Az agyunkat célozzák a Ferrari trükkös reklámai

Vágólapra másolva!
A törvények tiltják a dohányreklámokat az Európai Unióban, ezért a Ferrari egyik fő szponzora, a Philip Morris egy sok ellenállásba ütköző módszert, a neuromarketinget használja a Marlboro termékek reklámozására a Forma-1-ben. Ami látszik: egy vonalkód a kocsikon és az overállokon.
Vágólapra másolva!

A Philip Morris 100-130 millió dollárral szponzorálja a Ferrarit a Forma-1-es futamokon, annak ellenére, hogy az Európai Unióban tilos dohánytermékeket reklámozni - adta hírül az amerikai Wall Street Journal (WSJ) üzleti napilap.

Amikor 2005-ben az Európai Unió betiltotta a dohányreklámokat a közterületeken, az addigi hirdetési formán változtatni kellett a Ferrarinak is. Az autókon és az overallokon felváltotta a Marlboro feliratot egy első látásra leginkább vonalkódra hajazó ábra.

A Ferrarik hagyományosan pirosak, így a néző a cigarettára asszociál úgy is, hogy nincs konkrét utalás rá - legalábbis ez volt a cél.

Nagy múlt

A dohánygyárak és a Forma-1 együttműködése nagy múltra tekint vissza: a Marlboro 1972-ben tűnt fel először a világ legnagyobb autóverseny-sorozatán, majd a kilencvenes években csatlakoztak egyéb márkák, mint a Lucky Strike és a Benson and Hedges.

Az első dohányreklám 1968-ban jelent meg a Forma-1-ben 1968, a Lotus autóján, majd 2008-ban került le a versenyautókról az utolsó matrica. A Ferrari az utolsó csapat, amelynek dohányipari szponzora van, de a feliratot már ők sem teszik ki, annak ellenére sem, hogy nem tiltották meg teljesen.

Sokáig a dohánycégek voltak a motorsport fő szponzorai, majd az 1976-os német döntést követve Nagy Britannia is beszüntette a közreműködést velük 1984-ben, előbb csak a főbb versenyeken, később minden futamon. Mivel a dohánytermékek reklámozását egyre komolyabban szabályozták világszerte, a Forma 1- es futamok fontos promóciós lehetőséget jelentettek a cigimárkák tulajdonosainak. Miközben maradt ugyan egy kiskapu, a dohánycégek lassan kiszorultak a terepről.

A legtovább a Ferrari maradt

Az úttörő csapat, a Williams F1 2000-ben indult először tisztán dohánygyáras szponzoráció nélkül, később a McLaren leselejtezte a West márkát. A Renault 2006-ban szabadult meg a Mild Seventől és ugyanebben az évben kiszállt a szponzorációból a BAT dohánygyár. A Ferrari szerződése Philip Morrissal 2011-ig tart.

Clinton Kilts, az atlantai Emory University idegkutatója volt az első, aki 2003-ban MRI-vizsgálattal próbálta meghatározni, hogy az agynak mely területei játszanak szerepet a vásárlás során történő döntéseinkben. Bővebben a neuromarketingről ebben a cikkünkben olvashat.

A dohányosoknak leesett

Hevenyészett közvélemény kutatásunk alapján eltérő vélemények fogalmazódtak meg. A "zseniális, tényleg olyan, mint a Marlboro" felkiáltástól, az "erről semmi nem jutott eszembe, azon kívül, hogy minek vonalkód a kocsikra" morgásig terjedt.

Akadt olyan vélemény is, amely a Vodafone-ra, és olyan is, amely a Legóra asszociált, de a legtöbben - főleg a dohányosok - a cigarettamárkát mondták elsőre.