Kilenc százalékkal drágul az úthasználat

Vágólapra másolva!
Jövő év elejétől átlagosan 9 százalékkal kell többet fizetni az úthasználatért itthon. Negyedével drágul a személyautókra érvényes négynapos matrica azzal, hogy megszűnik a téli/nyári díjszámítás. A két héten belül befizetett pótdíjak kisebbek, azon túl viszont nagyobbak lesznek.
Vágólapra másolva!

Január elsejével az ötödik éve változatlan úthasználati díjak átlagosan 8,7 százalékkal emelkednek - olvasható a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közleményében. Az autópálya-matricák díjemelésének elsődleges oka az euró/forint árfolyam változása. Az uniós szabályozás a matricák árait a közösségi valutában határozza meg, a változással ehhez igazodnak a forintban megszabott árak. Az árfolyamok alakulása miatt jelenleg is gyakorlatilag a 2006. január 1 jén megállapított díjak érvényesek. Időközben egyedül 2007 ben történt 1 százalékon belüli módosítás a bruttó értékben az általános forgalmiadó változása miatt.

Leginkább a négynapos drágul

A díjstruktúra egyetlen lényegi változása, hogy a D1, vagyis a személyautókra érvényes 4 napos matrica szezonon kívüli kedvezményes ára megszűnik. Így az felzárkózik az idei nyárihoz képest 7,8 százalékkal arányosan emelt szinthez, ami szezonon kívül 23,9 százalékos díjemelést jelent. A személyautók téli díjkedvezményének megszüntetését az indokolja, hogy a téli és nyári forgalom mértéke lényegesen kiegyenlítettebbé vált, és a téli üzemeltetés jórészt forgalomtól független költségei (például hóeltakarítás, síkosságmentesítés) magasabbak, mint a nyári üzemeltetésé. A díjváltozás felszámolja a szakmailag indokolatlan aránytalanságot a tehergépjárművek (D2 D3) havi és heti matricáinak áraiban. (Az előzetes becslés szerint e korrekció 2011 ben mindössze 15 millió forintos hatással jár.)

Forrás: Nemzeti Fejlesztési Minisztérium

Olcsóbb és drágább pótdíjak

A 15 napon belül befizetett pótdíjak esetén az újra alkalmazott ötszörös szorzóval díjkategóriánként 2,1 10,1 százalékos csökkenés, míg 15 napon túli befizetésnél az eredeti 25 szörös szorzóval 7,8 17,4 százalékos növekedés következik be. A rendszer a differenciált változtatással a kiszabott pótdíjak mielőbbi befizetésére ösztönöz.

Forrás: Nemzeti Fejlesztési Minisztérium

A 2011-re becsülhető nettó díj- és pótdíjbevétel mintegy 47,3 milliárd forint lehet. Ez az érték a várható idei bevételt mintegy 4 milliárd forinttal, 11 százalékkal haladja meg. Az Útpénztárba befolyó összegeket a szaktárca az országos közúthálózat működtetésére, karbantartására, az útállapotok megőrzésére fordítja.

Nem emelkednek január elsejétől a helyközi közösségi közlekedés tarifái. Az utasok a jövő évben is változatlan árakon válthatnak jegyet vagy bérletet a távolsági és elővárosi autóbuszokra, vonatokra. Az autópályadíjak növekedésével a közösségi közlekedés versenyképessége javul az egyéni megoldásokkal szemben - állítja az NFM közleménye.