányzati anyaghoz, amely csak a MÁV-ingatlanok átcsoportosításával, eladásával foglalkozik, és nem taglal szakmai kérdéseket, például a szolgáltatási színvonal javítását.

A VDSZSZ közölte, minden törvényes eszközt igénybe vesz, hogy az átalakítást megakadályozza, és arra kérte a kormányt, hogy "felelőtlen" intézkedéseket ebben a ciklusban már ne tervezzen, évtizedekre kiható, súlyos döntéseket már ne akarjon hozni.