Eljárást indított az Aldi, az Auchan és a Spar ellen a GVH

2011.03.24. 8:47

A Gazdasági Versenyhivatal feltételezése szerint három áruházlánc - az Aldi, az Auchan és a Spar -, és a CBA-hálózathoz tartozó Hansa-Kontakt Kft. a fogyasztókat megtévesztő módon magyar termékként népszerűsítette különböző árucikkeit, ezért eljárást indított a cégek ellen. Az eljárás lefolytatására három hónapja van a hatóságnak, utána születhet döntés.

Három versenyfelügyeleti eljárás indulását jelentette be szerdán a Gazdasági Versenyhivatal. A vizsgálatra azért van szükség, mert a hatóság arra gyanakszik, hogy az Aldi Magyarország Bt., a Spar Magyarország Kft., valamint az Auchan Magyarország Kft. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a vásárlókkal szemben. A GVH csütörtökön kiadott sajtóközleménye szerint hasonló indokkal a CBA-lánchoz tartozó Hansa-Kontakt Kft. ellen is eljárás indult.

A GVH közölte, a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti azt, hogy a cégek valóban jogsértést követtek el. Az eljárás a feltételezett jogsértés bizonyítását célozza, a vizsgálatot három hónap alatt kell befejeznie a hatóságnak, a határidő azonban meghosszabbítható.

Magyar termék vagy nem magyar termék

A versenyhivatali tájékoztatás szerint az Aldi az általa forgalmazott termékek nagy részét "Magyar minőség" felirattal látja el, ami a nemzeti színű háttér előtt jelenik meg az áruházi címkéken és reklámokban. Emellett a cég internetes oldalain "Magyar minőség" menüpontot működtet, amely alatt négyféle termékcsoportban számos termék megtalálható. "A Magyar minőség szlogennek a magyar nemzeti színekkel való együtt alkalmazása - valószínűsíthetően tévesen - azt a látszatot keltheti a fogyasztóban, hogy magyar terméket vásárol, annak ellenére, hogy egyes ilyen szlogennel hirdetett termékek ugyan Magyarországon nyerték el végső formájukat, ám a termékek előállításához használt alapanyagok egyes esetekben valószínűsíthetően nem magyar eredetűek" - derül ki a GVH tájákoztatásából.

Az Aldihoz hasonlóan a magyar termékek reklámozása miatt indul eljárás az Auchan ellen is. A GVH szerint az áruházlánc tavaly augusztus 6-ától 12-éig terjedő időszakra vonatkozó reklámkiadványában "Auchan Hungarikum" szlogennel olyan termékek jelentek meg, amelyek nem tartoznak a közismert hungarikumok körébe. A GVH azt feltételezi, hogy reklám alapján a vásárlók azt gondolhatták, hogy az adott termékek száz százalékban magyar termékek, miközben e termékeket vélhetőleg száz százalékban külföldi tulajdonban lévő vállalkozások állítják elő, és előállításukhoz használt alapanyagok egyes esetekben valószínűsíthetően nem magyar eredetűek.

A Spar ellen pedig azért indult eljárás, mert a cég tavaly július 29-étől augusztus 4-éig és a augusztus 12-étől 18-áig országos reklámkiadványaiban magyar termékként hirdetett meg termékeket, holott azok származási helye nem Magyarország, ezért a vevők valószínűsíthetően tévesen gondolhatták azt, hogy magyar terméket vesznek.