Felmondták a ferihegyi taxiszolgáltató szerződését

Vágólapra másolva!
Újra pályáztatják a ferihegyi reptér taxiszolgáltatását. Az eddigi szolgáltató, a Zóna Taxi szerződését a repülőtér üzemeltetője felmondta.
Vágólapra másolva!

Új tendert írt ki a Ferihegyi Nemzetközi Repülőtérről üzemelő taxiszolgáltatás nyújtására a Budapest Airport - közölte csütörtökön a repülőteret üzemeltető cég. A Budapest Airport (BA) egyúttal tájékoztatta a Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft.-t arról, hogy felmondja az eddigi megállapodást a jelenlegi taxiszolgáltatóval.

A Budapest Airport több, a budapesti taxipiacon működő céget hívott meg a tenderre. Közleménye szerint az a célja, hogy a lehető legrövidebb időn belül, átlátható folyamat során válassza ki a győztest.

A ferihegyi taxiszolgáltatást 2006 óta a Zóna Taxi konzorcium végezte. Szerződése (melyben van egy hosszabbítási opció) hamarosan lejárt volna, a reptérüzemeltető azonban ezt szándékosan nem várta meg - mondta az [origo]-nak Hardy Mihály, a Budapest Airport Zrt. szóvivője. Arra a kérdésre, hogy mi a felmondás oka, a szóvivő a szerződésben vállalt titoktartási kötelezettségre hivatkozva nem válaszolt. Nem árulhatta el azt sem, hogy a cég mely társaságokat hívta meg az új tenderre, csak annyit, hogy a Zóna nincs köztük.

Szerződésszegés?

Egy, a reptérüzemeltetőhöz közeli forrásból úgy értesültünk, a felmondás oka az, hogy a Zóna Taxi nem teljesítette kötelezettségeit: egyfelől nem fizetett rendesen - jelenleg is jelentős összeggel tartozik a BA Zrt.-nek -, és a szolgáltatás minőségére is sok panasz érkezett az ügyfelektől. Az elmaradás miatt a BA Zrt. már le is hívta a Zóna Service Zrt. bankgaranciáját.

Úgy tudjuk, készült egy felmérés, mely szerint a reptérrről taxival a városba indulók 90 százaléka a Zóna autóival megy, visszafelé azonban alig több mint 10 százaléknyi utas választja a társaságot - a beszédes adat forrásunk szerint szerepet játszott a BA döntésében.

Vitatott áremelés

A Zóna által megnyert 2006-os pályázat eredménye annak idején nagy vihart kavart taxis berkekben, a rivális konzorciumok ugyanis azt állították, hogy a nyertes irreálisan alacsony áron vállalta a szolgáltatást, különösen ahhoz képest, hogy milyen színvonalú szolgáltatást ígért. Tény, hogy egy évvel a szolgáltatás elindulása után a Zóna a szerződésben meghatározott inflációs rátánál jóval nagyobb mértékben emelte meg az árait, lényegében a budapesti taxistársaságok árszintjére hozva azokat.

A BA akkor azt közölte, azért adott engedélyt az inflációnál nagyobb mértékű drágításra, mert figyelembe vette a többletfejlesztéseket. "Az első hónapok után nyilvánvalóvá vált, hogy sokkal nagyobb a kereslet a szolgáltatás iránt, mint amit a Zóna a szerződésben foglalt létszámmal ki tud elégíteni" - mondta az akkori szóvivő, Szollár Domokos, hangsúlyozva, hogy 150 helyett már több mint 200 autó van szolgálatban. Ezek szerződésben vállalt egységesítése egyébként az egyéves türelmi idő végére is csak részben sikerült, és több más vállalását is feladta a Zóna, a fejtámlákba szerelt utastájékoztató kijelzőktől a "londoni taxik" beszerzéséig.

Három éve még elégedett volt a reptérüzemeltető

A BA azonban 2007-ben még olyannyira nem volt elégedetlen a Zónával, hogy Szollár Domokos kijelentette, "a Budapestre repülővel érkezők nagyon magas szintű taxiszolgáltatást kapnak, igen kedvező áron", szemben a korábbi, hiénák és túlárazás révén elhíresült állapotokkal.

Az alulmaradt vetélytársak időközben - "piacrabló árakra" hivatkozva - vizsgálatot kezdeményeztek a Gazdasági Versenyhivatalnál. A GVH megvizsgálta a Zóna magatartását, és elutasította az árképzésre vonatkozó panaszt.