Vágólapra másolva!
Az európai autógyártók jól szerepeltek tavaly elsősorban a roncsprogramoknak köszönhetően, ám már látszanak a jövőbeni bizonytalanság jelei -derül ki a JATO Dynamics adataiból, amely szerint Magyarország a legrosszabbak között zárta a tavalyi esztendőt.
Vágólapra másolva!

A múlt évben 14,36 millió személyautó talált gazdára az európai autópiacon, ami 0,7 százalékos csökkenésnek felel meg éves összevetésben - derül ki a JATO Dynamics autóipari piackutató cég legfrissebb elemzéséből.

Az 1 százalék alatti csökkenés a gazdasági válságot figyelembe véve akár remek eredménynek tűnhet, ám a viszonylag jó eredmény hátterében felemás számok állnak. Egyes országokban a roncsprogramok dobták meg az eladásokat, míg más államokban, így például Magyarországon padlóra került a piac.

Németországban már hanyatlás volt az év végén

A teljes évet nézve mindössze három országban bővült a piac, Németországban 23,2, Franciaországban 10,7, Ausztriában pedig 8,8 százalékkal több autó kelt el, mint egy évvel korábbab, a negyedik helyen Lengyelország áll, ahol stagnált a piac, a többi országban csökkentek az eladások.

Közép-Kelet-Európában a roncsprogramok hiánya, valamint a megnövelt áfaterhek hozzájárultak a piacok szűküléséhez, Lettország és Litvánia 72,9, illetve 66,2 százalékos csökkenéssel zárta, ám azon piacok is, ahol inkább a nyugat-európai vásárlói minták jellemzőek, mint például Finnország, Dánia és Magyarország is jelentős visszaesést voltak kénytelenek elkönyvelni. Magyarország az utolsók között áll, a 60 százalékos hanyatlásnál rosszabb eredményt az említett két balti államon kívül Írország és Izland produkált. (Az elemzés nem teljes körű, az adatok nem tartalmazzák péládul a bulgáriai és romániai számokat.)

Bizonytalanságok

"Az elmúlt év eladási számai azt mutatják, hogy az egyes piacok a helyi kedvezmények miatt átvészelték a válságot, ám a happy end konrántsem biztos" - értékelte a tavalyi adatokat David Di Girolamo, a JATO Consult vezetője. Bár Nagy-Britanniában, Olaszországban és Spanyolországban a decemberben kétszámjegyű volt a százalékos növekedés 2008 azonos időszakához képest, ám a németországi 4,6 százalékos decemberi visszaesést vészjósló a JATO szerint. (Németország egyike azon európai nagy piacoknak, ahol már befejeződött a roncsakció, a csökkenő trend pedig már novemberben elkezdődött.)

Aggodalomra ad okot, hogy a kiábrándító közép-európai számok az idén a nyugat-európai piackon köszönhetnek majd vissza" - figyelmeztetett David Di Girolamo, és hozzátette: "az áfa már megemelkedett az Egyesült Királyságban, valamint az Európa-szerte jelenleg még futó roncsprogramok. E tényezők miatt bizonytalan a nyugat-európai autópiac idei teljesítménye".