Kiadta a jelenlegi formájában utolsó középtávú kitekintését a Költségvetési Tanács. A jövő évben átalakuló szervezet szerint 2011-ben jelentős, 7 százalékos többletet mutathat a pénzforgalmi egyenleg a nyugdíjvagyon miatt, középtávon azonban romlik a költségvetés helyzete. A tanács közleményben köszönte meg a náluk dolgozók és a sajtó munkáját.

A Költségvetési Tanács kiadta jelenlegi működési formájának utolsó költségvetési kitekintését. A közleményben a tanács is búcsúzott az intézménynél dolgozó szakértőgárdától (a titkárságnak nevezett szervezeti egységen dolgozóktól), megköszönve munkájukat. A Költségvetési Tanács emellett a sajtó munkatársainak is megköszönte a választópolgárok tájékoztatását. (A köszönetről szóló részt az eredeti fogalmazásban, a keretes írásunkban olvashatja.)

A tanács december 10-i ülésén megtárgyalta és elfogadta a 2010-14 közötti középtávú kitekintését, amely rendkívül magas, 7 százalékos pénzforgalmi többletet jelzett előre a jövő évi költségvetésben. A közlemény azonban jelzi, hogy változatlan elszámolási szabályok esetén valósulhat ez meg, azaz akkor, ha az Európai Unió nem változtat a feltételeken.

A jelentős többletet a nyugdíjpénztári visszalépők vagyona okozza, mivel vélhetően a közel 3 millió pénztártag döntő többsége visszalép, a költségvetésbe emelve a megtakarításokat. A kormány külön alapot hoz létre a vagyon kezelésére, a jelenlegi európai uniós elszámolási szabályok azonban ezt a pénzt az államháztartáson belüli tételnek tekinti. Az elszámolási szabályokról azonban az Európai Tanács csütörtök-pénteki csúcsán is szót ejtenek lengyel kezdeményezésre, ezért van rá esély, hogy módosul a jövő évre vonatkozóan.

Így búcsúzott el a Költségvetési Tanács

"A Tanács tagjai végül őszinte köszönetet mondanak egyrészt a Titkárságán dolgozó kollégáknak, az elemzések elkészítésében nyújtott magas szintű teljesítményükért, másrészt, kifejezik hálájukat a nyomtatott és elektronikus sajtó mindazon munkatársainak, akik szakszerű, pártatlan tudósításaikkal segítették és a jövőben is segíteni fogják a választópolgárok, valamint a gazdaság más szereplőinek tájékozódását a gazdasági folyamatok és a parlamenti döntések várható költségvetési hatásainak megismerésében."



A Költségvetési Tanács jelezte, hogy a jövő évi egyszeri bevétel "nem mentheti fel a kormányt a tartósan fegyelmezett és fenntartható költségvetési politika vitelének kötelezettsége alól". A tanács szerint nem segíti az átláthatóságot, hogy a nyugdíjrendszer jellegzetessége miatt eddig keletkező nyílt államadósság ismét rejtetté válik. Azért nevezik rejtett adósságnak ezt, mert az állam a jelen befizetéseire a jövőre vonatkozó teljesítést vállal, vagyis megígéri, hogy a jövőben nyugdíjat fizet.

Szintén az átláthatóság ellen szól, hogy a költségvetési egyenleg és az államadósság változása tartósan eltérhet egymástól az egyszeri nagy bevétel miatt. A tanács arra figyelmeztet, hogy az előrelátható gazdasági növekedés nem fedezi a már bejelentett adócsökkentés miatti bevételkiesést.

Főbb mutatók a tanács előrejelzése szerint

     2010    

     2011    

     2012    

     2013    

     2014    

GDP (százalék)

1,2

2,9

3,4

3,3

3

Infláció (százalék)

4,9

3,8

3,2

3

3,1

Munkanélküliség (százalék)

11,1

10,5

9,7

8,8

8,1

Központi alrendszer pénzforgalmi
egyenlege (a GDP százalékában)

-3,2

+7,3

-4,1

-5,5

-5