Nem engedik az OrangeWayst a távolsági buszok piacára

Vágólapra másolva!
Nem engedi a közlekedési tárca, hogy belföldi távolsági járatokat indítson a Kedves Ferenc milliárdos érdekeltségébe tartozó OrangeWays cég. A nemzetközi járatairól ismert társaság nem adja fel, tovább próbálkozik a betöréssel a Volán-társaságok piacára, ahol kerülő úton - alvállalkozóként - azért már most is jelen van.
Vágólapra másolva!

Nem adott engedélyt a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) az OrangeWays-nek belföldi távolsági autóbuszjáratok indításához - közölte a szaktárca kedden. A cég tervei szerint Budapest és több vidéki nagyváros között közlekedtetett volna menetrend szerinti autóbuszjáratokat, ami a vonatkozó előírások szerint kizárólag a szaktárca hozzájárulásával lehetséges.

Az OrangeWays Zrt. Budapestről öt nagyvárosba - Győrbe, Zalaegerszegre, Miskolcra, Szegedre és Debrecenbe - indított volna naponta többször közlekedő buszokat. A 2004-es autóbusztörvény rögzíti annak feltételeit, hogy mikor adható megbízás "korábban nem biztosított közszolgáltatásra" - közölte a tárca. Eszerint csak akkor kaphatna engedélyt az OrangeWays, ha az így megvalósuló közszolgáltatás valós utazási igények ésszerű kielégítését szolgálja, és nem jár együtt más szolgáltató jogainak sérelmével vagy működőképességének veszélyeztetésével.

Keresik a lehetőséget

Kovács Miklós, az OrangeWays vezérigazgatója az [origo]-nak elmondta: keresik a jogi lehetőségeket, hogy mégis be tudjanak lépni a távolsági buszok piacára, ahol a Volán-társaságok "összezárása" miatt egyelőre igen nehéz dolguk van. Kovács szerint ennek köszönhető nemcsak az ő engedélykérelmük elutasítása, hanem az is, hogy úgy tűnik: nem sikerül megvalósítani a közlekedési szolgáltatások regionális megrendelését. Vagyis értesülései szerint nem jönnek létre azok a regionális tanácsok, amelyek helyben dönthetnék el, hogy például egy adott térségben vasúttal vagy busszal szállítják-e az utasokat.

Az OrangeWays végső esetben persze bízhat a piac liberalizációjában is. Ez alól Magyarország az uniós csatlakozáskor mentességet, derogációt kért, így 2012-ig megmarad a szabályozott piac, amelyet a 2004-es autóbusztörvény betonozott be. Kovács Miklós szerint ugyanakkor az EU új tagállamai közül Csehországban, Szlovákiában és Romániában már felszabadult a piac, a korlátozásokat feloldották. Mindazonáltal Kovács bízik benne, hogy bizonyítani tudják: a jelenlegi jogszabályi feltételek mellett is be tudnának lépni komfort szintű szolgáltatásaikkal a piacra.

Más kategóriájú szolgáltatást kínálnak?

"Azután, hogy a közlekedési minisztérium nem járult hozzá a belföldi expresszbusz-szolgáltatás elindításához, az OrangeWays Zrt. továbbra is keresi annak lehetőségét, hogy szolgáltatásait a belföldi utasok is mielőbb igénybe vehessék" - hangsúlyozta a cég az [origo]-hoz kedden e-mailben eljuttatott közleményében.

A komfort kategóriás szolgáltatásra jelentős a piaci igény, ennek eleget téve található olyan megoldás, amely egyúttal a közszolgáltatók érdekeit is figyelembe veszi - derült ki a közleményből, amelyet szintén a vezérigazgató jegyez. "Az így bevezetendő üzleti alapú szolgáltatások úgy szolgálhatnak ki egy sajátos piaci szükségletet, hogy közben az állami költségvetést is tehermentesítik" - vélekedett a cégvezető.

Az OrangeWays 800 millió forintos beruházással tervezi belföldi expresszbusz-szolgáltatásának indítását - az eredeti tervek szerint 5 megyeszékhely és a főváros között. Kovács Miklós hangsúlyozta: "A szolgáltatás olyan fogyasztói kört céloz meg járataival, amelyek igényeit jelenleg a közszolgáltatók nem elégítik ki. Ezért bízom benne, hogy hamarosan születhet olyan megoldás, amelynek nyomán a hazai utazóközönség is megismerheti a külföldön nagy népszerűségnek örvendő menetrend szerinti prémium buszszolgáltatásainkat."

A szakszervezetek tiltakoztak

A Zala Volán szakszervezetei júliusban tiltakoztak az OrangeWays ellen - amely egy magyar milliárdos, Kedves Ferenc érdekeltségébe tartozik -, mert úgy vélték, a Budapest-Zalaegerszeg közötti járatok beindítása után tisztességtelen versenyhelyzet alakulna ki. Közös levelet is írtak Hónig Péter közlekedési miniszterhez, és kérték, hogy ne támogassa a magánvállalkozó cég menetrendszerű autóbuszjáratainak indítását.

A szakszervezet szerint "a helyközi közlekedés megújítása, színvonalas ellátása helyett a nyereség kiszivattyúzása húzódik meg a háttérben, amivel tudatosan legyengítik a Volánokat a 2012-es piacnyitás előtt".

A kistelepülésre nem indítanának járatokat

Az OrangeWays térnyerésével szemben nemcsak a szakszervezetek fogalmaztak meg érveket. Az [origo]-nak Zalatnai László, a Zala Volán vezérigazgatója elmondta: a megyében 94 olyan zsáktelepülés van, amelyet csak az ő cégük szolgál ki, márpedig ez igencsak veszteséges tevékenység. Autóbuszokat üzemeltetni nyilván nagy haszonnal lehet a Zalaegerszeg-Budapest vonalon, és erre mindig is akad jelentkező, de a zsáktelepüléseket senki sem akarja kiszolgálni.

Zalatnai hangsúlyozta, hogy a Zalaegerszeg-Budapest viszonylatnál már most is versenyben áll a Zala Volán, hiszen a MÁV-Start, a Volánbusz, és a zalaegerszegi - 3 millió forint törzstőkéjű, magyar magánszemélyek tulajdonában lévő - Gratis Kft. is szállít a két város között utasokat a távolsági forgalomban.

Zalaegerszegről Budapest felé ezzel kevesebb is a gond a vezérigazgató szerint, ilyenkor ugyanis annyi buszt állítanak be, amennyire igény van. Vasárnap este akár hat busz is indul a megyeszékhelyről, probléma általában Budapestről induló járatokon fordul elő, ezért vezették be az internetes jegyvásárlás lehetőségét - hangsúlyozta a vezérigazgató.