Közel egy évvel ezelőtt nyitotta meg első szalonját a BioHair fodrászüzlet-hálózat, ma már tizenkét egységnél tartanak, a cél pedig a további terjeszkedés. A bölcsész-nyelvész végzettségű Perger Gabriella koncepciójának az a lényege, hogy olyan szalonokra van szükség, ahol bejelentkezés nélkül, gyorsan lezongorázhatjuk a hajvágást, mégpedig rögzített árakon és vegyszermentes termékekkel.

- Majdnem pontosan egy évvel ezelőtt kezdett hozzá, hogyan?

Részben a válság szülte ezt az egészet. A társammal, Binder Gézával egy 300 négyzetméteres presztízsszalont működtetünk, ez a piac azonban nagyon beszűkült, és akkor gondolkodtunk el azon, hogy nyitni kellene egy szélesebb réteg felé. A másik fontos tényező, hogy a presztízsszalon mellett fodrászok oktatásával is foglalkozunk, és bosszantó volt, hogy a nálunk tanult ügyes fodrászok a konkurenciánál találtak munkát. 

- Pénzt honnan szereztek? Hitel? Saját erő?

Némi saját erőből és ismerősöktől kapott kölcsönből vágtunk bele. Nem volt idő banki hitelre, mert gyorsan kellett dönteni és fizetni, amikor megtaláltuk a nekünk szimpatikus helyiséget, amelybe nem kellett sokat befektetni. Elindultunk, a pénzt azóta visszafizettük.

- Ha már a pénznél tartunk, 1300 forint egy hajvágásért, hogyan jött ki ez az ár?  Hány vendég kell ehhez, hogy hozzon is a konyhára az üzlet működtetése?

Mielőtt belekezdtünk, szétnéztünk a piacon, piackutatást is végeztem. Kijött, hogy ez lehet az az ár, amellyel versenyképesek lehetünk. Megszabtuk az árat, és utána kalkuláltuk ki, hogy hány vendég kell a jövedelmező működéshez.

- Vagyis?

Negyven vendég kell ahhoz, hogy az első üzlet profitot termeljen, ami első körben soknak tűnik. Kezdetben azt tűztem ki célul, hogy decemberre legyen napi 45 vendég, de ezen már túl vagyunk.

- Miért franchise, miért nem saját boltokat nyitottak?

Mint a legtöbb magyarországi vállalkozás, tőke- és forráshiánnyal küzdöttünk mi is. Ezért választottuk a hálózatépítést. Egyszerűen nem volt elég pénz arra, hogy újabb saját üzletet létesítsünk. Ráadásul ez a nyugat-európai országokban bevált modell, megfelelő árral és koncepcióval itthon is van létjogosultsága. Spanyolországban és Franciaországban hálózatba tömörültek a fodrászok, mert egyedül nem bírják magukat megfelelően reklámozni.

- Ha ez ilyen jó bolt kint, akkor miért nem törtek be a magyar piacra?

Több oka lehet. Egyrészt egy idegen névvel, mondjuk a Paul Mitchellel bevezetni a magyar piacra fodrászszalonokat rizikós lett volna, a vendégek nem ismerik a márkát, joggal kérdezhették volna, ki az a Paul Mitchell. Másrészt azt tapasztalom, hogy a franchise-zal sok vállalkozás nincs kibékülve, azt mondják, én is meg tudom csinálni, nekem ne mondják meg, hogyan.

- A terjeszkedés alapján azért vannak kivételek. Mennyivel lehet beszállni?

Igen, szerencsére vannak kivételek. Tavaly február óta tizenkét üzlet nyílt, ebből tizenegy Budapesten, egy pedig Pécsett. Ráadásul októberig megvan a menetrend az újabb nyitásokra. A csatlakozási díj 2,5 millió forint, egy üzlet elindításához pedig egy jobb autó árára, 8-10 millió forintra van szükség. Garantálni nem tudom a sikert, az átvevőknek azt szoktam mondani, hogy durván három év a megtérülés, ez, azt hiszem, nem rossz futamidő. Ez családi vállalkozásnak tökéletes, és tisztes megélhetést biztosít. Nem tesz milliárdossá, de panaszkodni sem kell.

Fotó: Mudra László [origo]
"Az üzleteinkbe nem lehet bejelentkezni, bejön az utcáról a vendég, és húsz percen belül levágják a haját"

- Ha ennyi érdeklődő van, miért nem kapcsolnak nagyobb sebességre?

Egyszerűen nincs még akkora stáb, hogy a bedőlés veszélye, valamint a minőség romlása nélkül lehessen terjeszkedni. Nagyon fontos, hogy a koncepció sehol se sérüljön. Erre fel kell készíteni az átvevőket, kellő számú munkaerőt kell biztosítanunk a saját iskolánkból.

- Mi a koncepció lényege? A bio jelző például Magyarországon sokak fejében az átlagosnál magasabb árat jelent...

Három alappillérre támaszkodunk. Az üzleteinkbe nem lehet bejelentkezni, bejön az utcáról a vendég, és húsz percen belül levágják a haját. Nincs meglepetés, az árak nagy táblán a bolt kirakatában is láthatók. A másik, a vegyszermentes, minőségi bioanyagok használata, éppen ezért nem vállalunk festést. A harmadik a megfelelően képzett munkaerő, amelyet, mint korábban utaltam rá, igyekszünk megtartani. Ezekből szeretnénk elérni azt, hogy a villamosokon egyre több, egyre szebb és ápolt hajak legyenek.

- A fodrászatról sokan azt gondolják, hogy ez személyes bizalmon alapuló kapcsolat, az önök megközelítése szembemegy ezzel.

Itt a vendégek és a fodrász nem pletykálkodnak, a kliens bejön, viszonylag gyorsan végez. A visszatérő vendégeink is más-más fodrászhoz kerülhetnek. Valóban személytelenebb, mint más fodrászatok, de sok vendégnek erre van szüksége. Persze előfordul, hogy egy vendég ragaszkodik egy-egy fodrászhoz, de nem tipikus.

- Miért a recepciósnál és nem a fodrásznak kell fizetni?

Az üzleti modell része. Ha kész van a vendég, megkapta a szolgáltatást, odamegy a pénztárhoz, és fizet. Ennyi.

- Mi a helyzet a borravalóval, ez részben erre épülő szakma?

Ez a vendég dolga, ha akar, ad, és ez a fodrászé teljes egészében. Nem része az üzletpolitikánknak a borravaló-mentesség, de enélkül is meg lehet élni még fodrászként is. Igaz, sokszor keményen kell dolgozniuk a lányoknak, talán többet is, mint egy másik fodrászatban.

- Ha már a munkaerőnél tartunk, egy olvasónk azt mondta, hogy beszélt egy fodrászukkal, aki ugródeszkának tekinti ezt a munkahelyet, és majd továbbáll. Egy másik vélemény szerint itt tanulók vágják a hajakat, vagyis nem teljesen kiképzett szakemberek.

Minden sikeresnek látszó vállalkozást érik bírálatok. A kritikák mögött az állhat, hogy a tanulóink az üzletekben tudják le a szakmai gyakorlatukat, de hajat nem vágnak. Csak hajat mosnak, fejet masszíroznak. Hajat csak a már kiképzett, gyakorlott fodrászok vághatnak.

- Visszatérve a külföldiekhez, ha valamelyik nagy külföldi hálózat megkívánja ezt, lenne az a pénz, amiért eladná?

Ezt nagyon nehezen tudom elképzelni. Természetesen a pénz is motivál, de sokkal jobban szeretném felfuttatni a hálózatot. Ez a saját gyermekem, az utódjától pedig nem válik meg az ember.

- Tehát külföldi nem jön ide, a cég viszont menne?

A hosszú távú terveinkben Románia és Lengyelország szerepel, ahol, úgy tudom, még nincsenek országos fodrászüzlet-hálózatok. Erre azonban még éveket kell várni, azt hiszem, nem lennék hiteles franchise-tulajdonos, ha előtte nem épül ki az országos hálózat belföldön.

Életút

Perger Gabriella nem tipikus vállalkozó: a belgiumi Leuvenben, a Katolikus Egyetemen szerzett bölcsész-nyelvész diplomát, majd Szolnokon a Közgazdasági Főiskolán marketing szakirányon végzett. 15 évig a L'Oréal francia kozmetikai cégnél lépdelt egyre feljebb a ranglétrán, ahol marketingvezető tisztségig jutott.

Ettől a posztjától azonban megvált, és társával megalapított egy prémiumkategóriába tartozó szalont, majd egy évvel ezelőtt indított útjára a BioHair vállalkozást, amely eddig 12 fodrászüzletet működtet franchise formában. Arra a kérdésünkre, miért hagyta el a jól fizető multi vezető beosztását, Perger Gabriella azt mondta, hogy nagyon sok energiáját, idejét emésztette fel a cég. "A BioHairrel is nagyon sok a  meló, de ez a sajátom, és az nagyon sokat számít" - tette hozzá a cégvezető.