ACEA: Elkeserítő adatok a magyar autópiacról

Vágólapra másolva!
A nyári hónapokban szerényen bővült európai autópiac, Magyarországon azonban továbbra is kiábrándító a helyzet, júliusban 74, egy hónappal később 68 százalékos volt az éves szintű visszaesés - derül ki az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) legfrissebb adataiból.
Vágólapra másolva!

Júliusban közel 1,3 millió, augusztusban pedig 830 ezer autó talált gazdára Európában, ami éves összevetésben 2,8, illetve 3 százalékos piacbővülést jelent az előző év azonos időszakához képest.

Az év első nyolc hónapjában az összesített európai autópiacon 8,1 százalékkal estek vissza az eladások, vagyis 9,565 millió új autó gördült ki a szalonokból.

A magyar piac a harmadik legrosszabb

Augusztusban az előző hónapokhoz hasonlóan Németország vitte a prímet, a roncsprémium-progammal megtámogatott piacon 275 219 új személygépkocsit adtak el, vagysi harmadával bővült a piac. Látványos, bő 20 százalékos növekedés volt még Ausztriában és Szlovákiában, szintén a roncskasszáknak köszönhetően.

A legrosszabb adatokat Lettország produkálta, az ottani autópiac éves szinten 83 százalékkal zsugorodott, majd Románia következik 72 százalékos mínusszal. Ha nem számoljuk a mindössze 135 darabos eladást felmutató izlandi autópiacot, akkor a harmadik legrosszabb teljesítmény Magyarország nevéhez fűződik. A magyar piacon az ACEA becslése alapján mindössze 3542 autó kelt el, ez pedig 68 százalékos visszaesés a 2008 augusztásban feljegyzett 11 223 darabos eladáshoz képest.

A nyolchavi adatok alapján csak néhány országban következett be növekedés: Németországban 27 százalékkal bővült az autópiac, Ausztria, Franciaország, Csehország, Szlovákia, Lengyelország 1-22,3 százalékos növekedést ért el. A régiós országokban tehát bővülés volt, miközben a nyolc hónap eladásai alapján készített statisztika alapján a magyar piac közel 50 százalékkal hanyatlott, ami ez 54 ezer eladott új személygépkocsit jelent. (A magyar piac fejlődését a gazdasági válság mellett más tényezők is gátolják, egyebek mellett például a magas regisztrációs adó. Emiatt többen más országokban, például Szlovákiában szerzik be új gépkocsijukat.)

Márkák versenye

Augusztusban kiváló eredményeket értek el a dél-koreai és japán márkák, ami az eladások növekedését illeti. A Nissan 46,5, a Hyundai 36, a Suzuki pedig 17,2 százalékkal több autót adott el, mint egy évvel korábban. A nagyobb gyártók közül a Fiat 9, a Renault 7, az európai piacot vezető Volkswagen pedig több mint 4 százalékkal növelte eladásait. Ezzel párhuzamosan a GM modelljeiből 1,4 százalékkal kevesebb fogyott, a Daimler 25,5 százalékos veszteséget volt kénytelen elkönyvelni.

A Hyundai a nyolchavi adatok alapján is kiválóan szerepelt, a dél-korai gyár közel 20 százalékkal javította tavalyi eredményeit, ezzel az európai piaci részesedése 2,4 százalékra nőtt a korábbi 1,8 százalékról. A Suzuki eladásai közel 2 százalékkal csökkentek, a 172 ezer eladott autó 2,3 százalékos piaci részt jelent, ez pedig megegyezik a tavalyival.

A teljes európai piacon a Volkwagen-csoport áll az élen, piaci részesedését 23,2 százalékról 23,5 százalékra növelte, miközben 2 százalékkal kevesebb autót sikerült értékesítenie. A második a francia PSA konszern, a harmadik pedig a Ford, előbbi a piac 12,6, utóbbi 8,7 százalékát felügyelte az első nyolc hónapban, szemben az egy évvel korábbi 11,5, illetve 8,9 százalékkal.