Vágólapra másolva!
Helyszínt keres a Csillagok háborúja tévésorozatának gyártásához George Lucas. A Csehországban csalódott sztárproducer egyik munkatársa már járt Magyarországon helyszínek és studiók után kutatva, de döntés egyelőre nincs. Iparági szakértők szerint a magyar filmipar el tudna vállalni egy ilyen megbízást, az amerikai filmgyár ide költözése pedig minden bizonnyal jót tenne az országimázsnak is.
Vágólapra másolva!

Korábbi szándékával ellentétben valószínűleg mégsem Csehországban forgatja George Lucas a Csillagok háborúja tévésorozatot - írja pénteki számában a The Wall Street Journal (WSJ). Az e-mailben megkérdezett Lucas konkrétan egy országot sem nevezett meg (bár több erre utaló híradás is megjelent a magyar sajtóban), de a tekintélyes amerikai újság Magyarországot emeli ki legfőbb esélyesként.

A változás magyarázata, hogy a pár éve még kedvelt forgatási helyszínnek számító Csehországnál ma sokkal jobb adózási feltételeket kínál több szomszédos állam. "Producerként mindig azt az országot választom, ahol a legjobb stáb és a legjobb adókedvezmények érhetők el" - magyarázta a WSJ-nek a világhírű filmes.

Csehország, ahol olyan filmeket készítettek, mint a Lovagregény vagy az Amadeus, 2004 óta egyre veszít vonzerejéből - ekkor teremtették meg ugyanis a piacon eladdig jelentéktelen Magyarországon a külföldi filmesek számára kedvező adózási környezetet, amit aztán több európai ország, így például Franciaország is követett - idézi fel a lap.

Másfél éve már jártak itt Lucasék

Hídvégi Péter, a Stern Filmstudió vezetője az [origo]-nak elmondta, hogy egy-másfél évvel ezelőtt valóban járt Magyarországon a Lucas Film egyik producere, aki ekkor az összes jelentősebb magyar filmstudiót felkereste. "Azóta csend van ezzel kapcsolatban" - fogalmazott Hídvégi, aki elmondta, hogy nem lehet tudni, hogy a csillagok háborúja tévésorozatával, vagy pedig egy másik produkcióval kapcsolatban volt itt a neves cég képviselője.

A Stern Filnstudió első embere szerint Magyarország az utóbbi években valóban versenyelőnyt szerzett az addig a régióban piacvezető Csehországgal szemben, Budapesten ugyanis kifejezetten befektetőbarát filmtörvényt fogadott el a parlament, Prágában pedig a korábban létező támogatásokat is megszüntették. A magyar jogszabályok a magyarországi gyártási költségek 20 százalékának adóból való levonását teszik lehetővé, sőt, még az itt gyártott filmek, nem magyaroszági költségeinek 5 százaléka is megspórolható adófronton.

Ez azt jelenti, hogy egy Magyarországon készített film összköltségének akár negyedét is vissza lehet szerezni adóvisszatérítés formájában, ami már komoly tétel. Az adóvisszatérítést természetesen csak azok a cégek tudják igénybe venni, amelyek komoly adófizetők - ezek a külföldi produkciók esetében jellemzően a finanszírozó bankok.

"Okos adózási és iparági tervezés"

A csúcsév, 2003 után öt év alatt 85 százalékkal, 270 millió dollárról 40 millióra zuhant a Csehországban külföldi filmesek által elköltött pénz mennyisége - állítja a WSJ az EEIP pénzügyi tanácsadó cég adataira hivatkozva. A Cseh Audiovizuális Producerek Szövetsége statisztikái szerint míg korábban az amerikai és brit filmesek éves költésének 5 százaléka a cseh filmipart gazdagította, tavaly ez az arány alig érte el az 1 százalékot. Az idei év még rosszabbnak ígérkezik: eddig egyetlen hollywoodi vagy más nagy nemzetközi produkció sem választotta az országot - panaszolta Jasmina Torbati, a Prága melletti Barrandov stúdióban működő Centralscope filmcég producere.

Eközben Magyarország filmipara gyorsan fejlődik, ami az "okos adózási és iparági tervezés" eredménye a WSJ szerint. Az új jogszabályok bevezetésének évében máris 21 millió dollárt tapsoltak el idehaza a külföldi mozgóképesek, 2005-ben pedig az összeg 85 millió dollárra emelkedett. (Ezzel már akkor beérte a csehországi költést - állapította meg az EEIM által a cseh kulturális minisztérium megrendelésére készített tanulmány.)

Megelőztük Prágát

"Megváltozott a sorrend: a filmgyártók először Prágát választották, Magyarországot csak utána, most pedig Magyarország áll az első, Prága pedig a második helyen" - fogalmazott Howard Ellis, a budapesti székhelyű Mid Atlantic Films tulajdonosa és ügyvezető igazgatója a WSJ-nek.

"A szabályozás igyekszik sikerrel pozicionálni Magyarországot az erősödő gazdasági és kulturális versenyben. Ez válasz az ország földrajzi és nyelvi akadályaiból, illetve kicsi audiovizuális piacából adódó kihívásokra" - nyilatkozta a WSJ-nek Váradi-Bor Judit, az Oktatási és Kulturális Minisztérium főosztályvezető-helyettese.

A lap ismerteti a Magyar Mozgókép Közalapítvány adatait, melyek szerint tavaly 250 millió dollárra rúgott a filmesek itteni kiadása, ebből 150 millióra a külföldieké. A magyar állam kedvezmények formájában egyaránt 20 millió dollárral járult hozzá a munkájukhoz.

Jót tenne az országimázsnak

"A nagyszabású amerikai produkciók készítéséhez jó feltételeket kínál Magyarország, a megbízók nem csak az árat nézik, hanem az ár/érték arányát, azaz a kiszolgálás minősége és a helyszínek legalább ugyanolyan fontos, mint a költségtényező" - mondta az [origo]-nak Sipos Kornél, a Laurinfilm társtulajdonosa. Az árak tekintetében mindenképpen kedvező a magyarországi klíma, az adó-visszatérítés ugyanis komoly pluszt jelenthet a filmkészítők szemében, másik oldalról nézve, jobb árakat tudunk kínálni.

Sipos szerint a régiós filmgyártó-piacról jelenleg azt lehet elmondani, hogy Magyarország, Csehország és Románia fej-fej mellett halad, a második sorban foglal helyet Bulgária és Litvánia, és jönnek fel a szerbek, akik egy komoly stúdióberuházást adnak át a közeljövőben.

Alapvetően meg kell különböztetni a filmet a tévésorozattól. Előbbinél pár hónapos munkáról van szó, legyártják a filmet, majd jönnek az utómunkálatok. Egy 100 millió dollár költségvetésű film esetében Sipos Kornél szerint 20 millió dollár lehet a Magyarországon elköltendő összeg, a többi a már említett utómunkákra, a producer, rendező és a színészek honoráriumára menne el.

Tévésorozatnál egy helyen, azaz valószínűleg egy országban forgatják le az epizódokat, ehhez legalább egy évre kell biztosítani műtermet. A Laurinfilm társtulajdonosa szerint bármelyik, a produkcióra alkalmas stúdió boldogan feladná eddigi megbízásait, megrendeléseit, hogy helyet adjon a Star Wars sorozatnak, ha a készítők Magyarország mellett döntenének.

Sipos Kornél kiemelte, ha a világhírű filmrendező valóban hazánkat választaná, akkor a tévésorozat, és akár egy film készítéséhez is megfelelő infrastruktúrát és szakmunkaerőt tudna biztosítani. "Bár kétségtelen, hogy egy ilyen megbízás elsősorban a magyar filmipar számára lenne fontos, de a Star Wars-sorozat kiváló hírverést jelentene az egész ország számára" - fogalmazott Sipos Kornél, "Mást ne mondjak, az amerikai producerek, rendezők, döntéshozók például végre pontosan tudnák, hol is van Budapest, és nem kevernék össze a román fővárossal, vagyis felkerülnék a legnagyobbak térképére is" - mondta a szakember.

A Laurinfilm vezetője egyúttal hangsúlyozta, nem tud olyan tervről, amely szerint Magyarországra jönne forgatni George Lucas, de ez egy szűk szakma, hamar elterjednek a hírek. Ez persze közelről sem jelenti azt, hogy az amerikai rendező nem szemezne Magyarországgal.