Százmilliós bírságot is kaphatnak az ügyfelet átverő bankok

2011.02.23. 15:26

Júliustól működik a pénzügyi felügyeleten belül a pénzügyi szolgáltatókkal kapcsolatos jogi panaszokat vizsgáló Pénzügyi Békéltető Testület, amely akár bírságot is kiszabhat a határozatokat be nem tartó bankokra és biztosítókra. Az ügyintézés ingyenes lesz, a bírság összege pedig 15 ezer forint és 100 millió forint között lehet.

Március végétől kezdhetik meg tevékenységüket a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) által létrehozott civil fogyasztóvédelmi hálózat irodái. A felügyelet által működtetett Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) július 1-jétől 25 fővel kezdi meg munkáját.

Balogh László, a PSZÁF alelnöke a főhatóság szerdai sajtótájékoztatóján bejelentette: a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (FME) által létrehozott konzorcium nyerte a PSZÁF által a civil fogyasztóvédelmi országos hálózat működtetésére kiírt pályázatot. A felügyelet a bírságbevételekből támogatja az irodák munkáját, az FME pedig vállalta, hogy a rendelkezésre álló 30 millió forintból nyolc nagyvárosban egy éven keresztül tanácsadó irodákat üzemeltet, amelyekben felvilágosítást adnak majd a pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatban.

Nadrai Géza, a PBT elnöke szólt arról, hogy az általa vezetett, július 1-jétől működő testület az ügyfelek és a pénzügyi szervezetek közötti szerződésből eredő jogviták rendezésének fóruma lesz, hét háromfős tanáccsal működik majd. Felhívta a figyelmet arra, hogy a PBT július 1-jétől fogad majd be kérelmeket, az addig megindult eljárások a mai békéltető testületekhez érkeznek majd. Kitért arra, hogy a működést érintő eljárási szabályok nem változtak, azzal a kivétellel, hogy júliustól nem kell az eljáró tagokat kiválasztani, illetve az együttműködési kötelezettség kikényszeríthető lesz.

A PBT hatásköre a pénzügyi szervezetekre és a saját ügyben eljáró természetes személyekre, a fogyasztókra, a pénzügyi szervezetek által nyújtott szolgáltatásokra, a szerződésekre, illetve a teljesítéssel kapcsolatos vitás ügyekre terjed ki - húzta alá Nadrai Géza, aki közölte: a PBT egyezségre törekszik majd a felek között, mediátori tevékenységet végez majd, és akkor indíthat eljárást, ha nincs folyamatban közvetítői, polgári peres eljárás az adott ügyben, és az adott intézmény már elutasította a panaszt.

Az ügyintézés ingyenes lesz, és gyors - tette hozzá, azzal, hogy 90 nap alatt kell döntést hozniuk, ez adott esetben 30 nappal hosszabbítható meg. Kiemelte, hogy az eljárásért a kötelező határozat esetén kell csak fizetni; a vesztes félnek a másik fél igazolt költségeit kell állnia. Nadrai Géza kitért arra is, hogy ha a határozatukat nem tartják be, akkor a döntést bírósági végrehajtási záradékkal lehet ellátni. Aláhúzta: az eszközök között szerepel az is, hogy a nem együttműködő szervezet nevét nyilvánosságra hozhatják, a PBT fogyasztóvédelmi intézkedéseket is hozhat, felszólítást tehet, bírságot is kiszabhat; utóbbi összege 15 ezer forint és 100 millió forint között lehet.

Szász Károly, a PSZÁF elnöke hozzátette: 2010-ben több mint 200 ezer volt a pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos ügyfélpanaszok száma, ebből a felügyelethez közvetlenül 50 ezer érkezett. A felügyeletről szóló, idén január 1-jén hatályba lépett törvény hatalmazta fel a PSZÁF-ot a Pénzügyi Békéltető Testület létrehozására.