Multivá szeretne válni a Szentkirályi ásványvíz gyártója

2011.03.07. 11:45

"Itthon piacvezető szerep, külföldön sok országban pedig maga a jelenlét" - így foglalható össze az a szemlélet, amellyel a Szentkirályi ásványvíz gyártója magyar multinacionális céggé kíván válni. Az első feltétel már teljesült, a további teendőkről pedig Balogh Levente, a társaság tulajdonos-ügyvezetője beszélt az [origo]-nak.

- Ambiciózus célnak tűnik, hogy a Szentkirályi magyar multinacionális céggé szeretne válni a világ ásványvízpiacán, ahol igen nagy a tülekedés. Reális ez a célkitűzés?

- Ha nem tartanám annak, nem fogalmaztam volna meg. Ennek persze számos feltétele van, de alapvető, hogy miképpen közelítünk a célhoz. Itthon például a sok téves megközelítés közül az egyik, hogy ha valami miatt nem sikerül Magyarországon érvényesülni, akkor majd külföldön menni fog. Ez alapjában téves felfogás, és valószínűleg kudarcra van ítélve. Ahhoz ugyanis, hogy bármely más országban is biztosan vethessük meg a lábunkat, először otthon kell piacvezetővé válnunk. Huszonéves koromban faltam azokat a könyveket, amelyek egy-egy üzleti dinasztia felemelkedésének történetét mesélték el, s többek között ezt az aranyigazságot szűrtem le belőlük. Ebből indultam ki a Szentkirályi felépítésekor, s az eddigi eredmények, azt hiszem, igazolták a választott út helyességét. Külön cégként és márkaként 2003-ban indultunk el, s az értékesítés árbevételét tekintve ma már piacvezetők vagyunk itthon, számos jelentős, tradicionális márkát magunk mögé utasítva.

- Ez a külföldi piacok bevételéhez kevés lesz.

- Pedig a megoldandó képlet itt is egyszerű, régről ismert. Kiváló minőségű terméket kell kínálni, s a színvonalat állandóan tartani kell. A Szentkirályi esetére lefordítva ez úgy néz ki, hogy nagy szerencsénk volt, találtunk egy kiváló minőségű vízbázist, amely teljesen steril, a víz nem tartalmaz sem arzént, sem nitrátot vagy nitritet, ebben szinte egyedülálló. Önmagában ez azonban kevés. Olyan technológiára van szükség a kitermelésnél, a palackozásnál, amely megtartja ezt a minőséget. Ezt mi megvalósítottuk, a víz felhozatalától a palack lezárásáig nem érinti emberi kéz a terméket. Olyan technológiát vezettünk be, amelyre a konkurencia is elismeréssel tekint, mert nekik nincs ilyen. Hogy még érthetőbb legyen az üzleti filozófiánk: azt valljuk, hogy a kiváló minőség nem az ár függvénye, hanem alapfeltétel, legyen szó ruha, bútor vagy ásványvíz előállításáról. Még szemléletesebb talán az autógyártás példája. Nézze meg, hogy a gyárak a tíz évvel ezelőttihez képest mennyi újítást, több kényelmet és biztonságot nyújtó szolgáltatást gyömöszölnek be a gépkocsikba, miközben reálértékben nem kérnek magasabb árat az autókért. Így értem, hogy a szint tartása és a fejlesztés nem lehet az ár függvénye. Ehhez ragaszkodom, s ezért fogalmaztuk meg mottónkat, amely szerint: "A kiváló minőség nem extra, hanem alapvető követelmény".

- Gondolja, hogy ezt a konkurencia nem tartja evidenciának?

- Nem tudom, mit tart annak, s mit nem. De az tény, hogy megítélésem szerint elhibázottan reagáltak a Szentkirályi megjelenésére. Válaszul rossz árpolitikát, rossz marketinget alkalmaztak, s a termékstruktúrájukat is rosszul építették fel.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Helyi cégek felvásárlásával terjeszkedik a Szentkirályi. További képekért kattintson a fotóra!

- Mekkorát lökött a Szentkirályin a 2004-ben Párizsban elnyert díj? (A díjról keretes írásunkban olvashat részletesen)

- Az a díj a márkaépítés csak egyik - bár kétségtelenül fontos - lépcsőfoka volt. Azóta 32 hazai és nemzetközi díjat nyertek a vizeink, amiről kevesebb szó esik. Ennek persze az az oka, hogy 2004-ben Párizsban nagyon komoly volt a mezőny, ugyanis nem szimpla megmérettetés volt, hanem akkor tartották a palackozott vizek kongresszusát is, amely miatt a világ 110 legjelentősebb cége volt jelen és nevezett, lefedve az ásványvíz-előállítók háromnegyedét. Ez adta meg a díj különleges rangját.

- Hogyan képzeljük el a nemzetközi piacon való megjelenést? Jön a Szentkirályi, és szó szerint elárasztja a külső piacokat az ásványvizével?

- Egyáltalán nem, sőt ellenkezőleg. A terjeszkedést úgy képzelem el, hogy néhány környező országban, és távolabb is helyi ásványvízcégeket vásárol fel a Szentkirályi. Nagyon fontos szempont ugyanis a nemzeti márkák megtartása helyben. A fogyasztók általában a saját termékeket kedvelik, azokat részesítik előnyben, ami természetes, gondoljunk csak arra, hogy nálunk is hányszor elhangzik, hogy vásároljunk magyar élelmiszert. Ez valahogyan kódolva van az emberekben, az egyes nemzetekben, hogy a saját kamrájában bízik, s ez ellen felesleges lenne hadakozni. Ha sikerül megvásárolni helyi gyártót, arra az értékesítési láncra prémium márkaként már felfűzhető a Szentkirályi is.

Ha belegondol, ezt a stratégiát követték Magyarországon a multik az édességiparban vagy a tejiparban is. Megtartottak számtalan közkedvelt márkát, Boci, Tibi, Túró Rudi és társai, de közben behozták a saját termékeiket is. Nem szégyen tanulni a multiktól, amit jól csinálnak, át kell venni tőlük, amit rosszul, azt viszont ki kell javítani. Szó sincs tehát arról, hogy bármely külpiacot megpróbálnánk elárasztani a Szentkirályival - ez nem is menne az előbb felsoroltak miatt. A pármai sonkát a világ talán legjobb sonkájának tartják, Magyarországon is kapható. Mégis, ha az össz hazai sonkafogyasztással vetnénk össze, szinte mérhetetlen az itt értékesített mennyiség. Ennek ellenére a pármai sonka itt van nálunk is, mert egy világhírű brandnek mindenhol jelen kell lennie. Így képzelem el az építkezést a Szentkirályival is, kis lépésekben. Ennek jó példája, hogy Malibuban, Robert de Niro ottani Nobu éttermében Szentkirályi ásványvizet szolgálnak fel, elismerve az ásványvíz kiváló minőségét, meg persze azt a munkát, amellyel sikerült elfogadtatnunk a vizünket a világhírű művésszel. 

- Milyen eredménnyel lenne elégedett öt-tíz év múlva, mikor mondhatná, hogy tényleg magyar multivá vált a Szentkirályi?

- Itthon tavaly 150 millió liter ásványvizet adtunk el, öt-tíz év múlva nagyon elégedett lennék az évi 300 millió literes értékesítéssel, ha azt stabilan tartani tudnánk. Ami a külpiacokat illeti, jelenleg tíz országban kapható a Szentkirályi, reményeim szerint az országok száma legalább 20-30-ra bővíthető a következő években.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Emberi kéz érintése nélkül palackozzák az ásványvizet. További képekért kattintson a fotóra!

Ezt kell tudni a Szentkirályiról

A Szentkirályit adó vízbázist a társaság tulajdonosának édesapja, Balogh Sándor fedezte fel. Az 1989-ben indult családi vállalkozás szörp és üdítő gyártásába vágott bele, ahhoz kellett a nagy mennyiségű ivóvíz, amelyet saját kútból kívántak kinyerni. Kecskeméttől 20 kilométerre, a Szentkirály község melletti területre esett a választás. A családi legendárium szerint Balogh Sándor maga jelölte ki, hogy itt és itt kellene fúrni. Az eredmény három kút kiépítése lett, amelyek együttes vízhozama évi 1,5 milliárd liter víz lenne - ez 50 évig garantált mennyiség. (Összehasonlításul: a francia Evian évente 1,2 milliárd liter vizet értékesít.) Jelenleg évi 150 millió liter ásványvizet állítanak elő, a víz minősége kiváló, nem tartalmaz sem nitritet, sem nitrátot, de arzént sem, miközben gazdag ásványi anyagokban. 2003-ban Balogh Levente megalapította a Szentkirályi Ásványvíz Kft.-t. Igazi áttörést 2004 hozott, amikor "a Szentkirályi ásványvíz a legszigorúbb szabályok szerint ítélő szakmai bírák döntése alapján a világ legjobb ásványvize lett: szénsavmentes kategóriában elnyerte a párizsi Aqua-Eauscar-díjat, maga mögé utasítva a világ híres, nagy múltú ásványvizeit" - olvasható a cég honlapján. A márka iránt jelentősen megnövekedett kereslet miatt a cég modernizálásba kezdett: új gépsorokkal bővítették a telep csarnokait, majd 2010-ben, 700 millió forintos beruházás keretében felépült az új logisztikai központ, és beüzemeltek egy újabb, hipermodern palackozógépsort is.

KAPCSOLÓDÓ CIKK