Hűsölni járnak a vevők a bevásárlóközpontokba

Vágólapra másolva!
A rekkenő hőség alapvetően változtatta meg a vásárlási szokásokat, a vevők kora reggel és késő délután, illetve, ha van lehetőség rá, akkor este keresik fel a boltokat. Sokan vannak, akik vásárlási szándék nélkül, csak a kintinél alacsonyabb hőmérséklet miatt térnek be a légkondicionált üzletekbe, a slágertermékek pedig az ásványvizek, az üdítőitalok és a fagylaltok.
Vágólapra másolva!

"Tegnap az egyik vevőnk hajnali 6 előtt jött bevásárolni, kérdeztem, hogy megbolondult-e, de csak annyit mondott, hogy ilyen melegben napközben nem mozdul ki a lakásából" - mondja egy újbudai éjjel-nappali kisbolt üzemeltetője, aki szerint egyértelműen látható, hogy a meleg miatt dél körül kisebb a forgalom, mint a kevésbé szélsőséges időjárású napokban.

Nem ő az egyetlen, aki arról számolt be az [origo]-nak, hogy a hőség átírta a vásárlók órarendjét. Több üzletben és üzletláncnál is azt mondták kérdésünkre, hogy a déli órákban szinte kiürülnek a boltok, a vevők korán reggel, vagy késő délután, illetve, ahol lehet, este intézik a napi bevásárlást.

Új órarend

Gillemot Katalin, az Auchan kommunikációs vezetője arról beszélt az [origo]-nak, hogy míg az elmúlt években reggelente, szinte csak lézengtek a vevők az áruházakban, most sokan vannak, délben pedig, kis túlzással kiürül az áruház. Szerinte az is a hőség számlájára írható, hogy sok vásárló a légkondicionált eladótér előtti folyosón lévő padokon megpihen a vásárlás előtt és után - más időszakban a padok gyakran üresek voltak, most viszont hamar megtelnek.

A CBA üzleteiben is hasonló a helyzet - derül ki Fodor Attilának, az üzletlánc szóvivőjének szavaiból. Fodor azt mondta, hogy átlagos időjárás esetén napközben - vagyis 10 és 14 óra között - sok kismama és nyugdíjas vásárol az üzleteikben, ám őket most nem nagyon látni, a legtöbb vásárlóval együtt reggel vagy este intézik el a bevásárlást.

Nincs menekvés

A nagy hőség az egyetlen olyan időjárási jelenség, amihez a szervezetünk az idő múlásával nem képes alkalmazkodni, hanem egyre inkább kimerül tőle. Így előbb-utóbb mindenkit utolérhetnek a hőség okozta tünetek. Már harmadfokú a hőségfigyelmeztetés, marad a kánikula - derül ki az OzoneNetwork összefoglalójából.



Az Interspar és Spar üzleteiben délelőtt 10 óráig véget ér az első roham, délután 3-4 óráig nagyon kevesen vannak a boltokban, ezt követően pörög fel újra a forgalom. Sok áruházban este 8-9 körül is kifejezetten sokan vannak - mondta az [origo]-nak Laber Zsuzsa, a Spar Magyarország kommunikációs vezetője. Hozzátette: a konkurens üzletláncokhoz hasonlóan a Spar áruházaiban is vannak, akik csak a klimatizált légtér miatt térnek be a boltokba. "Ezzel nincs is semmi probléma" - utalt a kommunikációs vezető arra, hogy csak azért, mert hűsölni akar valaki, nem muszáj vásárolnia.

Új termékek a slágerlistán

Nem meglepő, hogy az üdítőitalok, ásványvizek és a sör, illetve a ventilátorok és klímák forgalma megugrott, ez a hőség velejárója, de új termékek is feliratkoztak a listára - mondta az Auchan kommunikációs igazgatója. A korábbi években tapasztaltnál sokkal több fogy a napozás káros hatásai elleni szerekből (naptej, testápoló stb.) Az árvíz és belvíz miatt elszaporodó szúnyogok miatt érzékelhetően nőtt a szúnyogriasztó termékek forgalma - tette hozzá Gillemot Katalin, aki szerint a válság elmélyülése óta tartó tendencia nem tört meg, azaz a vásárlók továbbra is az olcsóbb, akciós termékeket veszik a leginkább, legyen szó ásványvízről, sörről vagy éppen naptejről.

A Spar-üzletekben tavaly nyárhoz képest duplájára emelkedett a szúnyogriasztók forgalma, emellett persze az ásványizeket, üdítőitalokat és fagylaltokat is viszik, mint a cukrot. Rendkívül népszerű emellett a görögdinnye és a sárgabarack - tette hozzá Laber Zsuzsa.

Hiánycikk lett

A szúnyogriasztók iránti kereslet megugrását az is jelzi, hogy a vásárlók számos boltban üres polccokkal találkozhatnak. Több vevő is arra panaszkodott az [origo]-nak, hogy felkeresett 2-3 üzletet és nem talált szúnyogok ellen védelmet nyújtó terméket - a Balaton északi partján és Budapesten sem.



Egy-egy átlagos méretű - 200-300 négyzetméteres boltban - naponta 1500-2000 palack mésfél literes ásványvíz fogy el naponta, ami egy átlagos forgalomnak több mint ötszöröse. A melegebb napokon pedig 3-szor, 4-szer nagyobb ezen termékek forgalma - közölte Fodor Attila. Érzékelhető változás, hogy évről évre, egyre többen vásárolják a szénsavmentes ásványvizeket, ma már utóbbiak teszik ki a ásványvíz-forgalom durván 30 százalékát. A legkelendőbbek az olcsó, 45-50 forintos ásványvizek, ezek a teljes forgalom 70 százalékát adják, a fennmaradó 30 százalék pedig a 100 forint körüli áron kapható, márkás termékeké. "A hőségnek köszönhető az is, hogy az elmúlt egy hét során annyi jégkérmet adtunk el, mint az ősz végétől tavasz elejéig tartó, négy hónapban összesen" - mondta Fodor Attila.