Az autólopások felfutásától tartanak az eredetvizsgálók

Vágólapra másolva!
Vita alakult ki az eredetvizsgáló állomásokat hálózatba tömörítő cégek és a hatóságok között az új szabályok miatt. A rendszert működtető cégek szerint az új rendelkezések miatt több lesz a lopott autó, elbocsátásokra kerülhet sor, az állami szervezetek szerint azonban erről nincs szó.
Vágólapra másolva!

Az eredetiségvizsgálatokra vonatkozó idén életbe lépő szabályok kiverték a biztosítékot az eredetiségvizsgáló egységeket tömörítő -technológiatulajdonosnak nevezett - cégeknél. Az öt társaság péntekre demonstrációt is hirdetett a változtatások miatt.

Ez nem csoda, mert gyakorlatilag kivették a rendszerből az IHG-t, a THG-t, az NJL-t, a Metalelektrót és az Euromobilt, az állomásoknak most már egyenként kell szerződniük az NKH-val a feladatok elvégzésére.

Az engedélyt kiadó hatóság versenytárs lesz

"Az informatikai rendszert, az oktatást, az továbbképzés lehetőségét biztosító cégek tiltakoznak, nehezményezik többek között, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) is belépett a piacra, ő adja majd ki az engedélyt és működtet állomásokat, vagyis az a szervezet is megjelenik a szolgáltatók között, amely kiadja az engedélyt" - ismertette az öt cég álláspontját Balla Béla, a THG Zrt. szakmai igazgatója.

A technológiatulajdonosok szerint szintén problémás, hogy eddig ők kötöttek felelősségbiztosítást az állomásokra, vagyis, ha egy vizsgált autóról kiderült, hogy esetleg lopott volt, akkor a cégek felelősséget vállaltak és kifizették a felmerülő kárt. "Ez a biztosítás az új szabályokba nincs rendezve, az állomásokon dolgozók várhatóan nem fognak felelősséget vállalni maguktól, nem is beszélve arról, hogy az NKH engedélyét külön-külön beszerző állomásoknak ez sokkal drágább lesz" - mondta Balla Béla, aki hozzátette: véleménye szerint az NKH állomásai nem rendelkeznek a megfelelő szaktudással, nem feltétlenül tudják megállapitani, hogy honnan származik az autó, ezért elképzelhető, hogy több lopott autó jut majd át a rendszeren.

A hatóságok cáfolnak

Az NKH és a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) közös közleményben utasította el a fenti vádakat. A két állami szervezet álláspontja szerint eddig a eredetiségvizsgáló egységeket tömörítő úgynevezett öt technológiabirtokosokhoz folyt be a vizsgálatok díjának jelentős része, az új szabályok szerint a folyamatból őket kihagyva, a vizsgálóállomások közvetlenül szerződéses jogviszonyba kerülnek az NKH-val.

A megkötött hatósági szerződés egyebek mellett kötelezően tartalmazza, hogy a közreműködőt tevékenységéért az előzetes eredetiségvizsgálat mindenkori díjának 40 százalékához jut hozzá. Az NKH és a KEKKH visszautasította az öt korábbi technológiabirtokos "állításait, hangulatkeltését, hiszen a feladatot továbbra is ugyanazok a műhelyek látják el, így munkahelyek a változás miatt nem szűnnek meg".

Díjmatek: kinek mennyi jutott és jut?

A szóban forgó öt cég egyike, a Metalelektro Kft. szerda reggel az [origo]-hoz eljuttatott közleményében közölte: a hálózatához tartozó vizsgáló állomások átlagosan a hatósági díj nettó 48 százalékát kapták eddig, míg a Metalelektro Kft. -nél nettó 12 százalék maradt. Az új rendszerben az NKH -val szerződő vizsgáló állomás a díj 40 százalékkoz jut, ami a vissza nem igényelhető áfa miatt valóságban csak 32 százalékot jelent.

A cég a 12 százalékos díj fejében - az NKH -val ellentétben - a vizsgáló állomásokat ellátta a szükséges eszközökkel, és vállalta az említett felelősséget és a biztosítás költségeit. A vizsgáló állomások a hátrányosabb helyzetbe kerültek a Metalelektro szerint, hiszen eddig a piacon elérhető öt technológia közül választhattak a számukra legkedvezőbb szempontok szerint (vizsgálati idő, hatékonyság, műszerezettség, fejlesztési potenciál, stb.), most pedig kénytelenek az NKH által meghatározott egységes rendszer szerint dolgozni, mely kiismerhető, fejlesztési kényszer nem terheli és a technológia maradéktalan betartása esetén előforduló esetleges károkért sem vállalja annak gazdája a felelősséget.

Bár a KEKKH január elején közölte, sikeresen lezajlott az átállás, ám a számos eredetiségviszgáló állomás, és a hálózatokat fenntartó cégek beszámolója szerint a vizsgálatok döntő részét a korábbi állomások végzik, vagyis a Metalelektro szerint szó sincs problémamentes váltásról. A társaság szerint ezen állomásoknak az átmeneti időszak letelte után (2010. március 31.) a rendszerben nincs helyük, ellehetetlenülnek, nem lehet ilyen feltételek mellett gazdaságosan működtetni az állomásokat.