Annyira visszaestek Magyarországon az újautók eladásai, hogy az importőrök akár ki is vonulhatnak hazánkból, ami az államnak bevételkiesést, s munkahelyek megszűnését jelenti.

A magyarországi autóeladások mennyisége olyan mélyre süllyedt,  hogy emiatt az autógyártók számára jelentéktelenné válhat a piac - hívta fel a figyelmet Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke. A Datahouse napokban közzétett adatai szerint az első félévben 25.330 új személygépkocsit és kishaszon járművet értékesítettek, 45 százalékkal kevesebbet az előző hasonló időszakánál.
   
Az MGE szerint a csökkenő mennyiség miatt az importőrök és képviseletek előbb utóbb átgondolhatják a magyar piac ellátásának optimalizálását, a piacról való kivonulást. Ez pedig jelentős állami bevételkiesést, és további munkahelyek megszűnését eredményezheti. A piac évi mintegy 1.000 milliárd forint nagyságrendű - mondta az elnök. Az adóbevételek pedig - a regisztrációs adó nélkül - elérik az évi 100 milliárd forintot.
   
Finanszírozási lehetőség lenne - mondta az elnök -, de a hitelfelvevők hiányoznak. Magyarázata szerint hosszabb távra még a cégek is csak óvatosabban kötelezik el magukat jármű vásárlására, a lakosság pedig egyáltalán nem mutat hajlandóságot kölcsönt felvenni azért, hogy autót vegyen.
   
Az MGE módosította az idei előrejelzését, és az első félévi adatok alapján az év egészében 65 ezer helyett 50 ezer személygépkocsi eladásával számol, holott reálisan a magyar felvevőpiac 120-130 ezer lenne évente.

Az európai piac is szenved

A helyzet egész Európában sem jobb, igaz a visszaesés kisebb mértékű a magyarnál. Májusban 9,3 százalékkal kevesebb új autót adtak el kontinensünkön, a darabszám így 1 129 508-ra csökkent. Szakértők szerint a visszaesés a roncsautó-prémiumok megszüntetésére, s arra vezethető vissza, hogy a válság után még mindig nem indultak be a gazdaságok, s emiatt nem nő a fizetőképes kereslet.