Idén kevesebb és olcsóbb ajándék lesz a fa alatt

Vágólapra másolva!
Szerény lesz az idei karácsony, legalábbis a Kirakat-Ipsos karácsonyi kutatása eredménye ezt mutatja. Kevesebben terveznek ajándékot vásárolni az ünnepekre, és enyhén nőtt azok száma, akik legfeljebb 30 ezer forintot szánnak a "Jézuskára". Megnőtt az interneten tájékozódók, valamint a web-áruházakban vásárlók aránya.
Vágólapra másolva!

Míg tavaly novemberben a lakosság 81 százaléka vásárolt ajándékot karácsonyra, idén ez az arány várhatóan 76 százalékra csökken - derül ki a Kirakat-Ipsos karácsonyi kutatásából. A felnőtt magyar lakosság ünnepi vásárlási szokásait harmadik alkalommal vizsgáló felmérés eredményei szerint idén tavaly a megkérdezettek 61 százaléka tervezett legfeljebb 30 ezer forintot költeni az ajándékokra, idén már 66 százalék szeretné ebből az összegből megoldani az ajándékozást.

Ötvenezer forintnál többet már csak alig 6 százalékuk szándékozik költeni. A 2009-ben erőteljesen begyűrűző gazdasági válság tehát csak pár százalékponttal ugyan, de átrendezte a vásárlási hajlandóságot és szerényebbre hagyta a tervezett kiadásokat.

A rendszeres internet-használatnak a karácsonyi kiadások szempontjából jelentős szerepe van: 20 000 forint alatt nagyobb valószínűséggel költenek azok, akik nem használnak internetet, viszont a több mint 100 ezer forintos kiadást fontolgatók között az átlagnál többen vannak a világhálót használó felnőttek.


Erősödött az internet szerepe a tájékozódásban és a vásárlásban

A kutatás szerint a legszembetűnőbb változás, hogy a tájékozódásban és a vásárlásban is jelentősen megnőtt az internet szerepe, a tavalyi eredményekhez képest: már többen és gyakrabban nézelődünk a világhálón.

A megkérdezettek közül, akik a tavalyi évben ajándékoztak, vagy az idén tervezik, s ehhez előzetesen tájékozódnak, 40 százalékuk idén a világhálóról gyűjti be a döntéshez szükséges információkat, szemben a tavalyi 31 százalékkal. Az internetezők majdnem fele hetente (45 százalék) látogat a netre ajándékvásárlás vagy az ezzel kapcsolatos információszerzés céljából. Ez az arány 2008-ban még csak 35 százalék volt. Web-áruházakból a lakosság 8 százaléka rendelt az elmúlt egy év során, ők leginkább a 18-39 éves, érettségivel rendelkező budapestiek, valamint a közepes és magas társadalmi státuszúak köréből kerültek ki.

"Úgy látjuk, a rendszeres internet-látogatók karácsonyi készülődése során egyre inkább jelen van a márkafüggetlen árösszehasonlító oldalak látogatása, illetve a webes vásárlás. Ez a réteg általában többet is költ a karácsonyi ajándékok beszerzésére. A tendencia további stabil növekedését várom" - mondta Rácz István, a Kirakat.hu főszerkesztője


A férfiak még mindig december 23-ára időzítik a vásárlást

Általában már novemberben elkezdünk tájékozódni a karácsonyi ajándékokkal kapcsolatban, a döntést azonban jellemzően csak decemberben hozzuk meg. A Kirakat-Ipsos közös kutatása alapján a felnőtt lakosok jellemzően (72 százalék) az év utolsó két hónapjára hagyják az ajándékok megvásárlását. Az utolsó pillanatokra jellemzően a férfiak és a fiatalok hagyják a meglepetések beszerzését.

Általában igaz, hogy alkalmanként egy-két órát töltünk ajándéknézegetéssel (38 százalék), de minden harmadik megkérdezett csak egyetlen alkalommal (32 százalék) vág neki, és alig néhány üzletben próbálkozik.

Illatszer és ruházat a sláger

Az ajándéklista élén idén is a kozmetikai termékek állnak (52 százalék keres várhatóan ilyen meglepetést), amelyet elsősorban fiatalabb, és közepes életszínvonalon élő nők választanak. Várhatóan egyedül ennek az ajándéktárgynak a vásárlása növekszik majd a tavalyi vásárlási tervekhez képest. Ezt a tavalyihoz hasonlóan a ruházati cikk, könyv, gyermekjáték és CD, DVD követi, azonban ezekből várhatóan idén kevesebbet ajándékoznak majd, mint tavaly.

Bármi is kerüljön a fa alá, a felnőttek megpróbálnak örülni neki: 95 százalékunk sosem vitt még vissza karácsonyi meglepetést az üzletekbe - derül ki a Kirakat-Ipsos közös felméréséből.