Több ezer magyar munkahely a tét: válságban a Lear

Vágólapra másolva!
Az autóalkatrészek gyártásával foglalkozó, egyesült államokbeli Lear Corporation átstrukturálja adósságait - jelentette be honlapján a Magyarországon is jelen levő társaság. A cég még nem kért csődvédelmet, de ez feltehetően csak idő kérdése.
Vágólapra másolva!

A közlemény burkoltan a csődvédelem kérését is magában foglalja, de a kommünikéből nem derül ki, hogy ezt megtette-e a cég, vagy sem. A cég csődjéről korábban több amerikai hírforrás is beszámolt, de hivatalosan ezt nem jelentették be.

A csőd lehetősége azért merült fel, mert a Lear június 1-jén nem fizette ki egyik adósságának 38 millió dolláros kamatát.

Annyi bizonyos, hogy a Lear az autóipari válság következményeként kénytelen adósságait átütemezni, illetve igyekszik 500 millió dollárnyi friss tőkét bevonni a társaságba - állítólag ez utóbbi lebonyolítására a JPMorgan és a Citigroup által vezetett szindikátus már ígéretet is tett.

Még nem kért csődvédelmet

A Wall Street Journal (WSJ) értesülései szerint a Learnek sikerült megegyeznie a hitelezőivel, de még nem kért csődvédelmet maga ellen, bár ez feltehetően csak idő kérdése.

Az amerikai cég árbevételénel kétharmada nem az Egyesült Államokban keletkezik, és szakértők szerint a vállalat leállása komoly problémákat okozhat a világ autógyártásának egészében. A Lear tavaly a világ 157. legnagyobb árbevételű cége volt a Forbes magazin szerint, 36 országban 210 gyárában 80 ezer dolgozót foglalkoztatott a cég honlapja szerint.

A WSJ szerint a Lear Egyesült Államokon és Kanadán kívüli leányvállalatait nem érinti majd a csődvédelem, ezek a cégek ugyanis megfelelő mértékben tőkésítettek és a piaci helyzetük is kielégítő.

Magyarországon ötezer munkahely

Amennyiben csődvédelmet kér, akkor a Lear lesz a nyolcadik jelentős autóipari beszállító 2005 óta, amely ezzel az eszközzel él. A beszállítói ipar 4 éve azért került nehéz helyzetbe, mert elszálltak az alapanyagárak és egyértelművé vált, hogy túlzottak a szektor kapacitásai. A Learre rossz hatással volt természetesen a mostani globális válság is, a cég árbevétele 44 százalékkal esett az idei első negyedévben.

A Lear magyarországi leányvállalata a Világgazdaság információi szerint 2006-2007-ben 5000 főt foglalkoztatott. Az [origo] információi szerint a Lear Magyarországon üléseket, üléshuzatokat és kábelkötegeket gyárt. A cég hazai leányvállalata egyelőre nem kommentálta az [origo] megkeresésére az amerikai bejelentéseket.

A Figyelő Top 200 kiadványa szerint a Lear Corporation Hungary Autóipari Gyártó Kft. az 54. legnagyobb árbevételű cég volt itthon 2005-ben, 93 milliárd forintos forgalommal.