Szigorítanák az üzletlánctörvényt, eltűnhet az olcsó kenyér

bevásárlóközpont, szupermarket, hipermarket, kenyér, bevásárlás, bevásárlókocsi, pékáru, SPAR
Vágólapra másolva!
Szigorítaná a kormány az "üzletlánctörvényt", a jövőben a saját gyártású élelmiszerek esetén is tiltanák az önköltség alatti forgalmazást. Így lekerülhetne a polcokról a nagyobb láncok által kínált olcsó kenyér - írja a Népszabadság.
Vágólapra másolva!

Az év elején hatályba lépett, elsősorban a nagy üzletláncok és a beszállítók kapcsolatrendszerét szabályozó törvény módosítására készülnek a Fidesz agrárpolitikusai, illetve a vidékfejlesztési tárca szakértői - értesült a Népszabadság. A lap birtokába került tervezet szerint a tisztességtelen forgalmazói magatartások tételes felsorolása közé bekerülhet a saját gyártású termékek "önköltség alatti" árusítása is.

Ha a szabály életbe lép, kérdéses lesz a sorsa a nagyobb üzletekben megszokott, helyben sütött pékáruknak vagy az egyik lánc saját húsüzemében készült termékeknek. Azokat ugyanis a vevőcsalogatás érdekében olcsóbban kínálják, mint a többi árut - a kérdés az lesz a jövőben, hogy önköltség alatti áron kerül-e a polcokra a termék.

Kereskedők szerint ez a megközelítés értelmetlen, mert jogszabály az önköltség megállapításának hivatalos módját az egyes termékekre nem írja le. Az egyik hipermarket jelenleg kilogrammonként 109 forintért kínál helyben sütött kenyeret - a hivatalos statisztikai összegzés szerint az átlagos kenyérár ezzel szemben 274 forint volt szeptemberben Magyarországon a többi üzletben.

Az úgynevezett beszállítói visszatérítések (olyan díjak, amelyeket lényegében a beszállítók által igénybe vett szolgáltatások áraként könyvelnek el a láncok) esetében is tartalmaz szigorításokat a tervezet. Megszűnhet például a fix tételként a beszállítóknak eddig - szerződés alapján - felszámolt logisztikai díj vagy hozzájárulás. A kereskedők úgy vélik azonban, hogy az egy tételben a logisztikai központokba leszállított áru szétterítésének tetemes költségéből joggal várhatnak el visszatérítést a beszállítótól - szerintük, ha a termelőknek maguknak kellene fuvarozniuk az árut, az sokkal többe kerülne nekik, mint az így felszámolt néhány százalék.

Forrás: Northfoto

A nagyobb kiárusításokat előre be kellene jelenteni

A jövőben az akciós értékesítés esetében egyértelműen meghatároznák, hogy a beszállítói hozzájárulásnak nemcsak időben, hanem mennyiségben is egyeznie kell a végső fogyasztónak nyújtott akció mértékével. Így elviekben még egy esetleg nehezen eladható tétel esetében sem lehetne utólag közösen megállapodni az adott áru kedvezményes értékesítéséről.

A tervezet felveti azt is, hogy egy esetleges, nagyobb árkedvezménnyel történő kiárusítást - függetlenül annak okától - annak megkezdése előtt 15 nappal a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatalnál előzetesen be kell jelenteni. A kereskedőnek egyébként mindenféle árkedvezménnyel és egyéb felszámított díjjal az akciók végleges lejártát követő harminc napon belül el kell számolnia a beszállítóval.