Vágólapra másolva!
Az európai autópiacon, januárban több mint 10 százalékkal nőttek az eladások, míg Magyarországon továbbra is kiábrándító a helyzet. A magyar piac 50 százalékkal esett vissza, ennél rosszabb eredményt csak Románia produkált - derül ki az európai ágazati szövetség, az ACEA legfrissebb jelentéséből, amely szerint a Toyota eladási adatain nem hagyott nyomot a globális visszahívási akció, a görögországi autópiacon pedig nem látszik, hogy súlyos pénzügyi gondokkal küzd az ország.
Vágólapra másolva!

Januárban több mint 1 millió személygépkocsi talált gazdára az európai autópiacon, ami 13 százalékos növekedést jelent a 2009 első hónapjában feljegyzett adathoz képest - derül ki az Európai Autógyártók Szövetségének kedden publikált adataiból.

Bár első látásra a több mint 10 százalékos növekedés kedvezőnek tűnik, ám még nem állt talpra az autópiac. A mostani növekedésben szerepet játszott, hogy tavaly januárban, a válság miatt kevés autót adtak el a kereskedők. Ezt alátámasztja, hogy a legfrissebb adat 17 százalékkal marad el a 2008 januári eredménytől, akkor ugyanis közel 1,3 millió új személyautó kelt el Európában.

Magyarország továbbra is az utolsók között

A növekedés hátterében meglehetősen vegyes adatok állnak. A legnagyobb európai autópiacon, Németországban 4,3 százalékos hanyatlás ment végbe januárban, míg Franciaország, az Egyesült Királyság, Olaszország 14,3-30 százalékos növekedést ért el. A legjobb eredményt pedig Portugália mondhatja magáénak, ahol 62 százalékkal több autót adatak el, mint tavaly januárban.

Európa keleti részén nagyon rossz képet mutat az autópiac. A leggyengébb adatok Romániából érkeztek, 84 százalékkal szűkült az az ország autópiaca. Magyarország az utolsó előtti helyen áll, vagyis az elmúlt hónapokhoz hasonlóan továbbra is gyengélkedik az autópiac. A magyar autókereskedők 2761 új autót adtak el az első hónapban, ami 55 százalékos visszaesést jelent tavaly januárhoz képest. Ugyancsak rosszul szerepelt Bulgária, ott közel 50 százalékkal kevesebb személyautót adtak el, Észtország, Litvánia és Lettország pedig 41-46,2 százalékos hanyatlást volt kénytelen elkönyvelni.

Januári autóeladások Magyarországon (2006-2010)

2006 január

2007 január

2008 január

2009 január

2010 január

Eladott új autók száma

12 153

12 343

12 339

6077

2761

Változás év/év (százalék)

-

+2

0

- 51

-55



Forrás: ACEA

Görögöknél még hátravan a zuhanás - A Toyota jól szerepelt

Érdekes, hogy a görög autópiacot nem küldték a padlóra az ország súlyos pénzügyi problémái: Görögországban idén januárban ugyanis 31 százalékkal több autót értékesítettek, mint egy évvel korábban.

Görögországban az államháztartási hiány óriási, a GDP-hez mért adat bőven meghaladja a 10 százalékot, ami veszélyezteti az ország pénzügyi rendszerét. Az ország megmentése érdekében, a múlt héten uniós csúcstalálkozót hívtak össze. Az Európai Unió jelezte, hajlandó segíteni, de ehhez mindeképpen szükség van arra, hogy Görögország komoly megszorító intézkedéseket léptessen életbe a hiány lefaragása érdekében. Ha a pénzügyi megszorítások (adóemelés, elbocsátások) életbe lépnek, várhatóan drasztikus visszaesés várható a görög autópiacon.

Jól szerepelt a Toyota

Az ACEA statisztikája szeirnt a legnagyobb autógyártók növekedést értek el tavaly januárhoz képest. Az európai autópiac három legnagyobb szereplője, a vezető szerepet betöltő Volkswagen 11,3 százalékkal, a Citroën és a Peugeot-ról ismert francia cég, a PSA-konszern 14 százalékkal több autót adott el, a szintén francia Renault pedig óriási, 60 százalékos pluszt produkált.

A japán Toyota adatain egyelőre nem hagyott nyomot a globális visszahívási akció, amelynek keretében többmillió gépkocsit rendelt vissza a gyár fékpedál és gázpedálhiba miatt. Az európai autópiacon januárban 55 ezer Toyotát adtak el, ami 11 százalékos javulást jelent éves szinten.

Az esztergomi gyárat működtető Suzuki is jó hónapot tudhat maga mögött, a japán márka modelljeiből több mint 15 ezret vásároltak meg Európában, ami 13 százalékos javulást jelent éves összevetésben.