Csődbe ment az autókereskedők harmada

Vágólapra másolva!
Az elmúlt másfél évben az autókereskedő cégek harmada ment tönkre, sok az üres autószalon, amire vevőt keresnek - derül ki a Világgazdaságból.
Vágólapra másolva!

Akár 15 évre növekedhet a magyar személyautó-állomány átlagéletkora, ha nem változnak a piaci folyamatok - mondta a Világgazdaságnak Szuna József, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) alelnöke, aki ugyanakkor hozzátette: az utolsó negyedévben már fordulatot várnak.

Manapság a magyar autópiacot a flottavásárlások tartják életben, a magánvásárlók ugyanis nem tudnak vagy nem mernek hitelt felvenni. Ez a tendencia kitart addig, amíg a vevőfinanszírozásban nem lesz változás, azaz nem tér vissza a hitelfelvételi kedv.

Eltűnt a kereskedők harmada

A Gémosznak az induláskor 320 tagvállalata volt, ma már azonban kevesebb mint 200 tagja van a szervezetnek, mert nagyon sok kereskedő ment tönkre az utóbbi másfél évben.

A kedvezőtlen folyamat a foglalkoztatottak számán is meglátszik, a válság kitörése óta 10 ezerrel kevesebben, 50 ezren dolgoznak a szektorban. A válság előtt még 1100 működő autókereskedést tartottak nyilván, ma már kevesebb mint 800 van talpon, ennek eredményeként pedig rengeteg az üres szalon, ami vevőre vár. A csődhullám elsősorban azzal magyarázható, hogy a tulajdonosok nem tudták egyszerre finanszírozni a szalonok, szervizek működését és törleszteni a beruházásra felvett hitelt.

Utolsó helyen áll a magyar autópiac

A kedvezőtlen magyarországi helyzetet támasztják alá az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) csütörtökön publikált elemzése is.

A szervezet adatai szerint az év első hat hónapjában magyar autópiac járt a legrosszabbul, éves szinten 43,8 százalékos volt a hanyatlás, ami 22 355 személyautó eladásának felelt meg. A második legrosszabb teljesítményt Bulgáriában mérték, ott 7299 autó talált gazdára, ami 43,2 százalékos visszaesésnek felel meg. Románia a harmadik mínusz 41,5 százalékos mutatóval.

A legjobb eredménnyel Izland büszkélkedhet, a szigetország autópiaca 58,2 százalékkal bővült, majd Portugália és Norvégia következik 57,7, illetve 48,4 százalékos fejlődéssel. Az ACEA jelentés szerint egyébként az európai piacon összesen egyébként 7,825 millió darab személyautó talált gazdára, ez pedig 0,2 százalékos bővülést tükröz.