Óriási orosz megrendelést rebesgetnek a Suzuki beszállítói

suzuki swift sport
Vágólapra másolva!
Bár hivatalosan az esztergomi Suzuki-gyár nem tud róla, egyes beszállítók között terjed a hír, amely szerint az üzem hatalmas megrendelést kaphat Oroszországból. Az egyik beszállító szerint a Suzuki-gyár egyébként is javított teljesítményén, és jövőre már 185 ezer autó gurulhat ki a gyárból. Egy esetleges többtízezres, vagy akár százezer darabos megrendelés a gyengélkedő magyar gazdaságnak is úgy hiányzik, mint egy falat kenyér.
Vágólapra másolva!

"Érzékelhetően megemelkedett a Suzukitól érkező megrendelések volumene"- mondta az [origo]-nak a gyárat több csatornán kereszül is alkatrészekkel ellátó cég, neve elhallgatását kérő vezetője.

Hozzátette: az első félévben, a havi rendelések alapján úgy saccolták, 150 ezer darab autó készülhet az esztergomi üzemben; az augusztusi kéthetes leállás előtt, már júliusban jóval többet kellett szállítani, a cégükhöz érkező havi szintű megrendelési érték 30-35 százalékkal nőtt és azóta is maradt ez a volumen, így az eredeti tervben szereplő 170 ezer körüli mennyiséggel számolnak.

"Úgy tudom, hogy jövőre az idei tervben szereplő 170 ezerrel szemben 185 ezer darabos gyártási tervről van szó" - fogalmazott a cégvezető, aki azonban hozzátette, nem kapott hivatalos információt sem az idei, sem a jövő évi tervekről.

"Bárcsak így lenne"

A beszállító nem tudja a rendelésnövekedés pontos okait. Erről annyit mondott, hogy elképzelhető valamelyik exportpiac felfutása, de a beszállítói körben terjed egy pletyka, amely szerint az orosz piacról érkezett megrendelések állhatnak a háttérben. Hozzátette, több beszállítónál is arról beszélnek, hogy szó van egy óriási, 100-150 ezer darabos oroszországi megrendelésről, de ezt még senki nem erősítette meg.

Az [origo] megkereste más beszállítók vezetőit, egyikük azt mondta, "hivatalosan még nem kaptunk jelentős megbízást, de volt szó egy komolyabb oroszországi megrendelésről". Akadt azonban több Suzuki-beszállító, amelyek nem tudtak erről, utóbbi cégek vezetői csak annyit mondtak, "bárcsak így lenne".

"Nem tudunk több tízezer vagy akár százezer darabos oroszországi megrendelésről. A jövő évi gyártástervezés jelenleg még nem végleges, de nem számolunk az ideinél jóval nagyobb darabszámmal. Az igaz, hogy az elmúlt évben megkezdődött a kapcsolatfelvétel az orosz piac képviselőivel, ám az együttműködés viszonylag korai szakaszban jár" - mondta kérdésünkre Ruska Viktória, a Magyar Suzuki Zrt. kommunikációs vezetője. Azt is elmondta, hogy a Suzuki-gyár az idén nagyjából 170 ezer autót gyárt, de az üzem maximum kapacitása 280 ezer autó lehetne hatnapos, három műszakos termeléssel, de a szóban forgó mennyiség legyártásához komoly előkészületekre lenne szükség.

Komoly felkészülésre lenne szükség

Ezzel összhangban nyilatkozott az egyik Suzuki-beszállító - névtelenséget kérő - vezetője, aki a rendelési folyamatról elmondta, az autógyárak beszállítói legtöbbször három előrejelzést kapnak a gyártól. A hosszú távú is csak 1-2 hónapra szól, a rövid távú 1-2 hétre, és van a legrövidebb, amely a napi szintű beszállításra vonatkozik.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Kelet felé indulnak a magyar Suzukik?

Egy több tízezer vagy akár százezer darabos megrendelésnél legalább egy hónap kellene a felkészülésre, mert hiába kér a gyár háromszor annyi alkatrészt, mint egy-két hónappal korábban, a gépek kapacitása még bírná, de alapanyagból nem biztos, hogy rendelkezésre áll a megfelelő többlet. "Az esztergomi gyár közel 300 ezer autó legyártására képes, tehát, ha lesz ilyen megrendelés, akkor a megfelelő felkészülés után teljesíteni tudja a megrendelést" - fogalmazott a cégvezető.

Nem mindennapi autóvásárlás

Lőcsei Tamás, a PricewaterhouseCoopers (PwC) nemzetközi tanácsadó cég magyar irodájának cégtársa az [origo]-nak azt mondta, egy százezres vagy azt megközelítő darabszámú megrendelés minden vonatkozásban nagyon jelentősnek számít. "Ha valóban Oroszországból érkezne egy ilyen volumenű megrendelés, akkor két variációt tudok elképzelni. Az egyik, hogy sok kereskedő összeállt és közösen adnak le egy megrendelés-előrejelzést a gyárnak. A másik lehetséges verzió, hogy az orosz kormány rendel ennyi autót, mondjuk a helyi hivatalok autóparkjának frissítésére" - fogalmazott Lőcsei Tamás, aki azonban hozzátette, hogy mindkét verzió meglepő lenne.

"Az állami megrendelés esetén felmerül, hogy miért nem orosz gyárból rendelik meg ezt az óriási mennyiséget, ráadásul a Suzuki nem egy szokványos autó az állami szektorban. A kereskedők közösen leadott megrendelése sem bevett gyakorlat ebben a szektorban, inkább egyedi megrendelések történnek a keresletnek megfelelően" - mondta Lőcsei.

Arra a kérdésünkre, hogy a nagy volumenű megrendeléseket hogyan bonyolítják le az érintettek, azt mondta, nem szükséges bevonni külső partnereket. "Tulajdonképpen egy szimpla vásárlásról, ez esetben flottavásárlásról van szó, csak a méret közel sem mindennapi" - vélekedett a PwC szakembere, aki azt is hozzáfűzte, Magyarország szempontjából ez egy áfamentes exporttranzakció, amelynek az értéke növeli majd a magyar GDP-t. "A gazdasági fejlődésre gyakorolt pontos hatást nagyon nehéz lenne lemérni, az azonban biztos, hogy komoly pluszt jelentene a GDP-ben" - mondta Lőcsei Tamás.

Jól járna a GDP

Egy esetleges százezer darabos megrendelés nagyon jól jönne a a magyar gazdaságnak, amelyet jövőre szinte az autógyártó cégek tartanak majd a víz felett. A Portfolio.hu online üzleti újságnak Árokszállási Zoltán, az Erste elemzője október elején azt mondta, jövőre 0,9 százalékos növekedés várható, és a kecskeméti Mercedes-gyár termelése nélkül stagnálás jöhetne a gazdaságban.

Az autóipari beruházások és termelés fontosságát emelte ki az Audi és az Opel-beruházás tavaly őszi bejelentése után Orbán Viktor is. A miniszterelnök akkor az Audi 900 millió eurós beruházásáról többek között azt mondta, "nemzetgazdasági jelentőségű", mert a kibővített üzem csúcskapacitáson plusz 2 százalékpontos növekedési potenciált jelent majd a magyar gazdaságnak 2013-tól. Az [origo] a beruházások bejelentése után pedig arról írt, hogy az autóipari beruházások főszerepet játszhatnak a magyar gazdaság talpraállásában, az új üzemek százalékokkal vihetik feljebb pár év alatt a magyar gazdaság teljesítményét, elemzők pedig azt mondták, hogy látványos javulást eredményezhetnek a beruházások.