Az elmúlt években a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése vitte el az úthálózatra szánt szűkös források nagy részét, ezért elmaradásban van a hazai úthálózat felújítása. A közlekedési helyettes államtitkár szerint a használatarányos útdíj bevezetése után lehet ledolgozni az útfelújítási elmaradást.

Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár szerint az országos közúthálózaton tapasztalható fenntartási elmaradás csak a használatarányos díjszedés bevezetését követően dolgozható le - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.

A Közúti Üzemeltetési és Fenntartási Napok szakmai találkozón azt mondta, hogy az elmúlt két évtizedben a gazdasági nehézségek miatt szűkösen rendelkezésre álló fejlesztési források döntő részét a gyorsforgalmi úthálózat bővítésére fordították. Az utak és hidak felújítása, karbantartása háttérbe szorult.

A megnövekedett hálózattal együtt járó többletfeladatok ellátásához nem terveztek további forrásokat - mondta. Az éves felújítási keretek nagyságát nem a műszaki szükségletek határozták meg, a források elosztása a maradványelv alapján történt. Az utóbbi években a költségvetés által biztosított felújítási keret a szükséges forrás tizedét tette ki - mondta Schváb Zoltán.

Szerinte a 2005 és 2010 közötti hatéves időszakban a szükséges 15 ezer kilométer helyett csupán 5000 kilométer út újult meg, hat év alatt tehát csak kétévnyi feladatmennyiség ellátására futotta az uniós és hazai forrásokból.

A helyettes államtitkár szerint az utak állapotának tartós rendezése, az értékvesztés fokozatos felszámolása a használatarányos díjszedéstől várt többletforrások felhasználásával, 2013 után kezdődhet meg.

Korábban Völner Pál közlekedési államtitkár azt mondta az [origo]-nak, hogy jövő év elejétől építené az elektronikus kapukat a kormány, és 2012 második felétől már beszednék a teherautóktól a használatarányos útdíjat.