Rögös út vár a csalódott PPO-ügyfelekre

Vágólapra másolva!
A hatóságok az ügyfelek türelmét kérik, az [origo] által megkérdezett ügyvéd lát lehetőséget a kártérítésre, de nehéz esetnek tartja a PPO-ügyet. A látszat ellenére nem egyértelmű, hogy etikátlan, vagy jogellenes volt a cég, amikor közel 2500 forinttal terhelte meg az ügyfelei számláját az éves díj levonására hivatkozva.
Vágólapra másolva!

A magyar jog nincs igazán felkészülve a január elején kirobbant PPO-ügy kezelésére - mondták az [origo] által megkérdezett jogászok és ügyvédek, akik szerint a látszat ellenére sem egyértelmű, hogy jogszerűen járt-e el a cég, amikor külön értesítés nélkül megterhelte több mint 100 ezer ügyfelének bankszámláját. Több hatóság (a rendőrség, a versenyhivatal, az adatvédelmi biztos) vizsgálódnak és türelemre intik a magukat károsultnak érző ügyfeleket.

A botrány akkor robbant ki, amikor kiderült, hogy a PPO elektronikus szolgáltatásokat nyújtó cég az év elején 2490 forintot levont ügyfeleinek számlájáról, a magyarázat szerint az éves szolgáltatási díjat utaltatta át magának a társaság. Az ügyfelek azért háborodtak fel, mert korábban ők egy ingyenes szolgáltatásra regisztráltak és a cég nem értesítette őket a díjról - illetve szerintük nem megfelelően, hisz az eddigi kommunikáció e-mailben zajlott, ezt a változtatást pedig csak a cég honlapján tüntették fel. Az eddigi hírek szerint a cég jogszerűnek tartja a számlák terhelését, lapunk azonban hiába kereste a cég internetes oldalán megadott mobiltelefonszámon a céget, a szám nem volt elérhető.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete szerint egyelőre jobb megvárni, mire jutnak a hatóságok a vizsgálatokkal, ezt követően érdemes dönteni arról, hogy milyen jogi lépést tehetnek a magukat károsultnak érzők. A vizsgálatnak azt kell tisztázni, hogy jogi értelemben egyértelmű akaratnyilvánításnak tekinthető-e, amikor a PPO ügyfelei először használták a cég szolgáltatását és egy kattintással elfogadták az általános szerződési feltételeket (ászf) a cég internetes oldalán. "A vizsgálatok eredménye sok mindenre adhat alapot" - mondta Kathi Attila, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság kommunikációs vezetője.

Nem mindent tud "kimagyarázni" a cég

"Jogi szempontból mindenképpen aggályos az éves díj ilyen módon történt levonása" - állította az [origo]-nak Misky Zsolt ügyvéd. Misky szerint a szolgáltató ugyanis nem teljesítette egyértelműen a Polgári Törvénykönyv általános szerződési feltételekről szóló egyik alapvető előírását. A Ptk. szerint, ha az ászf-be olyan új feltétel (jelen esetben az éves díj) kerül, ami eltér a felek között korábban alkalmazottaktól, akkor ahhoz, hogy a változtatás hatályos legyen, és így a díj levonhatóvá váljon, egyrészt külön, figyelemfelhívó tájékoztatást kell közölni a változásról, másrészt szükséges az érintett ügyfél nyilatkozata, hogy a változást kifejezetten elfogadja. Az első feltétel teljesülését még "kimagyarázhatja" a cég, a második azonban az ügyvéd szerint nem teljesült.

Ha bebizonyosul, hogy a cég hibázott (jogszabályellenes volt a szerződésmódosítás), úgy köteles lesz visszafizetni az ügyfelek pénzét. Ha ezt nem teszi meg, akkor bíróság elé kerül az ügy. A cég tulajdonosa egy svájci cég, a bankszámlája is svájci, ami Misky szerint az esetleges peres eljárások elhúzódását okozhatja, de a helyzet az ügyvéd szerint nem reménytelen. A perköltségek csökkenthetők, ha az ügyfelek egy pertársaságban egyesülnek - mondta az Erőss Misky Ügyvédi Társulás partner tagja.

Vizsgálódik az adatvédelmi biztos és a rendőrség is

Jóri András adatvédelmi biztos azt mondta az [origo]-nak, hogy rengeteg panasz érkezett hozzájuk is a céggel kapcsolatban. A biztos vizsgálja a cég adatkezelését, mivel a panaszosok azt állítják, hogy a PPO rögzített olyan adatokat is, amire nem volt jogosult - a bankkártyával való fizetés során a bankkártya adatokat - illetve, hogy nem tudták törölni regisztrációjukat a cég honlapján. "Gyorsított eljárásban vizsgáljuk az ügyet, körülbelül két hét múlva várható eredmény" - mondta Jóri.

Nem az ombudsmani hivatal az egyetlen hatóség, amely vizsálódik, a rendőrség csalás gyanúja miatt indított eljárást, a cég pénzügyi tranzakciós tevékenysége miatt. A rendőrség közleménye szerint kedden és szerdán több száz feljelentés érkezett hozzájuk. A nyomozók intézkedtek a cég iratainak és az online vásárlókkal kötött szerződéseinek beszerzéséről és felvették a kapcsolatot a cég vezetőivel, akiket a napokban meghallgatnak.

A rendőrség felhívta a figyelmet arra is, hogy az eljárás szempontjából nem szükséges, hogy minden érintett külön-külön feljelentést tegyen. Eddig több mint háromszáz feljelentés érkezett, mind ugyanazzal a tartalommal. Az eljárás során általánosságban vizsgálják a nyomozók a magánszemélyek számláiról történő levonások jogosságát.

Törlés, e-mail, levél

A PPO honlapja szerint a cég stratégiai partnere az OTP Bank. A bank az [origo]-val annyit közölt az ügyről, hogy felvette a kapcsolatot a PPO-val, és egy-két napon belül találkozik a vállalat képviselőivel, hogy "megoldást keressenek". Amennyiben bármilyen panasz érkezik a hitelintézethez, a bank a kártyatársasági szabályok szerint kivizsgálja azt. A bank azonban ebben a konstrukcióban egy kártyaelfogadó, az ügyfél és a cég közötti jogi lépéseknek nem részese. Az esetleges kár rendezése is a kártyatársasági szabályoknak megfelelően, illetve a PPO-OTP elszámolási szerződése szerint történik.

A bank a csalódott ügyfeleknek azt javasolta, hogy töröljék bankkártya adatainak a PPO rendszeréből. Az OTP Bank a cégen keresztül érkező, adattörlésre vonatkozó kérés után végrehajtja a szükséges módosításokat az adatbázisaiban, így ekkortól kezdve a bank elutasítja az engedélykéréseket az érintett kártyára.

Ha egy ügyfél bizalma annyira megrendült a cégben, hogy a szerződést is fel akarja mondani, akkor a cég honlapja szerint e-mailt kell írnia erről, a regisztrációt pedig harminc napon belül törlik. Ezután a szerződés felmondásáról tértivevényes levelet kell küldeni a cég címére. Az OTP kédésünkre azt közölte, hogy a szerződés felmondását a banknak nem kell külön bejelenteni, azt ugyanis a cég intézi, de a lapunknak nyilatkozó jogászok szerint a pénzintézeteket mégis érdemes erről tájékoztatni, sőt, érdemes külön megtiltani a banknak, hogy a PPO bármilyen összeget lehívhasson a számláról.