A "SALE" mellé a "KIÁRUSÍTÁS" is kell

Vágólapra másolva!
Az üzletek kirakatait és a reklámszövegeket nézve úgy tűnik, a magyar nyelvű üzlet és reklámfeliratokra vonatkozó jogszabályi kötelezettség nem ismert széles körben a vállalkozások előtt, vagy legalábbis betartására kevesebb gondot fordítanak a kereskedők.
Vágólapra másolva!

Kockáztatnak a hazai kereskedők: a magyar fogyasztóvédelmi hatóság egyre gyakrabban lép fel és alkalmaz szankciókat a kizárólag idegen nyelven (jellemzően angolul) feltűntetett reklámszövegekkel, egyéb üzletfeliratokkal kapcsolatban. Az intézkedés alapját a gazdasági reklámok és az üzletfeliratok, továbbá egyes közérdekű közlemények magyar nyelvű közzétételéről szóló 2001. évi XCVI. törvény rendelkezései teremtik meg.

A nyolc éve megszületett törvény rendelkezései szerint gazdasági reklámban a reklám szövegét, ideértve a jelmondatot (szlogent) is magyar nyelven meg kell jeleníteni, függetlenül a közzététel módjától. Ez a követelmény egyébként teljesíthető úgy is, hogy - ugyanazon reklámban - az idegen nyelvű szövegen (szövegrészen) kívül annak magyar nyelvű megfelelőjét is megjelenítik, legalább ugyanolyan jól érzékelhetően, valamint legalább ugyanolyan méretben, mint az idegen nyelvű szöveget (szövegrészt). Hasonló kötelezettséget tartalmaz egyébként a törvény az üzlet elnevezésére, valamint az üzlet kirakatában a fogyasztók tájékoztatását szolgáló közleményekre is.

Kivételt a fenti kötelezettség alól csak a vállalkozás neve, megjelölése, az árujelzőnek minősülő megjelölés, illetve a magyar nyelvben meghonosodott idegen nyelvű kifejezések képeznek. Az árujelző fogalmát a törvény alkalmazása során viszonylag tágan határozták meg, eszerint árujelző a külön törvényben szabályozott védjegy és földrajzi árujelző, valamint minden más jellegzetes elnevezés vagy megjelölés, amelyről valamely vállalkozás áruját vagy szolgáltatását fel szokták ismerni, függetlenül attól, hogy az elnevezés vagy a megjelölés iparjogvédelmi oltalom alatt áll-e. Ennek ellenére a gyakorlatban általánosan elterjedt és az üzletekben kizárólag angol nyelven szereplő szófordulatok (például: "SALE") nyilvánvalóan nem felel meg a jogszabályi előírásoknak, ezért ezek kizárólagos alkalmazása jogkövetkezményeket vonhat maga után.

A törvényben foglalt követelmények megsértése esetén egyébként a fogyasztóvédelmi hatóság jár el a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény, illetve a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény rendelkezései szerint. Az eljárás megindítására a hatóság a jogsértés bekövetkezését követő három éven belül jogosult.

Amennyiben a fogyasztóvédelmi hatóság eljárása során jogsértést állapít meg az eset összes körülményeinek - így különösen a jogsértés súlyának, a jogsértő állapot időtartamának, a jogsértő magatartás ismételt tanúsításának, illetve a jogsértéssel elért előny - figyelembevételével és az arányosság követelményének szem előtt tartásával egy vagy több jogkövetkezményt alkalmazhat. Így - többek között - elrendelheti a jogsértő állapot megszüntetését; megtilthatja a jogsértő magatartás további folytatását. A hivatalnak ahhoz is joga van, hogy határidő kitűzésével a feltárt hibák, hiányosságok megszüntetésére kötelezze a vállalkozást, illetve fogyasztóvédelmi bírságot szabhat ki.

Dr. Fehér Helga, Horváth és Társai Ügyvédi Iroda (DLA Piper)