Vágólapra másolva!
A jó ideje nyűglődő autóipar számára a hibrid járművek gyártása jelentheti a kiutat a krízisből. A világ leggazdagabb embereinek egyike, Warren Buffett máris egymilliárd dollárt keresett egy kínai hibridcégen, a BYD-en, amellyel a Volkswagen is együttműködést tervez. A Honda hibridjei sem sikertelenek, Ausztriában pedig elektromos autóipari egyesülést terveznek.
Vágólapra másolva!

Az ingatlankrízissel kezdődő, majd pénzügyi válsággal folytatódó, és végül globális gazdasági recesszióval járó világgazdasági folyamatok talán a legsúlyosabban a bankokat, az ingatlancégeket és az autóipart érintették. Ám azok az autógyárak, amelyek időben felkészültek arra, hogy kis fogyasztású modelleket állítsanak elő, vagy éppen a hibrid gyártmányokra koncentrálnak, viszonylag jól teljesítenek.

Bár Európában és Japánban is számos autógyár mínuszban zárta az idei első félévet, ezek a vállalatok legalább nem voltak kénytelenek a megszűnés veszélyével szembenézni, mint például az amerikai General Motors vagy a Chrysler, amelyek csődbe mentek.

Egy jó példa: a Honda

Jól példázza a relatív sikert a japán Honda. A cég korábban is kisautóiról, illetve hibridgyártmányairól volt ismert, és az idei első félévben is képes volt nyereséget felmutatni. Igaz, a japán vállalat profitjának 96 százalékos zuhanását volt kénytelen elkönyvelni, de a 7,56 milliárd jenes (80 millió dolláros) nyereség a mostani helyzetben nem is annyira rossz eredmény. A Honda például az Insight hibridet állítja elő, és a kompakt (alsó-közép kategóriájú) Civic sem a benzinfaló gyártmányok közé tartozik.

A Honda nyeresége esett, de az egész évi várható profitcélt most emelte a japán társaság, elsősorban a költségcsökkentési programjának köszönhetően, de emeli a nyereséget az élénk kínai és a vártnál jobb japán piaci kereslet is - írta a The Wall Street Journal.

A másik japán cég, a Nissan ugyan veszteséges volt az első félévben, mégis dinamikusan reagál a válságra: most jelentette be, hogy a kínai Dongfeng Motor Corp.-pal közösen 730 millió dolláros beruházásba kezd Kínában. Az új gyár 240 ezer autó gyártására lesz képes, és a termelés 2012-ben indulhat meg. A japán gyártók mindegyikét súlyosan érintette az elmúlt félévben a japán jen erősödése, nem véletlen, hogy az új termelőkapacitásokat igyekeznek a szigetországon kívül létesíteni.

Warren Buffett nagy üzlete

Ami pedig a kínai autóipart illeti, az már a tőzsdei tőkebefektetés szempontjából is ígéretes. Nem véletlen, hogy az Omahai Orákulum, vagyis Warren Buffett, a világ egyik leggazdagabb embere egy kínai hibridautó-gyárnak ígért tavaly pénzt, és most ötszörös hasznot, egymilliárd dolláros profitot realizálhat ezen az invesztíción, amelyet tavalyi bejelentése óta most hajtott végre.

A BYD Co. autógyár részvényei ugyanis ötszörös árfolyamra ugrottak a hongkongi tőzsdén, amióta ezt az ügyletet bejelentették, vagyis tavaly szeptember 27. óta. A részvényárfolyamokat nemcsak Buffett befektetési ígérete hajtotta egyébként fel, hanem az is, hogy megnőtt a kereslet az üzemanyag-takarékos autók iránt. Hírek szerint az ügyletben kulcsszerepet játszott az, hogy Buffett igencsak bízik a kínai autógyár vezérigazgatójában, Wang Chuanfuban - legalábbis ezt írja egy elemzőre hivatkozva a Bloomberg hírügynökség.

Forrás: Honda

A Hondának bejött a hibridgyártás

A Buffett cégéhez, a Berkshire Hathawayhez tartozó MidAmerican Energy Holdings Co. állapodott meg egyébként tavaly arról, hogy 225 millió újonnan kibocsátott BYD részvényt vásárol, méghozzá darabonként 8 hongkongi dollárért. Most ez 9,66 milliárd hongkongi dollárt ér, ami 1,25 milliárd amerikai dollárt tesz ki. Buffettnek ugyanakkor csak 1,8 milliárd hongkongi dollárt kell fizetnie a papírokért. A BYD most, a napokban jelentette be, hogy lebonyolította a részvényeladást.

Duplázni akar a BYD

Buffett befektetése segíthet a BYD-nek, hogy kiterjessze tengerentúli üzleteit. A cég jelenleg a hetedik legnagyobb autógyártó Kínában. A kínai autógyár már decemberben elkezdte árulni a világ első, szériában gyártott, úgynevezett "plug-in" hibridjét, az F3-at. A plug-in azt jelenti, hogy egy konnektorból (vagy ahhoz hasonló csatlakozóból) feltölthető a jármű akkumulátora.

A BYD egyébként Kína legnagyobb újratölthető akkumulátorokat gyártó vállalata, a cég olyan mobiltelefon-gyártóknak szállít alkatrészeket, mint a Motorola Inc., Nokia, a Samsung Electronics és az LG Electronics. A sencseni (Shenzhen) központú BYD tervei szerint meg akarja duplázni eladásait, és szeretné elérni a 400 ezer értékesített járművet idén. Ezt elsősorban az export fokozása és új modellek kibocsátása révén szeretné megvalósítani a kínai cég.

Az első félévi eredmények egyébként impozánsak: miközben a világ nagy autógyártói hihetetlen mértékű visszaeséseket kénytelenek elkönyvelni, a kínai cég megduplázta értékesítését, és 176 814 járművet adott el. Az F3 egyébként Kína autópiac negyedik legkelendőbb modellje volt a Kínai Autógyártók Szövetségének adatai szerint. Összességében egyébként a kínai autópiac 26 százalékkal növekedett.

A VW sem akar lemaradni

Májusban a BYD megállapodott a német Volkswagennel, hogy együttműködnek a hibridautók és a lítiumos akkumulátorokkal hajtott elektromos járművek fejlesztésében. Maga a Volkswagen egyébként 283 millió eurós nyereségre tett szert az elmúlt negyedévben, ami 83 százalékos esés a tavalyi hasonló időszakhoz képest, de ez a nagy autógyár legalább pluszban tartotta magát.

Szüksége is van a VW-nak a nyereségre, hiszen a cég most fogja felvásárolni azt a Porsche vállalatot, amely pár hónappal korábban még a VW megvásárlását tervezte. Így a VW várhatóan újabb márkával bővíti eddig is gazdag portfólióját. (A VW-hez tartozik az Audi is, amelynek magyar gyára pénteken közölte, hogy majdnem felére csökkent Győrben az autók összeszerelése. A motorgyártás pedig 35 százalékkal esett vissza a magyarországi üzemben.)

Elektromos járművek gyártására készül Ausztria

Az Austrian Mobile Power technológiai platform 2020-ig 100 ezer elektromos autót kíván forgalomba helyezni Ausztriában - jelentette az MTI. A Verbund, a Siemens Österreich, a Magna, a KTM, az AVL és az Austrian Institute of Technology (AIT) részvételével létrehozott együttműködés az elkövetkező években 50 millió eurót fordít szériagyártásra alkalmas járművek kifejlesztését szolgáló kutatásokra. A platform munkáját a Verbund koordinálja. 2010-ben kezdik megy egy 100 járműből álló flottával a kísérleti üzemeltetést egy még ki nem választott nagyvárosi térségben. Az elképzelések szerint 2012-re már ezer elektromos jármű fut majd az osztrák utakon. Az együttműködők töltőállomás hálózatot is létrehoznak, és kidolgozzák a fizetési-elszámolási eljárásokat. A platform hosszabb távon ötmilliárd eurós beruházási igénnyel számol, ebből négymilliárd a járművekre, 200 millió a töltőállomás- hálózat létrehozására, 400 millió pedig az áramtermelési fejlesztésekre esik.