Milliós megtakarítást ígér a vállalkozásoknak az informatikai felhő

2011.10.10. 17:08

A saját szervert drága megvenni és üzemeltetni, ki sem használják a cégek, így az úgynevezett felhőszolgáltatással sok pénzt tudnak megspórolni. Egy 20 fős vállalkozás akár másfél millió forintnál nagyobb megtakarítást is elérhet három év alatt.

Csak az elektronikus levelezés megoldásában több százezer forintot spórolhat egy húszfős cég azzal, hogy nem saját maguk alakítják ki az ehhez szükséges infrastruktúrát, hanem bérlik azt egy "felhő"-szolgáltatótól - állította Kováts Péter, a CE-On Demand értékesítési igazgatója. A felhő az informatikában azt jelenti, hogy csak az interneten keresztül éri el a felhasználó, amire szüksége van, fizikailag nincs a cégeknél a számítógépes program vagy maga a szerver.

Ha egy vállalkozás úgy dönt, hogy maga alakítja ki az elektronikus levelezési rendszerét, akkor szervert kell vennie, amely alaposan megdobja az áramszámlát, meg kell rá vennie a szoftvert, karban kell tartania, fizetnie kell egy informatikust. Mindez egy 20 fős vállalkozásnál három év alatt (ennyi körülbelül az elavulási ideje a technikának) 2 715 000 forintot jelent. Az elektronikus levelezési rendszert egy felhőszolgáltató 918 000 forintért megoldja három évre - ismertette Kováts számításaikat kiemelve, hogy mindez csak a levelezésre vonatkozik, más informatikai funkcióknál még nagyobb lehet a különbség.

Ha új céget indítana, így csinálná

Az Amerikai Kereskedelmi Kamara (AmCham) október eleji, kkv-knak szóló rendezvényén Kőnig Tibor, a Microsoft Magyarország főmérnöke arról beszélt, hogy ma kevés cég van, akik a felhőszolgáltatás felé indultak, de később gyors felfutást vár. "Kicsit olyan, mint a bankkártya. Eleinte egymás tapasztalataira várnak a vevők, de később gyorsan elterjed" - mondta. Szerinte ez azért fog bekövetkezni, mert "minden vállalkozó először fogyasztó", vagyis a hétköznapi életben megismert technológiát a saját üzletükben is meg akarják valósítani.

A rendezvény egyik résztvevője, Solti Előd, a Solti and Partners Consulting Kft. ügyvezetője azt mondta, "ott tudtam meg, hogy már használok felhőt". Az ügyvezető arra utalt, hogy többek közt a széles körben ismert internetes keresőprogramok ezen az elven működnek. Hozzátette ugyanakkor, hogy tudatosan még nem választottak felhőszolgáltató által kínált informatikai terméket. Szerinte egy már működő cégnél átállni nagyobb áttekintést igényel, de ha új vállalkozásba fogna, mindenképpen ebben gondolkodna.

A szoftvereiket a számítógépek beszerzésével egy időben vásárolták, akkor még nem merült fel, hogy ezt felhőszolgáltatás keretében tennék. Az előadás után úgy látta, a cégeknek jó megoldás a felhőszolgáltatás, mert olyan informatikai megoldások is elérhetővé váltak számukra, amelyeket eddig nem tudtak megfizetni.

Akkor kell fizetni érte, ha használják

A beruházási kiadások hiányán túl azzal spórolnak a cégek a felhővel, hogy minimálisra csökkentik a kihasználatlan kapacitást. Egy idegenforgalmi cégnél nyáron és a tél egy részében terheltek csak a vállalkozások informatikai rendszerei, az év többi részében kihasználatlanok. A felhőszolgáltatóktól akkora kapacitás bérelhető, amekkorára a cégnek épp szüksége van, így nem viszi el a költségeket a kihasználatlanság.

A szolgáltatók mindig a szoftverek legfrissebb verzióját használják, így az újabb licencek megvásárlására sincs szükség. A technológia ráadásul legalább olyan biztonságos, mint ha a cég saját maga alakítja ki a biztonsági rendszerét - mondta Kőnig Tibor. Hozzátette, a felhő előnye, hogy az adóhatóság le sem tudja foglalni a szervert, mivel az fizikailag a szolgáltató hatalmas kiterjedésű gépparkjában van valahol virtuális szerverként.