Spórolhatnak a cégek egy jól megválasztott adatbázissal

Vágólapra másolva!
A vállalkozások számára időt és pénzt takaríthat meg, ügyfelet hozhat vagy segíthet a versenytársak figyelésében az üzleti adatbázis. A fizetős szolgáltatások ára ugyan borsos, de vannak ingyenes felületek is, amelyek használata minden cégnek ajánlott.
Vágólapra másolva!

Évi legalább 30 milliárd dolláros piac az üzletiadatbázis-szolgáltatás és ez csak a pénzügyi szolgáltatásokat foglalja magába. A legnagyobb megrendelők a befektetéskezelők és a részvénykereskedők, de lényegében minden vállalkozásnak hasznos lehet a használatuk. Borsos áruk miatt a fizetős szolgáltatásokat inkább a nagyvállalatoknak és a jól menő középvállalkozásoknak érdemes választaniuk, de vannak könnyen használható ingyenes felületek is - mondta Négyesi Áron, az ISI Emerging Markets szakértője egy szakmai fórumon.

Mire jó egy adatbázis?

Az üzleti adatbázisok sokféle módon hasznosíthatók, de leginkább cégekről lehet vele információt szerezni. Így például arról, hogy kik a tulajdonosai, illetve milyen pénzügyi helyzetben van - ezek alapján könnyebb kiszűrni a rossz anyagi helyzetben lévő ügyfél-jelölteket.

Figyelni nem csak a partnereket, de a versenytársakat is lehet, erre is alkalmas lehet az adatbázis. Emellett piacelemzések, makrogazdasági adatok és előrejelzések is megtalálhatók egyes felületeken, illetve az internetes keresésnél könnyebb és gyorsabb a megfelelő híreket megtalálni. A tőzsdei adatok rendszerezve, összehasonlítható módon találhatóak meg.

Szolgáltatótól függően speciális igényeket is ki tudnak elégíteni az adatbázisok, így például egy adott szektorra vonatkozó információk gyűjthetők ki, lehet figyelni összeolvadásokat, felvásárlásokat, pályázatokat, alkalmas lehet szakemberek keresésére, potenciális ügyfelek felkutatására vagy az ügyfelek nyomon követésére.

Ki, hogyan válasszon

Az adatbázisok gyakorlatilag minden cégnek hasznosak, ezért mindenkinek ajánlott a használatuk, viszont az előfizetéses szolgáltatások ára igen borsos, ezért a kisebb cégeknek az ingyenes adatbázisok célszerűek.

Mivel sokféle adatbázis létezik, egy szolgáltatótól is lehet többféle információra előfizetni, a szolgáltatás választásánál első lépésként azt érdemes felmérni, hogy pontosan milyen információ hiányzik a cég üzletviteléhez - mondta Négyesi Áron. Emellett azon is érdemes elgondolkodni, hogy milyen adatbázissal lehet időt spórolni, milyen információ összegyűjtése jelent sok időt és pénzt, mekkora potenciális többletprofitot hoz, vagy mekkora költségcsökkentés érhető el a szolgáltatás megrendelésével.

Ingyenes adatbázisok

Interneten könnyen elérhető szolgáltatásokat is találni, amelyeket Négyesi Áron szerint azoknak is érdemes használnia, akik fizetős szolgáltatásokat is igénybe vesznek. Az alapvető cégadatokat az e-cegjegyzek.hu oldalon, illetve a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumhoz tartozó e-beszamolo.irm.hu oldalon lehet megtalálni. A pályázatokat a pafi.hu oldalon lehet nyomon követni.

A főleg külföldi tőzsdei adatok, hírek a Yahoo! Finance, a Google Finance, a Stooq.com, a hazaiak a Portfolio Financial oldalakon érhetők el. Négyesi Áron emellett a szakmai szövetségek honlapjait is ajánlja, mivel gyakorlatilag minden ágazatnak van érdekképviselete, ahol gyakran kigyűjtve lehet megtalálni a szükséges adatokat.

Fizetős: drága, de jó

A profi adatbázis-szolgáltatókat első sorban nagy cégeknek találták ki, de okos döntéssel a közepes vállalatok is profitálhatnak a használatukból. Jellemzőjük, hogy elég drága előfizetni a szolgáltatásukra, viszont kiváló minőségűek, sok időt és energiát lehet megtakarítani velük.,

A Thomson Reuters és a Bloomberg adatbázisa árbevétel alapján lefedi a globális adatbázispiac több mint 60 százalékát. Előnyük, hogy nagyon könnyen átlátható, bőséges információt adnak, hírszolgáltatással együtt, ugyanakkor a kis- és közepes vállalatok adataiban gyengék.

Könnyen kereshető szolgáltatást nyújt a csak európai cégeket tartalmazó Amadeus, viszont csak adatokat találni meg benne, illetve bár sok céget tartalmaz (többek közt 350 ezer magyart), de ebből már sok inaktív is van. A feltörekvő piacokra az egyik legjobb szolgáltatást az ISI Emerging Market Emis-szolgáltatása nyújtja, az adatok mellett sajtófigyelést, előrejelzést és néhány ágazati elemzést is biztosítva.