Kósa Lajos és öt képviselőtársa a fővárosi tömegközlekedés-támogatást nyesné meg ötmilliárd forinttal, és a pénzt a vidéki városoknak adnák. A múlt héten kezdődött a közlekedési pénzekért a kemény lobbiharc, amelyben a főváros is küzd a támogatásokért. Eközben jövőre az ideinél 15 százalékkal kevesebbet szán erre a célra a kormány.

Szinte még meg sem száradt a tinta a 2012. évi költségvetési törvényjavaslaton, amelyet a kormány pénteken délután nyújtott be a parlamenthez, máris beérkezett az első módosító indítvány a múlt héten elindult lobbiharc folytatásaként, amelynek keretében vidéki városok szeretnének Budapest kárára plusz állami támogatást szerezni.

Hétfőn délelőtt befolyásos fideszes képviselők, köztük Kósa Lajossal (a Fidesz alelnöke, Debrecen polgármestere) nyitották a sort a 2012-es költségvetéshez beadott módosító indítványukkal. Kósa mellett Borkai Zsolt győri, Cser-Palkovics András székesfehérvári, Szalay Ferenc szolnoki, Székyné Sztrémi Melinda salgótarjáni és Habis László egri polgármester jegyzi a szóban forgó dokumentumot, amelyben 5 milliárd forint átcsoportosítására tesznek javaslatot. Ezt a pénzt a fővárosi tömegközlekedés támogatására a kormány által szabott 32 milliárd forintos keretből csípnék le, amely így 27 milliárdra apadna, és a vidéki városoknak, településeknek adnák oda, az ottani tömegközlekedés támogatására.

Az indoklásuk így szól: "A központi költségvetésből az önkormányzatok számára helyi közlekedéshez biztosított támogatás jelenleg aránytalanul nagy mértékben támogatja a Főváros helyi közlekedését, és indokolatlanul szorítja háttérbe a vidéki városok helyi közlekedését. A főváros helyi közlekedése az országos személyszállítási teljesítmények kb. 70 százalékát képviseli, azonban a főváros jelenlegi támogatása a teljes támogatás közel 92 százaléka. A helyi közlekedés támogatására vonatkozó szabályok módosításának célja ez az aránytalanság kiigazítása."

A múlt héten indult a harc

Az indítványt jegyző polgármesterek azonban nem most indították harcukat a közlekedési pénzekért, a múlt héten csütörtökön egy olyan törvényjavaslatot adtak be a parlamenthez, amelyben az utazási kedvezményekről szóló törvényt szeretnék módosítani. Az lényegében a mostani, költségvetési törvényjavaslathoz csatolt módosító indítvány másik lába.

A múlt heti törvényjavaslatukban megnevezik azt, hogy a vidéki városokban használt nyugdíjas- és diákbérletekhez adott állami támogatást pontosan mennyivel emelnék, most pedig ennek költségvetési hatását tükrözi a mai módosító javaslatuk. A módosítással a költségvetés továbbra is a kormány által javasolt 93 milliárd forintot fordítaná fogyasztói árkiegészítésre (vagyis az utazási kedvezmények után a közlekedési cégeknek adott állami forrásra), csak annak elosztása változna meg a főváros és a vidéki városok között.

A fővárosnak is van javaslata

Eközben a főváros ellentámadást indított. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK), épp a hat polgármester akciójára válaszul honlapján megjelentetett egy közleményt, amelyben a vidéki közlekedési cégek által követelt árkiegészítéshez hasonló mértékű emelést szorgalmaznak.

A közlekedési támogatásról kirobbant harcról, más témák mellett, a hét második felében Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István budapesti főpolgármestere is egyeztetni fog.

A vidék és a főváros közötti ellentétet élezi, hogy a jövő évre a kormány által a költségvetésbe beállított 93 milliárd forintos keretösszeg az idei 109 milliárdos előirányzatot jócskán alulmúlja. Vagyis az utazási kedvezményekre a kormány 15 százalékkal kevesebbet szán jövőre.