A válság és az azt követő recesszió a legtöbb területen az addig megszokott szabályok átírására kényszerítette a gazdasági élet szereplőit. Nincs ez másképp az autólízinggel foglalkozó társaságoknál sem.
A gazdasági válság egyik legnagyobb kárvallottja az autóipar volt. 2009-ben mintegy 60 százalékkal esett vissza az új autók értékesítése Magyarországon. 2010-re sem várhatóak jobb eredmények, és optimista előrejelzések szerint is leghamarabb 2013-ra érhetik el az autóeladások a válság előtti szintet, az évi körülbelül 120 000 értékesített gépjárművet. Ezzel egyidejűleg a hitelhez jutás feltételeinek szigorodása a használt autók irányába mozdította el a keresletet. A KBC Autolease szakértője szerint a lízingcégeknek számolniuk kell ezzel a jelenséggel a lízingkonstrukciók kidolgozásakor - tette hozzá Nagy Zs.
"A havidíjak meghatározásakor nagy jelentősége van annak, hogy a futamidő végére milyen maradványértéket határozunk meg. Ez az az összeg, amelyért - a futamidőtől függően 3-4 év múlva - várhatóan értékesíthető a gépjármű. Egyfajta ökölszabályként elmondható, minél magasabb a maradványérték, annál alacsonyabb lehet a lízing havidíja, és fordítva, alacsonyabb maradványértékhez magasabb havidíj társul.
A gépjármű-értékesítés jelenlegi, alacsony szintje miatt könnyen előfordulhat, hogy 2-3 év múlva nagyobb lesz a kereslet a használt autók iránt, mint amit a piac ki tud szolgálni. Ez várhatóan felfelé mozdítja a használt autók árait. Ezt a változást a lízingcégek sem hagyhatják figyelmen kívül, amikor ma lízingdíjakat állapítanak meg" - mondja Zs. Nagy István, a KBC Autolease üzletág igazgatója.
A KBC Autolease szakértője szerint ugyancsak hatással lehetnek a lízingdíjak megállapítására az autógyártók által vállalt extra szolgáltatások is. "Értékesítés-ösztönző eszközként a gyártók gyakran vállalják a garancia meghosszabbítását, ami havidíjcsökkentő tényező lehet a lízingkonstrukciókban"- teszi hozzá Zs. Nagy István.