Vágólapra másolva!
A kínai BAIC beszáll a szupersportkocsikat gyártó svéd Koenigsegg cégbe. Az ügylet jelentősége azért nagy, mert a Koenigsegg nemrég állapodott meg a General Motorsszal a svéd Saab autógyár megvásárlásáról.
Vágólapra másolva!

A kínai BAIC (Beijing Automotive Industry Holding) részesedés vásárlásával segíti finanszírozni a svéd luxus sportautó-gyártó Koenigsegget a Saab Automobile megvásárlásában. A Koenigsegg norvég és amerikai befektetők támogatásával már megállapodott a General Motors autógyárral a Saab megvásárlásáról, az ügylet finanszírozásával kapcsolatban azonban számos nyitott kérdés maradt.

A most aláírt szándéknyilatkozat szerint az ügyletben a BAIC kisebbségi részesedéshez jutna a Koenigsegg Groupban, amely viszont 100 százalékos részesedést vásárolna a Saab autógyárban.

Az ötödik legnagyobb kínai autógyártó, a BAIC júliusban kiesett az Opelre pályázók köréből, majd később a Ford tulajdonában lévő Volvo egyik lehetséges vevőjeként került szóba ismét.

A GM Europe augusztus közepén azt közölte, hogy a svéd Saab autógyár eladását az év végéig lezárják, és ez szavatolja a Saab jövőjét.

A korábbi hírek szerint az ügylethez korábban 500 millió euró hitelt helyezett kilátásba az Európai Beruházási Bank (EIB) a svéd állam garanciavállalásával. Az EIB szeptember 22-én esedékes igazgatósági ülésén dönt a hitelről, azt követően határoz a svéd kormány is a garanciavállalásról.

A 3500 embert foglalkoztató Saab az utóbbi húsz évben csaknem egyfolytában veszteséges volt. Idén februárban csődvédelmet kért, áprilisban pedig a GM közölte, hogy már nyáron szeretné eladni a céget.

A Koenigsegg 45 embert foglalkoztat, évente alig tucatnyi sportautót gyárt, és szinte a semmiből lépett elő vásárlóvá. Elemzők szerint nem biztos, hogy a 15 éve alapított társaságnak elegendő szakismerete van a hozzá képest óriási Saab működtetéséhez, és az sem teljesen biztos, hogy a két autógyártó illik majd egymáshoz. Az ügylethez a Koenigsegg társult Bard Eker dúsgazdag ipari formatervezővel, aki a sportkocsigyártó cég legnagyobb részvényese 45 százalékos tulajdonrésszel.

A termelés folytatásához a Saabnak egymilliárd dollárra van szüksége, és évente 150 ezer autót kellene eladnia a gazdaságos működéshez, de ez már régóta nem sikerül. Tavaly világszerte 93 ezer Saab kelt el, idén az első öt hónapban ennek a felét sem sikerült megközelíteni. A társaság vesztesége becslések szerint idén 382 millió svéd korona lehet.