A lemondott Vodafone-vezér már nem akart vállalatot vezetni

Beck György, Vodafone Magyarország vezérigazgatója
Vágólapra másolva!
Sokáig egyszerűen az olcsó mobilszolgáltatónak számított Magyarországon a Vodafone, de mára sikerült elérni, hogy magas színvonalú és versenyképes a rendszere - mondta az [origo]-nak adott telefoninterjújában Beck György elnök-vezérigazgató, aki csütörtökön jelentette be, hogy októbertől átadja a Vodafone vezérigazgatói tisztségét, és elnökként dolgozik tovább. Beck György elmondta, büszke rá, hogy eddig mindegyik multinacionális munkaadójánál sikeresen lobbizott egy nagyobb magyarországi befektetésért.
Vágólapra másolva!

Miért mondott le a vezérigazgatói tisztségről?

- Harminchárom éve vagyok a pályán, és korábban általában négyévente váltottam. Most is eltelt nagyjából ennyi idő a legutóbbi váltásom óta, de olyan közel állok a Vodafone Magyarország csapatához, hogy miközben az operatív vezetést átadom, szeretnék mégis itt maradni. Előfordult már más országban is ilyen megoldás a cégnél. Csak elnökként nyilván kevesebb lesz a feladatom, mint vezérigazgatóként is volt.

Elsősorban a külső kapcsolatokkal és lobbitevékenységgel fog foglalkozni. Ez mit jelent pontosan?

- Feladatom lesz biztosítani, hogy a Vodafone-t a súlyának megfelelően kezeljék, megkapja azt az odafigyelést, amire szüksége van. Ez főként kormányzati szervekkel, hatóságokkal, államigazgatási szabályzókkal való kapcsolattartást jelent majd.

Amikor 2007-ben kinevezték, kitűzték azt a célt, hogy a Vodafone-nak előrébb kell lépnie a hazai szolgáltatók versenyében a harmadik helyről?

- A fő feladat a belső folyamatok rendbe tétele volt, illetve az, hogy felhúzzuk a cég szolgáltatási színvonalát a két versenytárséhoz. Sokáig egyszerűen csak mi voltunk az olcsók, de az ügyfelek ma már jó minőségű kiszolgálást is kapnak egy abszolút versenyképes rendszeren. Emellett természetesen meg kellett alapozni annak a reális lehetőségét, hogy a piaci részesedésünk a második legnagyobb lehessen. Szerintem ez sikerült, a mobilinternet terén, például, mely a mobiltelefon-iparág jövője, már egyértelműen megelőzzük a Telenort.

Négy-öt éve a Vodafone kimondottan fiatalos arculatú szolgáltató volt. Szándékosan alakították komolyabbra az imázst az elmúlt években?

- Az indulása után valóban nagyon fiatalos volt a cég imázsa és az ügyfélköre, de az utóbbi időben ez már nem működött annyira. Rájöttünk, hogy azért nem, mert tíz év alatt az ügyfelek is ugyanennyivel idősebbek lettek, és nem ugyanúgy kell megszólítani, mondjuk, egy 18 éves embert, mint egy 28 évest. Át kellett pozícionálni magunkat. Persze nem felejtettük el a fiatalokat sem, nem véletlenül vagyunk főszponzora a hamarosan kezdődő Sziget Fesztiválnak.

A Vodafone fizeti a telekommunikációs cégekre kivetett válságadót, eközben elindította a 4G-s fejlesztést. Ezek szerint mégsem lehetetlen ilyen teher mellett beruházni?

- Nem lehetetlen, de a válságadót ettől függetlenül nagyon megéreztük. A versenytársainknál is jobban, mert a mi beruházásaink később indultak el, így a profitszintünk alacsonyabb még. Tavaly a teljes nyereségünket elvitte a különadó, ezért nem volt könnyű továbblépni, de úgy döntöttünk, hogy kivárás helyett inkább előremenekülünk. Reméljük, hogy előbb-utóbb megszűnik az extra adó, melynek egyrészt a mértéke problémás, másrészt pedig az, hogy csak néhány iparágat sújt. Ha elfogadjuk, hogy az ország rossz helyzete miatt mindenkinek áldozatot kell hoznia, akkor jogosan vetődik fel a kérdés, hogy más iparágak miért nem fizetnek.

Több multinacionális cég felsővezetőjeként is dolgozott. Van mozgástere egy magyar vállalatvezetőnek egy multinál?

- Egyértelműen van. A pályám nagyobb részét multiknál töltöttem, és mindenhol el tudtam érni, hogy jelentős mértékű befektetést hozzon az anyavállalat Magyarországra. Ezért lobbizni kötelessége minden magyar menedzsernek, büszke vagyok rá, hogy több esetben sikerült. Hasonló eredmény, hogy a kínai Huawei, mely a Vodafone magyarországi partnere, ide telepíti az európai gyártóközpontját. Ebben a döntésben fontos szerepe volt a Vodafone-nak, illetve személy szerint nekem, hiszen a mintaszerű együttműködés után logikus volt a Huawei részéről Magyarországot választani. A kínai gyár évi hárommilliárd eurós forgalma jól jön majd az országnak.

És milyen üzleti partner egy világszerte ismert, sikeres kínai vállalat?

- A kínaiak fegyelmezett, szorgalmas, jó partnerek. Kemény, hajtós csapat, betartják az ígéreteiket, bár nyilván vannak speciális dolgok, amelyekre figyelni kell, mert más a kultúra. A Huawei-partnerség mindenesetre zászlóshajója az egyre javuló magyar-kínai kapcsolatrendszernek, ily módon ennek alakulásában nagy szerepünk volt.

Forrás: MTI/Beliczay László

Mennyire tudnak helytállni a magyar vállalatvezetők? Önt egy olasz szakember követi a vezérigazgatói székben, a két versenytársat is külföldi menedzser irányítja, és az utóbbi időben bankoknál is váltott hazai vezetőt külföldről érkező.

- Nem hiszem, hogy ez tendencia, akár az is lehet az oka, hogy mind több magyar menedzser külföldön kap megbízatást. Bár az is elképzelhető, hogy néha az ország vagy a régió problémáit rávetítik a helyi vezetőkre, holott ez nem igazságos, a nehézségeket a rossz gazdasági környezet okozza. A magyar menedzserek megállják a helyüket, a fiatal generációknak is megvannak a kellő képességeik.

Van egyáltalán jelentősége annak, hogy magyar-e a vezető?

- Az biztosan fontos, hogy legyen magyar a vezetésben, elsősorban a kommunikáció és a hazai értékek képviselete szempontjából. Nálunk, például, a sajtótájékoztatók nagy részét továbbra is én fogom tartani. A mi példánk talán egy új irány lehet, hiszen én úgy megyek, hogy maradok, az utódom pedig egy olyan szakember lesz, aki dolgozott Dél-Afrikában, Franciaországban, Németországban, Olaszországban, és a cég angliai központjában is.

Beváltotta a reményeket az együttműködés a Magyar Postával, melynek keretében a Posta értékesít Vodafone-szolgáltatásokat?

- Nem rosszak az eredmények, de annyira nem vált be, ahogy reméltük, több sikert vártunk. Az alapkoncepció az volt, hogy a Posta elvigye az üzletet az olyan kistelepülésekre, ahol egyik szolgáltatónak sincs képviselete. Lassabban ment a postások kereskedővé válása, mint ahogy szerettük volna.

Mennyi ügyféllel sikerült így kapcsolatba lépni?

- Kevesebbel, mint terveztük, de a Postával közösen úgy döntöttünk, hogy amíg a számuk el nem ér egy bizonyos határt, addig nem közöljük ezt az információt.

Aktív vízilabdázó, erősen kötődik a sportághoz. Távozása utána is marad a szövetség szponzora a Vodafone?

- Igen, a márkának erős eleme a sportszponzoráció, a Forma-1 támogatása mellett mindenhol keressük a helyi leányvállalat értékeit képviselő sportágakat, és a vízilabda optimális választásnak tűnik, szerintem marad a támogatás.

A mostani váltása azt jelzi, hogy visszavonulóban van, vagy vannak még vállalatvezetői tervei?

- Elmúltam ötvenhét éves, és nagyon szerencsésnek mondhatom magam, mert ahhoz a korosztályhoz tartozom, amely részt vehetett sok fontos dolog létrehozásában. Olyan izgalmas feladatokon dolgozhattam, mint az első tőzsdei informatikai rendszer, a MÁV, az APEH és több nagy bank informatikai rendszere. A magánéletem viszont kicsit megszenvedte a munkát, ezért úgy döntöttem, hogy lassítok. Most úgy érzem, az operatív vezetésbe már nem vágnék bele, inkább a tapasztalataimat szeretném átadni.