Három év alatt, több lépésben 48 milliárdból alakítanák át a MÁV-ot. Az első etapban 33 vasútvonalat szüntetne meg a kormány. A buszközlekedést ezeken a vonalakon erősítenék, a fontos vasútvonalaknál megszűnhetnek autóbuszszakaszok. A busz- és a vonatjegyárak között elenyésző a különbség, amennyiben viszont nem egyedül használunk egy járművet, az autó a leggazdaságosabb.

Harminchárom vasúti pályaszakaszon nem ad megrendelést a személyszállítási közszolgáltatásra a Közlekedési Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) - jelentette be Hónig Péter miniszter. A minisztérium szerint az országos jelentőségű vonalakon előnyben részesítik a vasúti közlekedést a busszal szemben. Itt a vonatközlekedéssel párhuzamos autóbuszos szolgáltatásokra adnak le kevesebb megrendelést.

A MÁV átalakításának költségeit Hónig három év alatt mintegy 48 milliárd forintra becsüli, amit hitelből kívánnak finanszírozni. A miniszter elmondta, hogy a menetrendi átalakítás a közösségi közlekedés átalakítására irányuló hároméves projekt első eleme. A 2010-től 2012-ig tartó projekt célja, hogy a harmadik év végére összesen 70 milliárd forintot takarítsanak meg a helyközi közösségi közlekedésre fordított költségvetési pénzekből.

Három lépésből az első

Az átalakításnak három eleme van - ismertette Hónig Péter. Javítani kell az 57 cégből álló MÁV-vállalatcsoport hatékonyságát, át kell alakítani a tarifák és menetdíj-kedvezmények rendszerét, valamint csökkenteni kell a társaság méretét. A fizikai állományban jövőre nem várhatóak elbocsátások, míg 2010 második felében a fehérgalléros állományból "1000 fő körüli" létszámot érinthet az elbocsátás.

Hónig szerint az országos vasúti hálózaton az első lépésben kialakítandó új menetrendtől várt minőségjavulás több utast és rövid időn belül 5 százalékos bevétel-növekedést eredményezhet. A 33 bezárandó vasúti pályaszakasz 1000 kilométerén naponta 6400 utas utazik. A szakaszok üzemeltetési költsége Hónig szerint jelenleg 7 milliárd forint. Az [origo] végzett egy egyszerűbb számítást. Feltevésünk szerint a 6400 ember minden hétköznap 15 kilométert tesz meg teljesárú menetjeggyel. A jegyárakból befolyó bevétel éves szinten így 400 millió forint lenne. Nem számítottuk bele adatok híján azt, hogy sokan ennél hosszabb szakaszon utaznak, retúrjegyet vesznek, netán bérlettel rendelkeznek, ahogyan azt sem, hogy akadnak olyanok, akik kedvezményesen veszik igénybe a szolgáltatásokat.

A regionális vonalak kapcsán a miniszter többször megerősítette: ahol eddig volt közösségi közlekedés, ott továbbra is lesz. Elsődleges cél itt is - figyelembe véve a gazdaságossági szempontokat is - a párhuzamosságok csökkentése. Arra, hogy hány szakaszon szűnnének meg autóbuszjáratok, nincsenek konkrét számok - mondta el a miniszter.

Majdnem mindegy, hogy busz vagy vonat

Megnéztünk néhány bezárandó vonalon a teljesárú vonatjegy árát másodosztályon és ugyanazt a távolságot véve alapul, kiszámoltuk, hogy mennyibe kerülne busszal, illetve kis és közepes fogyasztású autóval az utazás. Az adatokat a MÁV és a volánbusz honlapjáról szereztük, a vonatjegy árait a jegykereső szolgáltatásából vettük, a buszjegy árait pedig a Volánbusz oldalán lévő ártáblázatból számoltuk ki.

 

Közlekedési költségek bezárt vasútvonalakon

Honnan-hova, egy útra

Távolság (km)

vonat, átszállás nélkül, másodosztály, teljesárú (forint)

busz, teljesárú

autó (7 litert fogyasztó, kisautó), 292 forintos benzinátlagárral (forint)

autó (9 litert fogyasztó, középkategóriás), 292 forintos benzinátlagárral (forint)

Hegyeshalom-Rajka (Mosonmagyaróvár)

13

265

265

263

342

Almásfüzitő-Esztergom

42

715

635

858

1104

Székesfehérvár-Komárom

82

1430

1270

1576

2155

Zirc (Bakonyszentlászló)-Veszprém

21

400

400

429

552

Nyíregyháza-Nyírbátor

38

635

560

777

999

Hódmezővásárhely-Makó

34

560

480

695

894

Pécs-Pécsvárad

18

320

265

368

473

Lajosmizse-Kecskemét

25

400

400

511

657



   Forrás: origo.hu számítás

Az eredmények azt mutatják, hogy a busz és a vonatjegy ára közel azonos - néhány forint, egy esetben 160 forintos eltéréssel -, míg amennyiben a jelenlegi benzinárral számolunk, már két utas esetén is jobban megéri autóval utazni, a nagyobb kategóriájú gépkocsi esetében is. Nem nehéz kiszámolni, hogy a 279 forintos átlagárú gázolajjal működő autók esetében a különbség még nagyobb.

Az utak minősége nem engedi a buszforgalom bővítését

A Fideszes többségű Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat "döbbenetesnek" tartja és tiltakozik, mert szerintük a halmozottan hátrányos helyzetű térséget érinti a legnagyobb mértékben a vasút átalakítási terv - mondta Seszták Oszkár közgyűlési elnök szerdán az MTI-nek. A minisztériumi tervek Szabolcsot 276 kilométeren érintik, a megye 11 vonalából kettőben részben, ötben pedig teljesen leállnának a szerelvények - emlékeztetett a térségi helyhatósági vezető.

Seszták szerint azért elfogadhatatlan a tervezet a régió számára, mert "a vasútnak vidékmegtartó szerepe van", s ez a hatás különösen fontos jelentőséggel bírna a halmozottan hátrányos helyzetű térségekben, így Baktalórántháza, Csenger, Fehérgyarmat, Mátészalka, Nyírbátor és Vásárosnamény körzetében, amelyeket kivétel nélkül érintik az elképzelések.

Mátészalka polgármestere, Szabó István szerint a várost fokozottan hátrányosan érinti a vasútvonalak bezárása. Mátészalka arról volt híres, hogy közlekedési csomópontban fekszik, a befektetők számára éppen ez tette logisztikailag vonzóvá. Ráadásul a település és környezete tulajdonképpen elszakad egymástól a vonatforgalom nélkül.

 

Forrás: Közlekedési Minisztérium

Bezárandó vasútvonalak

 

A buszokkal való helyettesítést Szabó István elsősorban azért tartja elképzelhetetlennek, mert a környező úthálózat rettenetesen lepusztult, a Debrecennel összekötő utat egyenesen halálútként emlegetik. Eszerint tehát a gyakori buszjáratok üzemeltetéséhez feltétlenül szükséges lenne az utak felújítása, amiről nincs szó. Szabó elmondta, hogy kormányzati részről egyáltalán nem kérték ki a város véleményét, nem konzultáltak arról, hogy a négy megszűnő vasútvonal milyen hatással lehet a város életére.

Az alternatív megoldásokról a polgármester elmondta, hogy nem létezhetnek, mert nincs rájuk pénz. Elképzelhető lenne a környékbeli önkormányzatokkal összefogva egy-egy járat indítása, de olyan sokan és sok helyről járnak Mátészalkára és a városból is a régióba, hogy szinte lehetetlen lenne összefogni a kezdeményezést. A busz ráadásul kényelmetlenebb és zsúfoltabb is általában, mint a vasút, ami Horváth szerint annyira elavult, hogy nem csoda, hogy az utasok lassan elpártoltak tőle. A korszerűsítés valóban ráférne a MÁV-ra, de nem a vasútvonalak beszüntetésével.