Vágólapra másolva!
Összességében tovább bővült az európai újautó-piac szeptemberben, főként a roncsprémiumprogramok kifutása előtti utolsó roham miatt. A kontinens nyugati és keleti fele között azonban óriási a különbség az eladások alakulásában.
Vágólapra másolva!

Szeptemberben is érződött a gépkocsivásárlást ösztönző állami programok hatása az európai autópiacon, a forgalomba helyezett új autók száma 6,3 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit - közölte csütörtökön az európai autógyártók szövetsége (ACEA).

A jelentés szerint összesen 1 388 136 új autó kapott rendszámot szeptemberben. A piac már a negyedik egymást követő hónapban bővült. A nagy visszaesést hozó első öt hónappal együtt - január és szeptember között - viszont 6,6 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett kocsik száma az előző év azonos időszakához képest.

Szeptemberben főként azokban az államokban nőtt a frissen regisztrált autók száma, ahol már a vége felé közeledett az úgynevezett roncsprémiumprogram. Németországban, például, 21 százalékos növekedést mért az autógyártók szövetsége.

A kontinens nyugati és keleti felét éles határ választja ketté. Míg nyugaton tíz éve a legnagyobb mértékben, 9,6 százalékkal bővült az új autók piaca, a kelet-európai uniós tagállamokban folytatódott a visszaesés. (A felmérésben nem az összes európai ország, hanem a 27 uniós tagállam, valamint Izland, Liechtenstein, Norvégia és Svájc szerepelt.)

A keleti térség egészében éves szinten 36,4 százalékkal kevesebb autót helyeztek forgalomba szeptemberben, és bővülést csupán két államban, Lengyelországban (+7,9 százalék) és Csehországban (+0,5 százalék) regisztráltak az ACEA szakértői.

Jövőre nyugaton is csökkenhet a kereslet

A nyugat-európai autóipar számára kedvezőnek tűnik a kép, de jövőre éppen a mostani előrehozott vásárlások miatt várható jelentős visszaesés. Az autóipari cégek kötvénykibocsátásában fontos szerepet játszó Calyon Bank elemzői szerint idén 8,5 százalékkal kevesebb autót értékesítenek Nyugat-Európában, mint tavaly, 2010-ben pedig ehhez a szinthez képest is további 8 százalékkal kevesebbet.

A francia bank szakértői úgy vélik, legkorábban 2014-ben van esély a fellendülésre, addig még lesz egy olyan mélypont, amely az olajválságnál is nagyobb negatív kilengést okoz a motorizáció trendjében. A tendencia fő oka nem annyira a hitelek drágulása, mint a kereslet hiánya - állítják a Calyon Bank.

Itthon lassú emelkedés kezdődhet

A magyarországi autóértékesítések lassú emelkedésének kezdetét várja a szeptemberi adatoktól a Magyarországi Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) az augusztusban mért mélypont után. Erdélyi Péter, a szervezet társelnöke csütörtöki sajtótájékoztatóján elmondta: 2009-ben várhatóan 65 ezer személygépkocsit helyeznek forgalomba az országban, ami becsléseik szerint jövőre 75 ezerre bővülhet.

Az elmúlt három évben Magyarországon mintegy 200 ezer autót értékesítettek évente, ami a hasonló országokkal összevetve mintegy 60 százalékkal több, mint amennyit a lakosság és a vállalatok fizetőképes kereslete biztosított volna.