Lehívhatja a Malév a 32 milliós bankgaranciát

Vágólapra másolva!
A Malév Vagyonkezelő Kft.-nek a Vnyesekonombankkal szemben azonnal meg kell tennie a szükséges intézkedéseket a 2009. április 9-én lehívott 32 millió euró hiteltörlesztési bankgarancia érvényesítése érdekében - döntött a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács szerdán. A bankgarancia érvényesítése a privatizációs szerződésből eredő kötelezettségek teljesítésének elmulasztása miatt vált esedékessé.
Vágólapra másolva!

A Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács felkérte a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatóját, alapítói határozatban utasítsa a Malév Vagyonkezelő Kft.-t, hogy 2010. február 26-ig ne kezdeményezze a Malév Zrt.-vel szemben semmilyen jogcímen fennálló, vagy keletkező igényének érvényesítését - áll a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. szerdai közleményében. Ezzel szemben haladéktalanul kezdeményezze az Airbridge Zrt.-vel szemben bármilyen jogcímen fennálló, vagy keletkező követelésének érvényesítését.

Az MNV még április 9-én lehívta a teljes bankgaranciát, ám az nem érkezett meg a vagyonkezelőhöz, később a pénzügyminiszter határozatára felfüggesztették a garancia behajtását, amit a Malév tőkehelyzetének rendezéséről folyó magyar-orosz kormányközi tárgyalásokkal indokoltak.

A február 9-re összehívott közgyűlésen sem született megállapodás az orosz fél és a magyar állam között a Malév tőke- és tulajdonosi helyzetének rendezéséről. A Malév Igazgatósága ezért a keddi ülésén változatlan napirenddel ismételten összehívta a légitársaság közgyűlését február 26-ra. A részvényeseknek küldött értesítés szerint a Malév 400 millió forint jegyzett tőkéjét 4 millióra csökkentik és ugyanakkor tőkeemelésről is döntenek.

A Malév tőkerendezésére a felhalmozott adósságok és veszteségek miatt van szükség. A tőkeemelésben a magyar állam is részt venne. Erről a kormány 2009. december 29-én döntött. Az akkori határozatban az állt, hogy a magyar kormány feltételekkel hozzájárul az orosz Vnyesekonombanknál lévő 32 millió euró bankgarancia elengedéséhez a Malév hosszabb távú működőképessége érdekében. Az egyik feltétel volt, hogy az orosz bank biztosítson a Malév tevékenységének finanszírozásához középlejáratú hitelt, a másik pedig az, hogy 2010. január 31-ig írják alá azokat a megállapodásokat, amelyekkel a magyar állam a Malév Zrt.-ben többségi tulajdont szerez.

A január 29-én tartott Magyar-Orosz Gazdasági Együttműködési Kormányközi Bizottság ülésén is szerepelt a Malév helyzete, ám a várakozásokkal ellentétben megegyezés nem született.

Oszkó Péter pénzügyminiszter korábban azt mondta az MTI-nek: a magyar kormány olyan módon emelne tőkét a Malévban, hogy az rendezni tudja adótartozásait. Sajtóértesülések szerint kilencmilliárd forint adótartozástól mentesülne így a Malév.

Jelenleg a Vnyesekonombank kisebbségi és Költő Magdolna magyar magánszemély többségi tulajdonában lévő Airbridge Zrt. a Malév közel 100 százaléknyi részvényének birtokosa. Az orosz bank a privatizáció során vállalt bankgaranciát a vevőnek, Borisz Abramovics orosz üzletembernek, akitől a hitelek fejében a Venyesekonombank átvette az AirBridge kisebbségi részvénypakettjét.

Két hét után jogi lépéseket tesz az MNV

Két hétig vár az orosz Vnyesekonombanknak (VEB), a Malév privatizációja során vállalt 32 millió eurós garanciájára a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV), utána jogi lépésekhez folyamodik a garancia beváltása érdekében - mondta Kamarás Miklós, az MNV Zrt. vezérigazgatója szerdán az MTI kérdésére.

A vezérigazgató közölte: ez a két hét remélhetőleg elég lesz arra, hogy a magyar és az orosz kormány között a végső megállapodás megszülessen a Malév tőkehelyzetének rendezéséről. Kamarás Miklós hangsúlyozta, hogy a magyar légitársaság hosszabb távú finanszírozását a magyar-orosz megállapodás alapozhatja meg.

A vezérigazgató elmondta azt is, hogy a Malév tőkehelyzetének rendezése során a magyar kormány javaslata szerint leszállítják a légitársaság jegyzett tőkéjét azért, hogy a magyar állam többségi tulajdonhoz jusson. A tőkeemelés az adósságok tőkévé konvertálásával történik meg. Az adósságokat nem lehet apportálni - magyarázta Kamarás Miklós -, így ahelyett készpénzt kell a Malévba tenni és abból kifizetni a 17-18 milliárd forintot kitevő adótartozást.