Az eladó nem köteles visszacserélni a hibátlan terméket

Vágólapra másolva!
Bár korábban volt olyan szabályozás, amely szerint a kereskedők kötelesek voltak visszavenni egy-egy terméket, ez a rendelkezés már több mint egy évtizede nincs érvényben - figyelmeztetett kedden a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság. Ennek ellenére több kereskedő hajlandó a cserére, az internetes vásárlásánál pedig él a nyolcnapos szabály.
Vágólapra másolva!

Az üzletek működéséről szóló, 1990-ben született szabályozás kimondta, hogy a vásárlástól számított nyolc napon belül a fogyasztó kívánságára a kereskedő, az üzletében vásárolt árut minőségi kifogás nélkül is köteles kicserélni, amennyiben az áru hibátlan és azt a fogyasztó még nem használta. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság azonban figyelmeztet arra, hogy ez a szabályozás 13 éve nincs hatályban, de a köztudatban még igen élénken él ez a rendelkezés.

A kereskedő jelenleg nem köteles arra, hogy akár nyolc, akár három napon belül minőségi hiba hiányában visszavegye és kicserélje a terméket. Bár a jogszabály szerint a kereskedők nem kötelesek visszacserélni a hibátlan termékeket, a gyakorlatban más a helyzet: sok kereskedő, áruházlánc lehetőséget ad arra, hogy visszaveszi a hibátlan terméket és annak értékét levásárolhatja a vevő. Ráadásul vannak áruházak, ahol a pénzt is visszaadják.

Az online vásárlás más tészta

Az internetes vásárlásnál más a helyzet. Az [origo] december elején megírta, bár sok webshopban ennek ellenkezőjét állítják, a kereskedőknek megbontott vagy akár meg sem lévő csomagolás esetén is kötelező visszavennie a terméket. Ez egy felbontott étrendkiegészítő vagy gyógyszer esetén nem így van, az ilyen jellegű termékeket csak bontatlanul lehet visszaszolgáltatni. Műszaki eszköz esetében a kiegészítők - például használati utasítás, kábelek - hiánytalan meglétét ugyanakkor kérhetik az eladók ilyen esetben is, még ha a papírdoboztól megváltunk is.

Internetes vásárlásnál a csomag átvételének időpontjától ketyeg a nyolc nap, viszont a visszajuttatás gyorsasága miatt nem kell aggódni ilyen esetben sem: a határidő lejárta előtt csupán jelezni kell, ha el akarunk állni a vásárlástól, amit célszerű írásban megtenni, hogy később ne tagadhassa le az eladó. Ha a terméket olyan kereskedőnél vásároltuk, amely rendelkezik ügyfélszolgálattal vagy saját üzlettel, biztosítania kell a személyes leadás lehetőségét, ha viszont csak webshopot üzemeltet, kérheti, hogy postán vagy futárral küldje vissza a vásárló, amelynek költségét ílyenkor a vásárlónak kell fedeznie.

Kötelező jótállás

A hagyományos vásárlás esetében a termékcserét egy 2003-ban született, az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló kormányrendelet szabályozza. A jogszabály szerint ha a fogyasztó a termék meghibásodása miatt a vásárlástól - üzembe helyezéstől - számított három munkanapon belül szeretné visszaecserélni azt, akkor a kereskedő köteles a fogyasztási cikket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot gátolja.

A kötelező jótállás alá eső termékek (jellemzően a 10 ezer forintnál drágább bútorok, órák, hangszerek, írógépek, számológépek, számítógépek, távcsövek, pendrive, fényképezőgép, rádió, porszívó, mosógép) esetében a kereskedőnek kötelessége a cserét elvégezni, ha a termék rendeltetésszerűen nem használható.

Ha a 10 ezer forintnál olcsóbb termékekre a kereskedő önként vállalt jótállást, akkor a háromnapos cserekötelezettség nem vonatkozik az eladóra. Előfordulhat az is, hogy a nem kötelező jótállás alá eső termékek meghibásosnak három munkanapon belül, ebben az esetben a kereskedő nem köteles feltétel nélkül kicserélni a terméket, hanem a Polgári törvénykönyv szerint előírt, szavatossági jogok sorrendjét követve elsősorban javítást, cserét végezhet, másodsorban árleszállítást adhat, végső soron a vásárló a szerződéstől elállhat.