Az étel- és italgyártó multinacionális cégek különböző minőségű termékeket hoznak forgalomba különböző európai országokban - írja az Euractiv egy szlovák fogyasztóvédelmi csoport kutatására alapozva. A szlovák fogyasztóvédők nyolc különböző országban - Németországban, Ausztriában, Csehországban, Lengyelországban, Magyarországban, Romániában, Bulgáriában és Szlovákiában - tesztelték ugyanazon márkák termékeit.
A kutatás szerint többször előfordult, hogy az Európai Unió újabb tagjainál alacsonyabb minőségű termékek kerültek forgalomba, mint a régebbi tagok esetében, de az egyszer sem, hogy például Ausztriába, vagy Németországba került volna az alacsonyabb minőségű áru. A szlovák fogyasztóvédők a Coca Cola, a Milka, a Kotányi, a Jacobs, a Tchibo és a Nescafe bizonyos termékeit vizsgálták. A tesztek során a Milka csokoládéknál találták a legkisebb eltéréséket, míg a Kotányinál a legnagyobbakat.
A fűszercég esetében a kutatások szerint Magyarországon, Szlovákiában, és Ausztriában nedvesebb volt a paprika az előírt értékeknél, míg Bulgáriában több sérült paprika került a csomagolásba, mint más országokban. A cég Bulgáriában forgalomba hozott, előre csomagolt pirospaprikájának egy kilója több mint húsz százalékkal kevesebb paprikát tartalmazott, mint Ausztriában - írja az Euractiv.
A kutatás eredményeire reagálva a cég minőségbiztosítási részlegének vezetője szerint a Kotányi egyetlen minőségi sztenderd szerint dolgozik, és azokat a termékeket, amelyek nem felelnek meg ennek, nem hozzák forgalomba. "A különbségeket a különböző alapanyagok, a gyártás, valamint a forgalomba hozatal eltérő időpontja okozhatta" - mondta Elizabeth Volmert.
Drágább cukrot használ a Coca Cola Németországban
A szlovák fogyasztóvédők megállapították azt is, hogy a Coca Cola Magyarországon, Szlovákiában, Bulgáriában és Romániában forgalomba hozott üdítői kukoricából készült izoglúkozt tartalmaznak, ami lényegesen olcsóbb, mint az Ausztriában, Németországban, Lengyelországban és Csehországban a cég által forgalomba hozott üdítőkben használt szacharóz.
A Coca Cola Europe ügyben nyilatkozó kommunikációs menedzsere szerint termékeik ugyanazt a minőség képviselik világszerte, néhány országban különböző édesítőket használnak, de ez nincs hatással a termék minőségére. A többi, a felmérésben résztvevő cég egyelőre nem kommentálta a kutatás eredményét.