Simor: Születtek rossz döntések, ezért van szükség a felvilágosításra

2011.05.10. 11:41

"Azt kell elérni, hogy az ügyfél fel tudja tenni azt az 5-10 kérdést, amelyek alapján ki tudja választani a megfelelő pénzügyi terméket" - hangzott el egy új pénzügyi edukációs program indításán, ahol az MNB elnöke és a PSZÁF alelnöke is felszólalt.

"A jegybank nem kritizálni szeretné a lakosság pénzügyi ismereteit, de azt látni kell, hogy az a tudás, amivel a lakosság kezeli a pénzügyeit, az nem segíti a gazdaságot, az elmúlt időszakban ugyanis születtek rossz döntések" - mondta Simor András jegybankelnök kedden a Magyar Nemzeti Bankban tartott sajtótájékoztatón, amelyen a szervezők ismertették a kedden induló, tizenöt hónapig tartó Mindennapi Pénzügyeink Programot, amelynek célja az öngondoskodás népszerűsítése, a pénzügyi kultúra fejlesztése.

Az MNB és a Pénziránytű Alapítvány felmérése szerint ugyanis a lakosság felének nincs megtakarítása, és kilátástalan helyzetbe kerülnének, ha elvesztenék az állásukat.

Széles szakadék az ügyfelek és a bankok között

Balogh László, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) alelnöke közölte: a pénzügyi fogyasztóvédelem megerősödött az elmúlt években, részben a jogalkotási oldalnak köszönhetően, ugyanakkor további lépésekre van szükség, hogy mérséklődjön a pénzügyi szektor képviselői és az ügyfelek közötti óriási aszimmetria. "Ez azt jelenti, hogy a cégeknél jogászok és közgazdászok csapatai dolgoznak egy-egy konstrukció kidolgozásán és értékesítésén hosszú ideig, míg a nem feltétlenül azonos pénzügyi szaktudással rendelkező ügyfeleknek sokszor egyedül, rövidebb idő alatt kell dönteniük" - mondta Balogh, és hozzátette: a válság miatt sok lett a csalódott fogyasztó, erodálódott a bizalom a pénzügyi szolgáltatókkal és termékekkel szemben. "Ezt a bizalmat vissza kell szerezni, ami hozzájárulhat a szektor erősödéséhez. Azt kell elérni, hogy az ügyfél fel tudja tenni azt az 5-10 kérdést, amelyek alapján ki tudja választani a megfelelő terméket" - fogalmazott a PSZÁF alelnöke.

Simor András jegybankelnök a sajtótájékoztatón azt is elmondta, hogy a cél, hogy az emberek alapos mérlegelés után dönthessenek pénzügyi kérdésekben. "A pénzügyi edukáció fejlesztése a jegybank önös érdeke is, mert a tudatos fogyasztói döntések, ha úgy tetszik, növelik a pénzügyi stabilitást, ennek a fenntartása pedig a jegybank egyik legfontosabb feladata" - tette hozzá.

A 80 millió forintos költséggel működtetett program keretében több száz cikk jelenik majd meg az online és nyomtatott magazinokban. Az első téma a családi kassza, ezen belül a bankszámlákról való tájékozódást segítik, és a családok pénzügyeinek kezeléséhez adnak majd tanácsot szakértők a program keretei között.