A Tesco igazságtalannak tartja a válságadót, és külföldi lobbierejét is beveti ellene, de ettől függetlenül hosszú távra tervez Magyarországon, és folytatja a terjeszkedést - mondta az [origo]-nak adott interjújában Per Bank, a brit cég magyarországi leányvállalatának vezérigazgatója. Bank szerint a tavalyi rossz időjárás miatt a teljes kiskereskedelmi szektorban emelkednek az alapvető élelmiszerek árai is. A kérdéseinkre e-mailben válaszoló cégvezető azt mondja, hogy az üzletek nyitva tartásának vasárnapi tilalma több ezer fős elbocsátáshoz vezetne, azt pedig tagadja, hogy kemények lennének a beszállítóikkal.

- Eddig hányszor vásárolt önkiszolgáló kasszákkal felszerelt áruházban, akár Dániában, Angliában vagy a világ más táján? Kipróbálta a magyar rendszert is élesben?
-
Nehéz lenne megszámolni, hiszen külföldön valóban évek óta elérhető ez a fizetési mód, és természetesen már sokszor éltem is ezzel a lehetőséggel. Ebben a szakmában dolgozva minden érdekel, ami újdonság, ami a vásárlást még élvezetesebbé, kényelmessé teszi. A mi első önkiszolgáló kasszáink bevezetését is figyelemmel kísértem, és ugyan az éles működést személyesen még nem próbáltam ki, de a teszteléskor, az áruház nyitása előtti napokban én is leellenőriztem, hogy minden rendben van-e. Nagy megnyugvás volt, hogy a rendszer egyszerű és rendkívül felhasználóbarát, amit a számok is igazolnak, hiszen csak az első hétvégén a forgalom közel ötöde már ezeken a kasszákon keresztül bonyolódott. Ha ez így marad, akkor jövőre (az interjút még 2010-ben rögzítettük - a szerk.) egyre több helyen találkozhatnak majd a vásárlók ezzel a fizetési móddal.

- A magyarországi kinevezésekor az [origo]-nak adott interjúban azt mondta: a magyar vásárlók alapvetően úgy viselkednek, mint a dánok, egyre többször járnak vásárolni, illetve kezdenek jobban figyelni az árakra és a minőségre. Ezen a téren, tehát a minőség- és árérzékenység területén történt-e változás az elmúlt egy évben?
-
Sokszor, sokan felteszik nekem ezt a kérdést azóta is, de a válaszom változatlan, valóban nagyon hasonlítanak a dán és a magyar emberek, ha a vásárlási szokásaikat tekintjük. Az ok igen egyszerű, mindenki arra törekszik, hogy minél jobb minőséget kapjon minél jobb áron. Ugyanakkor az is egyértelmű, hogy a nagyon eltérő életszínvonal miatt a magyar vásárlók rendkívül árérzékenyek. Ha döntési helyzetbe kerülnek, az ár az elsődleges, minden csak ennek tükrében kerül értékelésre, akár az, hogy milyen a termék minősége, hogy fenntartható gazdálkodásból származik-e, vagy épp az, hogy hol gyártották.

Forrás: Tesco
"Egy vásárló havi 14-19 ezer forintot hagy a Tescókban"

- Hogyan látja a Tesco Magyarország elmúlt évének teljesítményét?
-
Az év első felében még éreztük a válság hatásait, de az utóbbi időben már optimistábbak vagyunk. A harmadik, negyedik negyedévben egyre több vásárló választott minket, és azt látjuk, hogy többet is költenek, mint 2009-ben. Ez a költés azonban még mindig nem éri el a válság előtti szintet, sajnos csak nagyon lassan javul a helyzet. 2011-ben viszont már 10 százalékos növekedés a célunk a meglévő és az új üzleteket tekintve.

- A kormány ősszel bevezetette az úgynevezett válságadókat, emiatt több tízmilliárd forintos pluszterhet kell fizetniük a multinacionális kiskereskedelmi láncoknak. A Tesco tesz-e lépéseket esetleg a válságadó ellen esetleg azért, mert a válságadó nem mindegyik cégre vonatkozik azonos mértékben?
-
Néhány héttel ezelőtt fiettünk be 12 milliárd forintot a magyar költségvetésbe, annak ellenére, hogy meggyőződésünk, a válságadó nem igazságos és nem arányos. Ez egy nagyon komoly összeg, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a Tesco piaci részesedése 18 százalék, de az adó 46 százalékát mi fizetjük. A hat legnagyobb nemzetközi tulajdonú kereskedelmi cég fizeti több mint 90 százalékát ennek az adónak, de a forgalmat tekintve második, harmadik és ötödik piaci szereplő nem vagy méretéhez képest alig fizet valamennyit. Ezért nem igazságos és nem arányos a kirótt teher. Mi csak azt szeretnénk, hogy igazságosan kezeljenek minket, úgy, mint a többi vállalatot. Mi magyar cégként tekintünk magunkra, és azt szeretnénk, hogy így is bánjanak velünk.

- Esetleg a Tesco anyavállalatának befolyását is latba vetné a cég az európai fórumon?
-
Természetesen, és épp a komoly fenntartásaink miatt mindenkit megkérdezünk, aki tanácsot tud adni, itt és az Egyesült Királyságban is, hogy milyen lehetőségek állnak rendelkezésünkre. Szakértőink megvizsgálták, hogy jogszerű-e a törvény, és mit tehetünk a különböző fórumokon. Az anyavállalatunk ennek megfelelően alakítja, alakította ki álláspontját.

- A Tesco esetleg próbál lobbizni a magyar kormánynál az élelmiszerek áfájának csökkentése érdekében? Esetleg ebben az ügyben van új információ? A kormány hajlana az áfacsökkentésre?
-
Nincs róla tudomásunk, hogy ez a kérdés jelenleg napirenden lenne.

- Bár az áruházláncok ígérték, hogy a válságadók miatt nem fognak árat emelni, a statisztikai adatok szerint a nyers és idényáras élelmiszerek ára jelentősen emelkedett, ráadásul egyre több előrejelzés szól arról, hogy komoly élelmiszerár-emelkedés várható világszerte. A Tesco szerint mely élelmiszerek körében várható drágulás, és az várhatóan milyen mértékű lesz?
-
Az árakat mindig is a piaci kereslet és kínálat határozza meg, ez független a válságadótól. Az adó miatt egyetlen szereplő sem engedheti meg magának, hogy árakat emeljen, hiszen a magyar vásárlók rendkívül árérzékenyek, és a verseny is erős a szektorban. Ugyanakkor a különböző kutatócégek is azt látják, hogy valamennyi piaci szereplőnek romlott az általános árimidzse. Ezt azonban azok a külső tényezők okozzák, amelyekkel mindenki szembesül, és amelyekhez mindenkinek egyformán alkalmazkodnia kell. Így például köztudott, hogy nagyon kedvezőtlen nyár van mögöttünk, aminek a hatása előbb-utóbb mindenhova begyűrűzik. Alig volt termés, takarmány, így a zöldség-gyümölcs árakat követően vélhetően a pékáruk, tejtermékek, hús és egyéb alapvető élelmiszerek körében is érezhető lesz az árak emelkedése, sőt ennek jelei már látszanak is a nyári szinthez viszonyítva. Hangsúlyozom, ez az egész kiskereskedelmi szektorra érvényes tendencia.

- Milyen volt az idei karácsonyi szezon?
-
Várakozásaink szerint az idei karácsonyi szezon már bizalomra ad okot, az év közepétől látunk javulást a forgalomban. Úgy tűnik, már van valamennyi esély arra, hogy valóban a válságból való kilábalás jeleit látjuk.

- Mik voltak a slágerajándékok? Esetleg ledes tévé egyéb műszaki cikkek?
-
Az idei karácsonyi kínálat kedvencei a műszaki termékek voltak, amelyeket akciósan és nullaszázalékos thm mellett kínáltunk. Slágerterméknek számítottak a full hd és ledes televíziók mellett a fényképezőgépek, telefonok, de a Legó, a fa kisvasutak és a rajzfilmekből ismert karakterekhez kötődő játékok is népszerűek voltak. A korábbi éveknek megfelelően az éves játékforgalom több mint 60 százalékát az ünnepek előtti időszakban bonyolítjuk.

Forrás: Tesco
Az egész kiskereskedelmben feljebb kúsznak az árak

- A kisebbik kormánypárt benyújtotta a szabad vasárnapról szóló javaslatát, amely szerint az áruházak nem lehetnek nyitva vasárnap. A Tesco korábban azt mondta, hogy elbocsátásokra kerülhet sor, ha életbe lép a törvény, miközben a javaslat benyújtója, Harrach Péter  azt mondta, nem kell félni elbocsátásoktól. Mit szól a politikus kijelentéséhez a Tesco?
-
Álláspontunk nem változott tavasz óta, a vásárlók elvárásainak való megfelelés a fontos. Azt látjuk, hogy az emberek szívesen vásárolnak hétvégén, sokak számára nincs is máskor erre lehetőség, ezért szeretnénk biztosítani az emberek számára azt a szabadságot, hogy bevásárlásaikat akkor intézhessék el, amikor az a legmegfelelőbb. Egyetértünk az Országos Kereskedelmi Szövetség számításaival, melyek szerint egy ilyen döntésnek súlyos következményei lennének a munkanélküliségre. A vasárnapi nyitva tartás megtiltása 10-15 százalékos mértékű elbocsátásokhoz vezethetne az egész kereskedelmi szektorban.

- Milyen irányba tervezi a további terjeszkedést a Tesco? Hipermarketek nyitása vagy kisebb boltok létesítése? Mennyi boltnyitás szerepel a tervekben, jövőre, 2012-ben és 2013-ban?
-
A Tesco hosszú távon gondolkodik a magyar piacon, kitartunk a magyar piac mellett, és még több üzletet fogunk nyitni, jövőre várhatóan harmincat. A következő öt évben a Tesco szeretné piaci részesedését a jelenlegi 18 százalékról 30 százalékra növelni. Nagy lehetőséget látok a kisebb üzletekben, amelyek felveszik a versenyt más hasonló méretű egységekkel.

- A válságadó miatt felmerült, hogy a beszállítókkal sokkal keményebben fog tárgyalni a Tesco, vagyis igyekszik minél lejjebb szorítani az árat. Meg nem erősített pletykák szerint 10-20 százalékos is lehet a polcpénz egyes beszállítók esetében. Ez valós állítás?
-
Mi eddig sem, és ezután sem kérünk beszállítóinktól "polcpénzt"! Az éves szerződések megkötésekor a jogszabályoknak megfelelően járunk el, és igyekszünk olyan megállapodásokat kötni, ami mindkét félnek előnyös. Mi csak akkor tudunk sikeresek lenni, ha a partnereink is azok, ezért amikor tárgyalunk velük, az a célunk, hogy a beszállítók is elégedetten és ambiciózus célokkal álljanak fel az asztal mellől.

A kormány arra törekszik, hogy helyzetbe hozza a magyar cégeket. A Tescóban mekkora a magyar termékek aránya az élelmiszerek területén?
-
Közel 1000 magyar beszállítóval dolgozunk, és bár sokan megkérdőjelezik, mégis mi vagyunk a legnagyobb támogatói a magyar termékeknek. Nagyon jó kapcsolatban vagyunk a gyártókkal, termelőkkel, és további kis beszállítókat próbálunk megnyerni a különböző régiókban.
Éves viszonylatban a magyar termékek aránya átlagosan körülbelül 80 százalék, de a szezonális termékek esetében a nyári szezonban ez akár 100 százalék is lehet. A magyar termékek egy részét exportáljuk is külföldre, más Tesco áruházakba (2009-ben 21 milliárd forint értékben). A Kuntej Kft. például több mint 8 éve partnerünk, ma már kizárólag a Tescónak szállít, velünk együtt nőtt a cég, és az elmúlt évek alatt a termelését megsokszorozta, az árbevételét a néhány tízmilliós nagyságrendről több mint 5 milliárd forintra tudta növelni.

- Azt elárulhatja, hogy egy átlagos Tesco-vásárló mennyit költ egy-egy alkalommal?
-
A költések mértéke sok mindentől függ, így az áruház méretétől is, vagy attól, hogy az év mely időszakáról van szó. Karácsonykor például jellemzően többet költenek az emberek. Ettől függetlenül az átlagos vásárló havonta 3-4 alkalommal látogat el hozzánk, és összesen 14-19 ezer forintot költ.

- A Tesco milyen újdonságok, szolgáltatások bevezetésére készül jövőben? Lesz-e például online értékesítés vagy webáruház? Egyes piaci elemzők szerint még nem igazán lenne a magyar piacon létjogosultságuk a webáruháznak, de aki először lép a nagyok közül, az később jelentős előnyre tehet szert. Erről mi a véleménye?
-
A webshop, vagyis az online megrendelt termékek házhoz szállításának lehetőségét is most kezdjük vizsgálni. Hosszú távon az angol Tesco legtöbb és legjobb szolgáltatásai itthon is elérhetők lesznek.

Névjegy
Per Bank 1967-ben született. A dán menedzser, mielőtt a Tescóhoz igazolt volna, a Co-op dániai élelmiszerláncot irányította. Bank előzőleg dolgozott a divatiparban és a Masterfoodsnál is, többféle pozíciót töltött be. Nős, két gyermeke van, akik Magyarországra költözésük óta az amerikai iskolába járnak. Per Bank szeret síelni, és nemcsak nézi a futballmeccseket, hanem focizni is imád.