Kellemes meglepetést okoztak az élelmiszer-áruházak

2009.08.28. 12:25

Felemás várakozásokkal tekintettek a szakértők a költségvetés bevételeinek gyarapítását célzó júliusi áfaemelésre, az [origo] legfrissebb árkörképe arra utal, hogy azoknak lett igaza, akik szerint a fogyasztás folyamatos csökkenése miatt egyre szűkülő kiskeresdelemben nem igazán lehet majd érvényesíteni az adóváltozást. A felmérés szerint arról sincs szó, hogy a cégek több hónapon keresztül igyekeznek beépíteni áraikba az áfatöbbletet, sőt, kosarunk átlagértéke 7 százalékkal mérséklődött egy hónap alatt.

Szokásunkhoz híven az [origo] kosarával a kezünkben augusztus végén is végigjártuk a Budaörsön és közelében lévő hipermarketeket, illetve településen lévő Aldit, a gazdagréti Penny Marketet, illetve a Lidl nagytétényi egységét.

A felmérés meglepő eredménnyel zárult, a felkeresett áruházakban nincs nyoma a júliusban érvénybe lépő áfaemelésnek.

Fogyasztóbarát eredmény

Tehát az augusztusi kép mindeképpen kedvező a vásárlók szempontjából, az [origo] által összeállított kosár ára ugyanis valamennyi, Budaörsön és közelében található hipermarketben csökkent, méghozzá az áfaváltozást meghaladó mértékben, 6,26-8,92 százalékkal.

A három áruház kosarának átlagos értéke júliushoz képest közel 7 százalékkal csökkent. Ez igazolni látszik azt a tézist, hogy az éves összevetésben hosszú hónapok óta visszaeső fogyasztás miatt a kiskereskedelemben érdekelt cégek nem igazán tudnak árat emelni, mert egy ilyen lépés tovább rontaná a forgalmat.

Az is erre utal, hogy a júliusi inflációs adat bőven elmaradt a várakozásoktól, az elemzők által várt több mint 6 százalékkal szemben mindössze 5,1 százalékkal nőttek az árak a 12 hónappal korábbi szinthez képest. Az inflációs adattal összefüggésben felvetődött, hogy a vállalkozások több hónap alatt építik be az áfa változását az árakba, a mostani felmérés azonban azt mutatja, hogy augusztusban szó sem volt ilyesmiről.

Fej-fej mellett

A kosár összetétele minimálisan változott, augusztusban ugyanolyan márkájú, de más típusú fogkrém árát vettük figyelembe, mert az egyik áruházban elfogyott az eredeti versenyző. A korábbi felmérésekben szereplő tisztasági betétet ezúttal nem találtuk meg az összes áruházban, ezért azonos márkájú, de különböző típusú termék került a kosárban. (A betétek darabszámában nem volt különbség.) A legdrágább és a legolcsóbb termék között közel 150 forint volt a különbség, ami a nagyon szoros végeredményt nem befolyásolta volna számottevően.

 

Forrás: [origo]

 

Az első és második helyezett között elhanyagolható a különbség, a teljes kosár az Auchanban 33 103, a Tescóban pedig 30 forinttal több volt, a harmadik helyet a Cora szerezte meg, 35 027 forintos összeggel. Ha nem számoljuk a már említett tisztasági betétet, akkor az Auchan 130 forintot vert volna a Tescóra, ami egy bő 30 ezer forintos kosárnál gyakorlatilag nem jelent eltérést. (A részletes táblázat itt látható, illetve a táblázatrészletre kattintva tekinthető meg.)

 

Forrás: [origo]

 

Több észrevétel volt amiatt, hogy egyes terméknél nem adtunk meg pontos márkát, szállítót vagy gyártót, hanem az adott termék közül a legolcsóbbat választottuk ki. Erre azért volt szükség, mert a különböző áruházak számos esetben eltérő forrásokból szerzik be az árut, ezért nem mindig találhatóak meg ugyanazok a termékek. Ebből adódóan minőségi különbségek is lehetnek természetesen, de igyekeztünk nagyjából egymással összevethető árukat keresni. A Cora viszonylagos drágasága ugyanakkor nem csak azzal magyarázható, hogy a "legolcsóbb termékeknél" nem tartott a többiekkel.

Ha a konkrét paraméterekkel - márka, űrtartalom, típus - rendelkező termékeket vetjük össze, akkor sem került volna előrébb a törökbálinti áruház, viszont faragott hátrányából, az Auchan és a Tesco pedig ebben az esetben is gyakorlatilag döntetlent ért el. A legolcsóbb cikkek, élelmiszerek nélküli kosár az Auchanban 26 130, a Tescóban 26 188, a Corában pedig 27 041 forintba került.

Körkép a diszkontokból

Ez elmúlt hónapokhoz hasonlóan az élelmiszerdiszkontokat is meglátogattuk.. Ezekben az áruházakban is a legolcsóbb termékeket kerestük, mert a legtöbb egységben nincsen azonos termék, ezek az üzletek ugyanis jellemzően saját márkás cikkeiket kínálják.

 

Áruházak, termékek, árak

Aldi

Lidl

Penny Market

Kristálycukor 1 kg

199

199

199

Fehér kenyér 1 kg

225

244

179

Liszt 1 kg

99

99

99

Mirelit pizza 1 db (300 gramm)

185

185

225

Legolcsóbb párizsi 1 kg

398

279

398

Tartós (UHT) tej 1,5%-os 1 liter

129

117

117

Narancslé 100%-os 1 liter

159

159

159

Margarin 25 %-os 500 gramm

129

119

119

Ásványvíz 1 liter

24

22,5

24

Mosópor 1 kg

224

199

209

Toilettpapír 1 tekercs

19,90

19,90

19

Sör 3%-os 0,5 liter

109

109

63

Mindösszesen

1900

1751

1810



A diszkontkosárban is változás történt, a korábbi felmérésekben a 12 százalékos almalé árát vetettük össze, ám az Aldiban nem volt ilyen, csak jobb, 50 százalékos üdítőt kínált ez a cég. Ezért a mostani felmérésben a 100 százalékos narancslé váltotta az almalevet. A másik változás sör esetében történt, korábban az egy literre vetített árat szerepeltettük, a mostani összeállításban fél liter azonban 3 százalékos sör szerepel.

Az előző hónaphoz képest a Penny Marketben a sör, a Lidlben pedig a legolcsóbb párizsi ára ment le jelentősen az akciós ár miatt, ha ezt a két tételt nem számoljuk, akkor a Penny kerül az élre, a szűkített kosár értéke 14 forinttal múlja alul a Lidl árait, az Aldihoz képest pedig 44 forintos megtakarítást jelent. Valamennyi összevetésben elhanyagolható a különbség a diszkontok árai között. Ha a szűkített, és a narancslé nélküli alapvető élelmiszerekkel megrakott diszkontkosarat nézzük hasonló a kép, mint a hipereknél, vagyis júliushoz képest csökkentek az árak, átlagosan több mint 6 százalékkal.

KAPCSOLÓDÓ CIKK